Operation Amherst (research vragen)

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob-Arnhem
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 sep 2012, 10:15
Locatie: Arnhem (Schuytgraaf, Dropzone K)
Gegeven: 1 keer
Contacteer:

Operation Amherst (research vragen)

Bericht door Rob-Arnhem »

Hallo,

Uit interesse ben ik bezig me wat meer te verdiepen in de "operatie Amherst". Binnenkort zal ik met een aantal vrienden enkele plaatsen bezoeken en zullen we daarbij elkaar wat vertellen wat zich er heeft afgespeeld, zie het maar als een privé battlefield tour. Uiteraard heb ik al heel wat opgezocht en gevonden op internet, zo ben ik ook op dit forum terechtgekomen. Ook heb ik het boek "Opreratie Amherst" gekocht van Roger Flamand.

Met veel interesse heb ik gelezen over het plaatsje "Diever" waar op 10 april 1945 11 burgers werden gefusilleerd. Één daarvan, Dhr. Koop Westerhof, heeft dit overleeft.
Mijn interesse gaat nu juist uit naar de Franse eenheid die daar aanwezig was en rondom het dorp in gevecht was met de Duitsers. En daar begint het nu juist het speurwerk, want daar is vrij weinig over bekend. Ik heb kunnen afleiden, uit verschillende verhalen op internet, dat hoogstwaarschijnlijk de stick van Luitenant Thomé van de 2e compagnie,3e RCP 3e SAS, (8e stick) is gedropt in de bossen bij Diever. Uit de verhalen blijkt dat de Franse SAS de Duitsers moesten ontregelen en contact moesten zoeken met het verzet. Dit is ook gebeurt. In de middag van 10 april 1945 verschenen 150 Duitse militairen vanuit Steenwijk en kwamen in gevecht met de Franse SAS-eenheid.

Ik ben dus opzoek naar meer verhalen en informatie over deze Franse eenheid dat aanwezig was in Diever in de periode 10 April 1945. Wie kan mij hiermee verder op weg helpen?
Alle informatie is welkom. Namen, stick nummer, droppingzone, anekdotes, etc.

Mvg,

Rob uit Arnhem
Geïnteresseerd in Operation:
* Market Garden (Arnhem, 1st Border reg, Wiltshire)
* Switchback (Zeeland)
* Infatuate I & II (Zeeland)
* No name (Zeeland)
* Veritable (Reichswald)
* Blockbuster I & II & Plunder (Rijnland)
* Amherst
Gerrit72
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 jun 2013, 13:16

Re: Operation Amherst (research vragen)

Bericht door Gerrit72 »

Rob,

Een hele uitdaging wat u van plan bent! Aangezien ik me vandaag pas heb aangemeld (en uw bericht bijna een jaar oud is), bent u mogelijk al ver gevorderd met uw onderzoek en is mijn bericht overbodig (in dat geval sorry).

Aangezien ik zelf ook geïnteresseerd ben in operatie Amherst, viel mijn oog op uw bericht. Ik ben bezig met het nazoeken van de gevechten die tijdens Amherst plaatsvonden in Smilde (niet ver van Diever). Via de plaatselijke historische vereniging kwam ik op een 'streekboek' uit, waarin ik exact de passage vond, waarnaar ik op zoek was.

Mijn tip zou zijn, mocht u er via militaire info bronnen niet uitkomen, dat dan mogelijk de plaatselijke historische vereniging uitkomst kan bieden (die heeft Diever vast). Mocht u uw onderzoek al afgerond hebben, dan is mijn bericht overbodig (maar ben ik wel zeer benieuwd naar uw bevindingen).

Groeten,

Gerrit
Noppie.
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2020, 18:44
Ontvangen: 1 keer

Re: Operation Amherst (research vragen)

Bericht door Noppie. »

Hallo Rob en Gerrit.

Bij toeval zie ik deze post.
Ik doe zelf onderzoek naar de bevrijding in Friesland en een aantal dagen daar voor. Bij toeval stuite ik gister op deze volgende link.
http://www.dieversarchief.nl/onderwerpe ... eldoorlog/

Hoop dat dit nuttig kan zijn. Staat veel info op tijdens de ww2 oorlog van Diever.

