wo2 restauratie/reproductie eigen huisvlijt

Plaats hier alles met betrekking tot militariareproducties en re-enactment.

Moderator: Kugelblitz

Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

wo2 restauratie/reproductie eigen huisvlijt

Bericht door Jim »

Op het Nederlandse reenactment forum, wat helaas opgehouden is, was er een topic waarin leden hun eigen gemaakte reproductie / reparatie/ restauratie van wo2 objecten lieten zien. Persoonlijk vond ik het wel leuk/inspirerend om te zien wat er gemaakt wordt dan wel hoe authentiek, maar geruineerd, materiaal na reparatie een langer leven krijgt al dan niet voor reenactment.

Niet alles was naar mijn mening geslaagd. Met name wat ik fantasie items noem. Objecten gemaakt in "militaire" stijl die niet dan wel zeer waarschijnlijk niet hebben bestaan.

In de jaren dat ik militaria verzamel heb ik heel wat reproducties gemaakt / reparaties gedaan. Ik heb er zelden een probleem mee gehad om incompleet matriaal te kopen voor een zachte prijs en weer de authentieke staat te geven met reserve of incompleet materiaal wat ik bij aankopen erbij kreeg of express kocht.

Lang geleden een WS 18set waarvan door een zendamateur het "on"nodige was afgeslepen/ verwijderd o.a draagbeugels. Die begint nu weer in presentatie staat te komen, met autentieke en reproductie delen. IPV een restauratie topic leek het mij leuker om dit te mixen met zaken die andere leden doen.

Bij deze:
De metaaldelen achter nagemaakt met maten opgemeten door een vriend van zijn origineel. De metaalplaat is afkomstig van beplating van een oude computer! :lol:
18setrep (1).JPG
Buis gedeelte is gemaakt van hydroliek buis professioneel rondgebogen op maat door de (vrachtwagenhijskraan) firma.

De hoes is een zelfgemaakte repro (van tentdoek).
Pas toen ik de hoes wilde bevestigen kwam ik erachter dat de bovenste rail ook weg was! Bij de eerste poging lukte mij (tot mijn verrassing) die meteen goed na te maken.
hoesrepro.JPG
Veel onderdelen had ik al verzameld voor dat ik de set had, o.a. de schouderriemen. Maar de riem werd een lange zoektocht. Uiteindelijk vond ik ereen zonder de draagplaatjes maar de verkoper zou me contacteren als hij ze vond want hij had ze er los bijgekocht. Ik had er weinig hoop op maar had iedergeval iets achter de hand. Tot ik er een vond te koop door een Australier in originele verpakking! De eerste versie op de wo1 model PO8 koppel. Dhoewel te groot was ik niet ontevreden over mijn versie.
Ik was echter op basis van foto's begonnen met een poging om reproductie plaat
Bijlagen
18setrep.JPG
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: wo2 restauratie/reproductie eigen huisvlijt

Bericht door Jim »

De foto's willen niet in de juiste volgorde blijven staan dus een vervolg voordat alles door elkaar gegooid word. hier een vervolg.

Veel onderdelen had ik al verzameld voor dat ik de set had, o.a. de schouderriemen. Maar de riem werd een lange zoektocht. Uiteindelijk vond ik er een zonder de draagplaatjes maar de verkoper zou me contacteren als hij ze vond want hij had ze er los bijgekocht. Ik had er weinig hoop op maar had iedergeval iets achter de hand. Tot ik er een vond te koop door een (Ebay) Australier in originele verpakking! De eerste versie op de wo1 model PO8 koppel. Hoewel het test plaatje te groot was ik niet ontevreden over mijn versie. Met een origineel bij de hand had ik de juiste afmetingen. De eerste proefmodel, uit computer plaat, wat bijna perfect. En ga er een paar extra maken om wat van de kosten terug te verdienen.
Uitslag getekend door een vriend en in een CNC bestand gezet. Deze doorgestuurd naar een lasersnijder en een aantal uitgesneden.
P2090453.JPG
20160215_182406.jpg
20160215_182608.jpg
20160215_182703.jpg
P1020464.JPG
Met een tweetal P08 repro koppels ga ik wat genoemd word de economy versie maken. Deze waren gezien de dunnere riem populairder bij de manschappen bleek na testen.
P1110470.JPG
20220408_.jpg
20220409_204638.jpg
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: wo2 restauratie/reproductie eigen huisvlijt

