5e SS Reg. Wiking bierpul

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
JJoostWW2
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 aug 2022, 12:59
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 2 keer

5e SS Reg. Wiking bierpul

Bericht door JJoostWW2 »

Beste forummers,

Allereerst zal ik mijzelf even voorstellen aangezien ik nieuw ben op dit mooie forum.
Ik ben Joost uit de regio Zwolle, en ben erg geïnteresseerd in de tweede wereldoorlog.

Ik zoek zelf met de metaaldetector maar koop ook items die ik tegenkom.

Nu kwam ik deze bierpul tegen.
De pul is van het vijfde panzer regiment van de SS, "Wiking". Er is veel online te vinden over Wiking.
De letters en afbeeldingen kun je voelen als je met je hand er overheen gaat, het zit er echt dik op.

De afbeelding van AH op de onderkant van de pul lijkt er echter op geprint.

Wie kent deze pul en kan mij er meer over vertellen? Online kan ik het niet vinden. Is hij wel echt uit die tijd?
Bijlagen
foto05.jpeg
foto04.jpeg
foto03.jpeg
foto02.jpeg
20220809_125333[1149].jpg
20220809_125330[1150].jpg
JJoostWW2
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 aug 2022, 12:59
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: 5e SS Reg. Wiking bierpul

Bericht door JJoostWW2 »

Helaas zijn sommige afbeeldingen gedraaid :) kan een mod die toevallig rechtzetten?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: 5e SS Reg. Wiking bierpul

Bericht door asjemenou »

Hallo Joost, welkom op het forum.

De foto's heb ik voor je gedraaid. Ze staan nu allemaal verticaal. Het probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat je de foto's horizontaal met je camera (telefoon) hebt gemaakt. Wanneer je de foto's vervolgens op het forum plaatst, zal deze de foto's ook horizontaal plaatsen.
Het probleem is op te lossen door de foto's in een fotobewerkingsprogramma een kwartslag te draaien zodat ze verticaal staan. Vervolgens bewaar je foto's opnieuw en het probleem is opgelost. :)

Over de bierpul. Zelf heb ik mijn grote twijfels voor wat betreft de originaliteit. De bierpul is nogal overdadig versiert met nazi symbolen, -tekst en tanks. De bierpul is naar mijn idee kitsch. Helaas worden dit soort "nazi-kitsch" veel te koop aangeboden. Een historische waarde heeft het dan ook niet.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Verplaatst van Algemene vragen naar Verificatie & taxatie (as) op 09 aug 2022, 22:02 door asjemenou

Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: 5e SS Reg. Wiking bierpul

Bericht door patrickh »

Wat een prul...nog niets eens fake, maar gewoon fantasie.
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: 5e SS Reg. Wiking bierpul

Bericht door utmi »

Hallo Joost,

Welkom op het forum. Dit is zoals hierboven aangegeven een fantasie item, dat wil zeggen nooit bestaan voor 1945.
Er is een hoop niet origineel spul te koop; van fantasie (met vaak een overdaad aan tekens en stempels) tot zeer goed nagemaakte reproductie (met doel de verzamelaar te neppen óf voor reenactment/uitbeelding). Pas ook op Marktplaats op, ik zie daar veel rotzooi voor belachelijke prijzen verkocht worden aan kopers die, neem ik aan, niet weten wat ze kopen.
Gelukkig is er ook nog genoeg origineel spul te koop! Doe als beginnend verzamelaar eerst wat research voordat je wat koopt. Ga naar de beurs in Houten en kijk, voel, vraag, bestudeer items. Maak contact met ervaren verzamelaars en schaf referentieboeken aan. Meldt je aan op forums zoals deze, Lowlands, Wehrmacht Awards. Vraag gerust om “niet origineel, geld terug” garantie. Goede verkopers zullen hier geen probleem mee hebben.
Het is een complexe hobby waar frustratie en plezier dicht bij elkaar liggen…
Their name liveth for evermore
JJoostWW2
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 aug 2022, 12:59
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: 5e SS Reg. Wiking bierpul

Bericht door JJoostWW2 »

Bedankt voor de reacties allemaal:) Het leek mij al te mooi om waar te zijn (de prijs ook haha).
Het deksel komt online wel voor, en die lijkt mij wel echt.

Leuk forum dit!
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: 5e SS Reg. Wiking bierpul

Bericht door Pak88 »

Er heeft wel een pul bestaan van de kriegsweinachten 1939. Maar daar staan zeker geen hitlerprenten op. Of opvallende grote kruizen. Verder is bovenstaande info correct.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: 5e SS Reg. Wiking bierpul

Bericht door LDO »

Hallo Joost!
Over je Stein: de afbeelding van Hitler op de bodem is sws een aanwijzing voor reproductie. Op de bodem staan is niet bepaald vererend, eerder vernederend. Er werd me ooit een 'nazi propaganda' asbak aangeboden met een afbeelding van Hitler er in. Ik kan je verzekeren: niemand durfde in de periode tussen 33 en 45 een peuk uit te drukken op de kop van Hitler. :-)
Het had Geallieerde propaganda kunnen zijn, ze bestaan zeker en zijn zeer zeldzaam en gezocht, maar in mij geval was het slechte Poolse fantasie poep.

