Radio R2

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Robje
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 nov 2021, 11:06
Gegeven: 1 keer

Radio R2

Bericht door Robje »

Is deze R2 radio WW2?
Het is de 6 volts uitvoering
Is wel wat aan verbouwd zie rode lampje
Bijlagen
IMG_8644.jpg
IMG_8643.jpg
IMG_8647.jpg
IMG_8645.jpg
Kubelwagen 2000
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 feb 2020, 12:04
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Radio R2

Bericht door Kubelwagen 2000 »

Volgens deze website zijn deze radio's van 1939 tot 1945 gemaakt in Wenen. Dus ja, hij is uit WW2, maar het is wel een Oostenrijkse radio. https://www.radiomuseum.org/r/radione_r ... eines.html
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Radio R2

Bericht door asjemenou »

Op de website van het Radiomuseum lees ik dat de productietijd van de R2 radio niet precies bekend is. Blijkbaar hebben er nogal wat uitvoeringen van deze radio bestaan ook naoorlogse versies. Allen onder de aanduiding R2. Als de radio Amerikaanse Loktal buizen (lampen) bevat, dan is de kans groot dat de radio naoorlogs is.

"Eltz produced numerous versions differing in power supply, frequency coverage, BFO, tube types and number.
Production times (from - to) ist not exactly known. For the sake of a clear and logic listing we use only average dates. Only models using American Loctal tubes are certainly post war. On top of all that often the label is only marked R2 even if the model is a different version."


Om dit te kunnen controleren zou je de radio aan de achterzijde open moeten maken.
Oorlogs of naoorlogs, het is een leuk stukje techniek. Blijkbaar kon je deze radio ook in een auto inbouwen. Werkt de radio nog?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Robje
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 nov 2021, 11:06
Gegeven: 1 keer

Re: Radio R2

Bericht door Robje »

Ik ga hem binnenkort ophalen.
Maar zal dan even de buizen bekijken of ze Amerikaans zijn.
Ik verzamel alleen WW2 dus ga het even bekijken.
Robje
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 nov 2021, 11:06
Gegeven: 1 keer

Re: Radio R2

Bericht door Robje »

De buis
Bijlagen
Een van de buizen
Een van de buizen
Plaats reactie