Bericht door Pak88 »

mooi om te zien dat creativiteit en handigheid samen, kunnen leiden tot een keurige restauratie van iets. mooi resultaat.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: wo2 restauratie/reproductie eigen huisvlijt

Bericht door Jim »

Oudere projecten:
reprkist (1).JPG
repr36kist.JPG
Bovenste foto replica TNT kistjes. Nagemaakt van een originele. Er zijn 2 versies (zelfde formaat maar verschilende manieren van sluiting. De bovenste versie is de oudere 1ste versie. Nagemaakt van een origineel wat ik heb, Toevallig kon ik ook een latere 2de versie aanschaffen, via ebay. Deze heeft 2 zogenaamde kist sluitingen en zo uit mijn hoofs ergens vanaf 1944 in gebruik.
De onderste kisten zijn allemaal replica Britse 36 handgranaat kisten. De onderste ongestencilde kisten heb ik in tegenstelling tot andere die ik gemaakt heb nooit van stencil voorzien en jaren buiten als plantenbak gebruikt. Op 1 na zijn de touwgrepen weggerot maar de kistjes nog in goede staat. Mogelijk omdat ik restanten tuinplank heb gebruikt? Staan nu in de schuur. Ga ze voorzien van stencil en nieuw touw. Bewaar er momenteel gereedschap in. :lol:

De stencil letters heb ik nagemaakt van de originele tekst door de kist op mijn scanner te leggen. de gescande tektst heb ik uitgeprint en de letters uitgesneden en zo een sjabloon gemaakt. Ging sneller als een goede vergelijkbare font te zoeken.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: wo2 restauratie/reproductie eigen huisvlijt

Bericht door Jim »

voor een herdenkigsactiviteit hier in de gemeente had de organisator een aantal Brits uitgedoste jongens nodig. Hij deed een beroep op mij en ik voorzag hem van (o.a.) 5 Britse BD jassen met emblemen, dat wilde ik graag, van de eenheid die de gemeente hadden bevrijdt. Aangezien ik moest werken met een budget van rond de €0 euro moest er wat geimproviseerd worden.

Bevrijdt door o.a. Suffolk eenheid van de 3de Divisie.
Op internet een origineel divisie embleem gevonden met maten!
Een zwarte 3-hoek met daarin gedraaid een kleinere rode 3 hoek. Voor eigen gemak en goedkoop een geprinte versies nagemaakt.
22089710_1516118588454052_348636589968679590_n.jpg
Op een stuk sticker papier de divisie emblemen geprint en de driehoekjes uitgeknipt en op een lapje rood stof wat ik had liggen geplakt.
20190825_093025.jpg
En dan met een oude nog werkende zwarte bus spuitverf erover steeds in dunne laagjes. En bijgewerkt waar nodig met zwarte stift.
20190825_184947.jpg

De Suffolk titel op een stof witte , a4 geknipt laken geprint. Aan een rechthoekig rood geel embleem was te zien of de soldaat voor Normandië bij de eenheid zat, genaamd de Minden flash. Dit embleem werd ook geprint. Aan een Suffolk reenactment groep gevraagd naar de maten.
20190830_193653.jpg
En deze heb ik of rechtstreeks als dat mogelijk was, of op BD stof als er emblemen onder zichtbaar waren.
20190904_172436.jpg
Deze 5 jasjes heb ik niet op poppen zitten en gezien hun grotere maat size 12 - 16 goed draagbaar. Verder voorzien van infantrie helmen, webbing, broeken, 4 paar schoenen. De organisator had zelf nog een 4 tal uniformen geregeld, incl emblemen, met uitrusting.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: wo2 restauratie/reproductie eigen huisvlijt

Bericht door patrickh »

Knap gedaan!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: wo2 restauratie/reproductie eigen huisvlijt

Bericht door Erik »

Dat doe je heel mooi Jim! Zoals je weet is de uitbeelding mijn grootste hobby en ik volg altijd met grote interesse dit soort restauratie (of nieuwbouw) projecten! Klasse gedaan!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: wo2 restauratie/reproductie eigen huisvlijt

Bericht door Jim »

Bedankt voor de complimenten. Ik hoop dat er meerdere mensen hier iets gaan posten. Ook ik haal mijn inspiratie uit wat anderen fabriceren. Aangezien ik al wat jaren in de hobby zit verzamelaar en ook het nodig op reenactment gedaan kom ik de nodige handige Harry s tegen. Geweldig om b.v. te zien hoe iemand een grote berg roest ergens opduikt en daar een (zeldzame uitvoering) voertuig uit weet te toveren. Zo heb ik jaren de opbouw van een Stug D uitvoering gevolgd. Een berg roest veranderd in een rijdend voertuig. Zo ook jaren geleden geregeld de herbouw van de Horsa gevolgd. En momenteel volg ik de restauratie/herbouw van 2 Hawker Typhoons tot vliegende toestellen 1 in Engeland en 1 in Canada beiden met originele (zeldzame) motor. Ook volg ik de herbouw van een Stirling bommenwerper (Engeland) en een CG4 Waco glider (Nederland).

Een van mijn lopende projecten: Britse MRC body armour. Grote stappen gemaakt de laatste tijd . Ligt nu (weer) stil want moet extra schuif gespen bijeen sprokkelen. In al die Britse uitrusting zitten er altijd meerdere verwerkt. Ik moet kiezen wat ik eerste afmaak. :lol:
20220220_114400.jpg
20211009_101624.jpg
20211009_101556.jpg
20211009_100708.jpg
Als voorbeeld een Belgische, Hoewel niet geheel identiek goed genoeg
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: wo2 restauratie/reproductie eigen huisvlijt

Bericht door Kugelblitz »

Erg leuk om te zien en nette resultaten! Ben zelf ook erg graag met gereedschap etc. in de weer, maar heb eigenlijk nooit iets WO2-gerelateerds (na)gemaakt. Weleens jasjes met originele emblemen 'gerestaureerd', een etalagepop beschilderd of bepaalde vitrines gebouwd om specifieke items ten toon te stellen. Ben momenteel mijn huis uit 1888 aan het opknappen/restaureren, ook leuk. ;)
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: wo2 restauratie/reproductie eigen huisvlijt

Bericht door Jim »

Ik heb me ingehouden met het posten van nog meerdere van projecten. Een paar van mij huidige, lang gepland en een spontane, kan ik helaas niet uploaden omdat mijn samsung telefoon er ineens om wat voor reden dan ook geen bestanden meer wil delen met mijn pc. Als iemand weet hoe dat op te lossen pm mij aub.
Bij deze een project uit oude doos waar ik zeer tevreden mee ben, omdat die gemaakt is voordat ik een origineel in mijn bezit had. Tegen de tijd dat hij bijna af was kon ik voor een zeer schappelijk prijs (enige bieder) een latere versie bemachtigen. En ik kreeg korting omdat de verzender, een commercieel piloot bleek later, weg moest voordat hij het kon opsturen. dus verzending liep nogal wat vertraging op.

De latere versies (MKIII) staan nog wel eens te koop, de door mij gewilde MKII zijn eigenlijk op 1 hand te tellen. Het gaat om een Horsa glider instrument Cable angle indicator, bij de glider pilot bekend als "angle of dangle". Dit instrument combineerde 2 instrumenten. En gaf aan de positie van de glider achter het sleeptoestel, zeer nuttig bij slecht zicht waar het sleeptoestel niet meer te zien was.
Een zeer zeldzame MKII in de collectie van Wolfheze glider collectie.
Aodmk2.jpg
De MKII is waarschijnlijk zeldzaam om 2 redenen. 1) Ze zaten in de operationele Horsa's en vele hebben de operaties niet overleeft. 2) De Horsa (MKI) kregen ergens (eind) 1944 een update van de AOD en de MKII werden vervangen door MKIII. En de MKII Horsas kregen waarschijnlijk standaard een MKIII versie. Van een Britse nazaat van een gliderpilot, Horsa / gliderpilot regiment verzamelaar, kreeg ik werkelijk fantastische bouw tekeningen en fotos toegestuurd inclusief afgietsels van moeilijke onderdelen.
0 AOD JIM 6 revised.JPG
"Ruwe" onderdelen gemaakt mbv de tekeneningen.
aodmock.JPG
Bijna klaar kort voordat ik mijn originele MKIII verkreeg.
aodcopy.JPG
Een MKIII versie niet de mijne.
angdang2.JPG
Mijn kopie, met wijzers, gemaakt nadat ik mijn MKIII had binnen gekregen (gedeeltelijk rechts zichtbaar. Ergens heb ik betere maar mogelijk nog op mijn antieke pc die ik waarschijnlijk niet helemaal heb leeggetrokken.
aodrepr.JPG
En de gaatjes in de bevestigingsplaat heb ik dicht moeten solderen omdat die bij een MKII niet op de hoeken zitten (zie foto1) :oops:
Laatst gewijzigd door Jim op 09 jul 2022, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: wo2 restauratie/reproductie eigen huisvlijt