Groet,
Klaas Rein.
Gebruikersavatar
Rob-Arnhem
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 sep 2012, 10:15
Locatie: Arnhem (Schuytgraaf, Dropzone K)
Gegeven: 1 keer
Contacteer:

Re: Operation Amherst (research vragen)

Bericht door Rob-Arnhem »

Noppie. schreef: 08 okt 2020, 18:45 Hallo Rob en Gerrit.

Bij toeval zie ik deze post.
Ik doe zelf onderzoek naar de bevrijding in Friesland en een aantal dagen daar voor. Bij toeval stuite ik gister op deze volgende link.
http://www.dieversarchief.nl/onderwerpe ... eldoorlog/

Hoop dat dit nuttig kan zijn. Staat veel info op tijdens de ww2 oorlog van Diever.

Groet,
Klaas Rein.
Beste Klaas,

Wat leuk om zelfs na 8 jaar een bericht te krijgen. Maar, zeker niet onnodig, want ik heb het opgeslagen in mijn archief!
Jouw link bevat inderdaad informatie waar ik zeker iets mee kon. Sterker nog, ik had zelf al wat research gedaan en veel daarvan komt overeen met wat er in jouw link staat. Inmiddels hebben we een zeer geslaagde dagen gehad en zijn we meer te weten gekomen over de operatie Amherst. Leuk om in de toekomst dit deel weer eens op te pakken.

Bedankt voor je bijdrage!

Mvg, Rob.
Geïnteresseerd in Operation:
* Market Garden (Arnhem, 1st Border reg, Wiltshire)
* Switchback (Zeeland)
* Infatuate I & II (Zeeland)
* No name (Zeeland)
* Veritable (Reichswald)
* Blockbuster I & II & Plunder (Rijnland)
* Amherst
Noppie.
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2020, 18:44
Ontvangen: 1 keer

Re: Operation Amherst (research vragen)

Bericht door Noppie. »

Hallo Rob.

Graag gedaan, ook al is het 8 jaar verder. En soms kom je nieuwe informatie tegen die misschien tot andere uitkomsten kan leiden.

Groet,
Klaas Rein.
stolpi
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 sep 2022, 09:11

Re: Operation Amherst (research vragen)

Bericht door stolpi »

Wat Operatie Amherst aangaat: ik doe hier ook al enige tijd onderzoek naar; de resultaten hiervan zijn terug te vinden http://ww2talk.com/index.php?threads/op ... 945.75321/

Het betreft overigens 'werk in uitvoering'. Aanvullende informatie is uiteraard altijd van harte welkom!
Gebruikersavatar
Rob-Arnhem
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 sep 2012, 10:15
Locatie: Arnhem (Schuytgraaf, Dropzone K)
Gegeven: 1 keer
Contacteer:

Re: Operation Amherst (research vragen)

Bericht door Rob-Arnhem »

stolpi schreef: 26 sep 2022, 15:58 Wat Operatie Amherst aangaat: ik doe hier ook al enige tijd onderzoek naar; de resultaten hiervan zijn terug te vinden http://ww2talk.com/index.php?threads/op ... 945.75321/

Het betreft overigens 'werk in uitvoering'. Aanvullende informatie is uiteraard altijd van harte welkom!
Hallo Stolpi,

Dank voor je antwoord.
Ik ben momenteel gestopt met research over Amherst. Echter blijf ik wel geïnteresseerd in het onderwerp. Ik heb even snel jouw onderzoek doorgescrold en ik moet zeggen dat het indrukwekkend goed gevuld is. Ik hoop binnenkort een keer wat langer wat door te nemen. Complimenten en bedankt voor het delen. Succes met je verdere onderzoek.

Met vriendelijke groet, Rob
Geïnteresseerd in Operation:
* Market Garden (Arnhem, 1st Border reg, Wiltshire)
* Switchback (Zeeland)
* Infatuate I & II (Zeeland)
* No name (Zeeland)
* Veritable (Reichswald)
* Blockbuster I & II & Plunder (Rijnland)
* Amherst
stolpi
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 sep 2022, 09:11

Re: Operation Amherst (research vragen)

Bericht door stolpi »

Hallo Rob,

Dank voor je reactie.

Ik ben benieuwd of jij nog over materiaal beschikt dat voor mij interessant zou kunnen zijn.

Ik woon net als jij in Arnhem(zuid). Misschien eens afspreken?
Plaats reactie