Demontage slot grendel k98

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Fugler
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2009, 17:16

Demontage slot grendel k98

Bericht door Fugler »

Ik heb grendel van k98 waarvan ik het slot er uit wil draaien,echter er is geen beweging in te krijgen, de veiligheidspal is verwijderd en tevens het kleine palletje
De slagpin is geen beweging in te krijgen, moet omhoog om pin te ontgrendelen, wie heeft een oplossing?
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Demontage slot grendel k98

Bericht door Jim »

Op youtube is over al dit soort zaken wel een filmpje te vinden. https://www.youtube.com/watch?v=pw21OWzeomE
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Verplaatst van Algemene vragen naar Algemeen (as) op 29 jun 2022, 21:31 door asjemenou

Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Demontage slot grendel k98

Bericht door asjemenou »

Fugler schreef: 29 jun 2022, 13:22 Ik heb grendel van k98 waarvan ik het slot er uit wil draaien,echter er is geen beweging in te krijgen, de veiligheidspal is verwijderd en tevens het kleine palletje
De slagpin is geen beweging in te krijgen, moet omhoog om pin te ontgrendelen, wie heeft een oplossing?
Je topic over de K98 grendel heb ik verplaatst naar de Asmogendheden militaria.
Ik begrijp uit je reactie dat je een grendel van een K98 aan het demonteren bent! Behoort deze grendel tot een werkende of een gedeactiveerde K98?
Blijkbaar is het één en ander afhankelijk van het land waarin je woont (NL of BE), maar hopelijk besef je dat het een onderdeel van een vuurwapen is.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Demontage slot grendel k98

Bericht door CollectorWo2 »

In nederland verboden en vergunningplichtig.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Demontage slot grendel k98

Bericht door Jim »

CollectorWo2 schreef: 30 jun 2022, 21:03 In nederland verboden en vergunningplichtig.
Iets te kort door de bocht. Een EU gedeactiveerde die nog beweegbare delen (grendel) bezit mag je vrij bezitten in Nederland. Deze grendel kan je gewoon uitelkaar halen. Op het door mij gelinkte filmpje is de eigenaar ook in bezit van een EU gedeactiveerde K98. Te zien is dat hij de grendel ook nog kan demonteren.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Demontage slot grendel k98

Bericht door asjemenou »

Mijn vorige reactie in dit topic zal ik toelichten. Hierin vroeg ik de topicstarter of dat het om een grendel van een werkende of een gedeactiveerde K98 ging. Uit zijn openingsbericht kon ik dit niet opmaken.

Zelf vind ik het knutselen aan gedeactiveerde of opgegraven vuurwapens niet zo'n goed idee. Als je de grendel van een gedeactiveerd geweer aanpast dan wel vervangt, vervalt hiermee dan niet het certificaat van deactivatie?
Voor wat betreft een opgegraven (grendel)geweer, zo'n vuurwapen blijft wettelijk gezien een werkend vuurwapen ook al is er geen kogel meer mee af te vuren.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Fugler
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2009, 17:16

Re: Demontage slot grendel k98

Bericht door Fugler »

Ik heb uiteindelijk het slot er af gekregen, maar wel met de helft van de grendel, de grendel is doormidden gescheurd blijkbaar te veel kracht gebruikt!!!
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Demontage slot grendel k98

Bericht door Pak88 »

nog een reden om er niet aan te knutselen
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Demontage slot grendel k98

Bericht door Jim »

Fugler schreef: 04 jul 2022, 18:37 Ik heb uiteindelijk het slot er af gekregen, maar wel met de helft van de grendel, de grendel is doormidden gescheurd blijkbaar te veel kracht gebruikt!!!
Ik denk niet dat jij die schade hebt aangericht. Daar zal veel eerder iets mee gebeurd zijn. Ik denk eerder iets met een hamer of vergelijkbaars.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie