Echt of nep ijzeren kruis 2e klasse

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Nederlander
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 aug 2021, 15:12

Echt of nep ijzeren kruis 2e klasse

Bericht door Nederlander »

hallo allemaal,

Ik heb een aanbieder gevonden die een mooi ijzeren kruis 2e klasse heeft waar ik al heel lang naar zoek. Alleen ben ik geen expert en dus weet ik niet of hij orgineel is of hele goede namaak. Dus hoop ik dat jullie me kunnen helpen!

Mvg
Bijlagen
image-16-07-2022_11-53-36-80.jpg
image-16-07-2022_11-49-40-23.jpg
image-16-07-2022_11-49-40-70.jpg
image-16-07-2022_11-49-39-86.jpg
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Echt of nep ijzeren kruis 2e klasse

Bericht door laurens jan »

Wat mij betreft is dit een goed exemplaar. Er zijn geen duidelijke kenmerken die er op wijzen dat het om een reproductie gaat.
Als je de medaille op gaat halen kan je altijd controleren of de medaille uit 3 delen gemaakt is. Dit kan door het bovenste ringetje vast te houden en vervolgens met de medaille te schudden. Niet alle ijzeren kruisen zijn driedelig maar het geeft wat meer zekerheid als het wel een driedelig exemplaar betreft. Als je Duitse medailles op echtheid wil laten controleren dan kan ik je aanraden ze altijd op het wehrmacht awards forum te plaatsen.
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Echt of nep ijzeren kruis 2e klasse

Bericht door Pak88 »

hoi, ijzeren kruizen identificeren is niet eenvoudig. ik heb zelf ook vaak nog hulp nodig, maar deze valt sterk op door het grote frame. die komt uit de hoek van makers ; AG. drie kleinere bedrijven die samenwerkten, 23 is AG Berlijn--- 24 is AG Hanau--- en 25 is AG Gold Berlin. ik weet bijna zeker dat de jouwe van maker 24 is, die hadden het grootste frame. en een dikke ring. maak je trouwens niet druk als de zwarte kern niet meer beweegt, vanuit de fabriek hoorden die een klein beetje speling te hebben. maar door de tijd is bij sommige stof en vuil ertussen gekomen waardoor ze niet meer bewegen. dat kom je af en toe tegen, ik heb wel gehoord dat mensen ze dan ultrasoon laten reinigen. zelf doe ik dat nooit, het hoort bij de geschiedenis van dat kruis. enkel zichtbaar vuil haal ik met wattenstaafjes weg. het is een mooi en goed kruis.
Plaats reactie