Bericht door Jim »

Net als ik nog eeven in een ander mapje snuffel kom ik een paar betere foto's tegen van origineel en reproductie AOD. Die wilde ik toch niet even onthouden.
aodeigen (1).JPG
aodeigen (2).JPG
aodeigen.JPG
mainpanelrepro.JPG
mnpanlhorsa (1).JPG
Mooiste compliment heb ik ooit van een wo2 RAF vliegtuig instrumenten verzamelaar gekregen. Zijn originele MKIII versie staat als voorbeeld in mijn begin verhaal. Hij bekeek mijn repro van alle kanten en vroeg vol bewondering waar ik die opgeduikeld had. Toen drong het mij door dat hij meende een origineel te bekijken! Als hij het had opgetild dan was het gewicht verschil, repro hout/ kunststof, origineel metaal meteen gemerkt.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: wo2 restauratie/reproductie eigen huisvlijt

Bericht door Pak88 »

echt heel knap gemaakt dus, als iemand met verstand ervan denkt dat ie origineel is.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: wo2 restauratie/reproductie eigen huisvlijt

Bericht door Jim »

Bij deze zou ik een recent spontaan projectje willen laten zien. Voor een activiteit komend september 2024 ben ik bezig 10 Britse uitrustingen bijeen aan te verzamelen. Bij verschillende verkopers ben ik geslaagd om in grotere aantallen in te kopen. Zo heb ik een partijtje Veldflessen kunnen aanschaffen. Maar met deze en eerdere aankopen zat ik echter ook met een aantal "kale " veldflessen. Geen vilten hoes en of kurk. Nu heb ik 9 complete veldflessen en een 6 -tal "kale". Een 5 tal ga ik nu verkopen. een daarvan heeft grote roestplekken en op 2 plaatsen zelfs door het metaal.

Om de kosten van de aanschaf enigszins te drukken, gaat het overbodig materiaal weer in de verkoop. Om de flessen aantrekkelijker te maken en om te voorkomen dat vroegtijdig mogelijk gedumpt worden heb ik besloten ze aantrekkelijker te maken voor reenactors/verzamelaars. Ik heb als eerste eigen repro kurken gemaakt. Ik weet dat ongebruikte kurken zeer schappelijk nog te krijgen zijn, maar om de verkoop /aanschaf kosten te drukken maak tik ze gratis na. Twee originele kurken:
20231122_172732[1].jpg
Op het werk in minuten dat mijn machine liep aan een pers malletje voor de kapjes gemaakt een malletje voor de buiten maat en een voor de binnenmaat. Uit een leeg WD40 spuitbus heb ik plaatjes geknipt. Deze tussen de malletjes gedaan en in een bankschroef ineen geperst.
20231208_100015[1].jpg
Zo een aantal kapjes geperst en de meest strakke uitgezocht en de randen glad geschuurt. Daarna gaatjes geboord. Van de haken van oude (gratis) kleding hangers heb haakjes gemaakt en M3 draad aan gesneden. Uit een stukje afval plaat heb ik m3 moertjes gemaakt. En een aantal bijeen sprokkelde ringetjes. Een kurk uit de keuken lade.
20231219_220202[1].jpg
Gaatje door kurk boren en in elkaar schroeven.
20231219_221050[1].jpg
Nu nog afwachten of mijn collega's daadwerkelijk de beloofde kurken doneren.

Teven uit (iets te groen) vilt hoezen geknipt en inelkaar genaaid.
20231209_092404[1].jpg
20231209_124543[1].jpg
[attachment=0]

Garen is overigens wel origineel. :lol:
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: wo2 restauratie/reproductie eigen huisvlijt

Bericht door asjemenou »

Bijzonder mooi gemaakt. Waarvan heb je de groen vilten hoezen gemaakt?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: wo2 restauratie/reproductie eigen huisvlijt

Bericht door Madman »

Mijn Fokker G.1 stuurhuis.
Bijlagen
stuurhuis rechts.jpg
stuurhuis links.jpg
Plaats reactie