Wat voor een wapen is dit?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
17koenb
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 aug 2015, 14:38

Wat voor een wapen is dit?

Bericht door 17koenb »

Ik heb hier (vermoedelijk) een wapen van de tweede wereldoorlog (kan misschien ook eerste zijn??). Het zit al een tijdje in onze familie en ik vroeg me af wat voor een rifle het is en waarvan hij is.Er staat een merknaam (of model naam) op maar het is moeilijk te lezen. Ik zal dadelijk even kijken of ik misschien van heel dichtbij kan focussen met mijn camera om te zien of het leesbaar kan worden gemaakt. Er staan twee namen: de eerste begint met "Tho" en het tweede deel begint met een "A" Ik heb hier een paar foto's:
Bijlagen
Screen Shot 2015-08-09 at 8.47.43 PM.png
Screen Shot 2015-08-09 at 8.47.27 PM.png
Screen Shot 2015-08-09 at 8.46.59 PM.png
Screen Shot 2015-08-09 at 8.37.20 PM.png
Gebruikersavatar
soldaat
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 31 mei 2014, 22:06
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Wat voor een wapen is dit?

Bericht door soldaat »

dit is een vuursteen geweer en veel ouder dan de eerste en tweede wereld oorlog ik schat zo minimaal begin 1800 of ouder het is overgens ook niet compleet de haan zit er niet bij staat er geen stempels op?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Wat voor een wapen is dit?

Bericht door Erik »

Inderdaad een vuursteenslotkarabijn. De vormgeving doet denken aan de laatste generatie vuursteenslotwapens en dan zit je inderdaad in de eerste helft negentiende eeuw.
Veel vuursteenslotwapens in militair gebruik zijn toendertijd omgebouwd naar het nieuwere (en betrouwbaardere) systeem van percussie. De haan wordt dan vervangen door een soort hamertje en het schraapstaal van de pan verwijderd. En nog wat ombouwdingetjes.
Dat is allemaal niet gebeurd bij deze karabijn. Kan zijn omdat-ie niet in militair gebruik is geweest.
Jammer dat de haan mist! Verder een mooi wapen, qua vormgeving.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Davlot
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mei 2022, 20:21

Re: Wat voor een wapen is dit?

Bericht door Davlot »

Goedemorgen . Het is een thone vuursteen geweer uit Amsterdam. Gemaakt ongeveer tussen 1780 en 1805. Mocht je er vanaf willen dan heb ik interesse . Ik Heb veel ruilmateriaal uit ww2 . Vr gr Manfred
Plaats reactie