Jou Wiking Bierstein is zeker niet de slechtste die ik ooit gezien heb. Ik heb veel Steinen gezien bij serieuze verzamelaars waar de kitsch vanaf droop, ze waren blijkbaar gek op die reservisten prularia indertijd bij de oosterburen. Hij heeft best wat kenmerken van bestaande Steinen, maar het is zeker een naoorlogse repro waar net even teveel afbeeldingen bij elkaar gevoegd zijn.
Nog een grappige aanwijzing: het motto. Meine Ehre heisst Treue. Heisst is zoals de buren het tegenwoordig in het digitale tijdperk schrijven. Maar toen gebruikte men ringel s'sen, umlauts en andere klassieke stijlvormen. Op een oorlogse pul zou er 'HEIßT' gestaan hebben, net als op het SS koppelslot.

Hoop dat je er niet teveel voor betaald hebt, want ondanks repro zijn er zat verzamelaars die gek op dit soort kitsch zijn en kan je hem waarschijnlijk vlot van de hand doen.

Groets,
Martin
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: 5e SS Reg. Wiking bierpul

Bericht door Kugelblitz »

Ha Martin,

Naast alle andere alarmbellen viel mij inderdaad ook de incorrecte spelling van het woord 'heisst' als een van de eerste dingen op. :) Goed gezien! Daarnaast zou je ook hoofdletters bij alle zelfstandige naamwoorden verwachten, maar dat zou je mogelijk als stijl-vorm achterwege kunnen laten.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: 5e SS Reg. Wiking bierpul

Bericht door LDO »

Dank voor uw compliment!
Ik ben altijd blij met die schoonheidsfoutjes, dat maakt het iets makkelijker. Als voorbeeld: hoe vaak ik niet naar een datum keek in de stijl van 01-01-1942, in Soldbuchs, poststukken, Ehrenringen etc. Die voorloopnullen zijn in gebruik gekomen toen de lay-out voor computers belangrijk werd. 10 gereserveerde karakter, anders syntax error. Deden ze niet voor 1970 of zo. Toen stond er 1-1-42, ook geen zwevende apostrof voor de 42.
Het zijn leuke weetjes die geld kunnen besparen.
JJoostWW2
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 aug 2022, 12:59
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: 5e SS Reg. Wiking bierpul

Bericht door JJoostWW2 »

LDO schreef: 27 aug 2022, 21:59 Hallo Joost!
Over je Stein: de afbeelding van Hitler op de bodem is sws een aanwijzing voor reproductie. Op de bodem staan is niet bepaald vererend, eerder vernederend. Er werd me ooit een 'nazi propaganda' asbak aangeboden met een afbeelding van Hitler er in. Ik kan je verzekeren: niemand durfde in de periode tussen 33 en 45 een peuk uit te drukken op de kop van Hitler. :-)
Het had Geallieerde propaganda kunnen zijn, ze bestaan zeker en zijn zeer zeldzaam en gezocht, maar in mij geval was het slechte Poolse fantasie poep.

Jou Wiking Bierstein is zeker niet de slechtste die ik ooit gezien heb. Ik heb veel Steinen gezien bij serieuze verzamelaars waar de kitsch vanaf droop, ze waren blijkbaar gek op die reservisten prularia indertijd bij de oosterburen. Hij heeft best wat kenmerken van bestaande Steinen, maar het is zeker een naoorlogse repro waar net even teveel afbeeldingen bij elkaar gevoegd zijn.
Nog een grappige aanwijzing: het motto. Meine Ehre heisst Treue. Heisst is zoals de buren het tegenwoordig in het digitale tijdperk schrijven. Maar toen gebruikte men ringel s'sen, umlauts en andere klassieke stijlvormen. Op een oorlogse pul zou er 'HEIßT' gestaan hebben, net als op het SS koppelslot.

Hoop dat je er niet teveel voor betaald hebt, want ondanks repro zijn er zat verzamelaars die gek op dit soort kitsch zijn en kan je hem waarschijnlijk vlot van de hand doen.

Groets,
Martin
Hi Martin,

Wat een top informatie en mooi bericht, dank je wel!
De print van AH onderop is overduidelijk geprint, je ziet de stippels erop staan zeg maar.
De rest is wel echt op de beker geschilderd. Bij sommige stukken gaat de verf er zelfs een beetje vanaf.

Het deksel dan? Die ben ik online wel tegen gekomen. Is die ook naoorlogs?

Ik heb er niet teveel voor betaald en hij staat nu toch mooi in de vitrine. Het is wel een mooi voorwerp om over te praten.
Ik heb me echt het schompes gezocht naar vergelijkbare pullen, maar nooit iets kunnen vinden. Kun je wat voorbeelden geven?

Je hebt er duidelijk kennis van, gaaf!

Nogmaals dank,

Joost
Plaats reactie