Een vraag over een M34 helm.

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Coert65
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:37
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 9 keer

Een vraag over een M34 helm.

Bericht door Coert65 »

Beste leden, ik heb een vraag over een Nederlandse M34 helm, die een vriend van me uit Canada gekocht heeft.
Hij heeft deze aangeschaft, omdat zijn vrouw nederlandse roots heeft. En hem vroeg waarom ie nog geen nederlandse helm in zijn collectie heeft.
Nu is de helm volgens mij een geheel correcte, maar weet iemand hier op het forum wie de naam droeg die in de helm staat?
Misschien in welke eenheid de man gediend heeft? Ik weet dat er veel expertise is op dit forum, vandaar mijn vraag hier.
Alle antwoorden zal ik door geven aan mijn Canadese vriend, die ik ken via het Pickelhaube forum.
Alvast bedankt voor alle info erover, ook van hem.

Groeten, Coert.
M34 1.jpeg
M34 1.jpeg
M34 2.jpeg
M34 2.jpeg
M34 3.jpeg
M34 3.jpeg
M34 4.jpeg
M34 4.jpeg
M34 4.jpeg
M34 5.jpeg
M34 5.jpeg
M34 5.jpeg
M34 6.jpeg
M34 6.jpeg
M34 6.jpeg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Een vraag over een M34 helm.

Bericht door asjemenou »

De helm, compleet met het goede binnenwerk, lijkt mij ook in orde.
Wie de helm oorspronkelijk heeft gedragen is moeilijker om vast te stellen. De naam in de helm lijkt mij met potlood te zijn geschreven dus dit zou WOII gedateerd kunnen zijn.
De naam "Könnecke" zou die van een Nederlandse militair kunnen zijn met Duitse voorouders of het is de naam van een Duitse soldaat die de helm ooit heeft meegenomen als oorlogssouvenir.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Coert65
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:37
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Een vraag over een M34 helm.

Bericht door Coert65 »

Bedankt voor je antwoord @asjemenou !
Ik had meerdere helmen gezien die de Canadese vriend wilde kopen, maar deze M34 was de mooiste, en origineelste. Dus Ik heb hem geadviseerd hem te kopen. Ik heb mijn info erover natuurlijk ook uit dit forum, had het hele helmen topic over dit soort helmen doorgespit, voor ik hem advies gaf.
Buiten dat, hij heeft de helm gekocht voor slechts $254, een koopje gezien de prijzen hier in NL.
Ik had Peter al gezegd dat het vrij moeilijk zou worden om de naam te achterhalen, of het een nederlandse militair was of niet..
Maar je weet maar nooit hé.
Fijn weekend!

Groeten, Coert.
Plaats reactie