Verzetsstrijders

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Gebruikersavatar
TimD
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 apr 2008, 21:29
Locatie: Dokkum-Friesland-Nederland

Re:

Bericht door TimD »

viny schreef:Piet 'kramer' Oberman, ook een Fries. Organiseert 'de overval' op de Friese gevaningenis te Leeuwarden. Lid van de Friese KP. Leid de wapen droppingen in Aalsum, die uiteindelijk door heel noord-Nederland worden gebruikt, organiseert opslag plaatsen voor de wapens en helpt bij het zoeken naar onderduik aderessen in noord Friesland. Voor mij een held apart.

http://www.documentatiegroep40-45.nl/mo ... le&sid=851
Ik woon in Dokkum, ligt 500 meter van Aalzum vandaan. Toen ik nog op de basisschool zat
zijn we wel naar het monument geweest dat voor de wapendroppingen staat. Ook ging er
toen een ex-verzetsstrijder mee die daaraan heeft meegeholpen. Hij had nog allemaal
dingen van toen oa Container. Er mooie verhalen over gehoord. Ik geloof dat die meneer
2 straten bij mij vandaan woont.

Piet 'kramer' Oberman-> Ging hij later de houthandel in? Heeft heel lang een soort van houthandel
in Dokkum gezeten die zo heette geloof ik. Mijn opa heeft daar nog gewerkt.

mvg,

Tim
-3/. Pz. Gren. Rgt. 60. Panzer Division 116. "Der Windhund"-
hesseldewalle
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 feb 2019, 06:54
Gegeven: 1 keer

Re: Verzetsstrijders

Bericht door hesseldewalle »

Boek over de belangrijkste Friese verzetsheld: Piet Oberman. De man en de mythe. Verschijnt 18-11-2022

Misschien onnodig maar om het geheugen even op te frissen, Piet Oberman was de man die leiding gaf aan de beroemde overval op de Leeuwarder gevangenis waarbij het Friese verzet op 8 december 1944 zonder een schot te lossen eenenvijftig mensen wist te bevrijden uit de klauwen van een wrede bezetter. In 1962 verfilmd als De Overval. Hij was ook de man die de Canadese voorhoede dwars door vijandelijk gebied naar Dokkum loodste zodat deze stad op 14 april 1945 als eerste Friese stad zijn bevrijding kon vieren.
De nieuwe biografie beantwoordt tal van vragen. Wie was deze Piet Oberman nu eigenlijk als mens? Uit wat voor familie kwam hij? Wat betekende hij met zijn houthandel voor Dokkum en omstreken? Wat was nu precies zijn aandeel in het Friese verzet gedurende de Tweede Wereldoorlog?
Schrijver Hessel de Walle en zijn mede-onderzoekers Warner Banga - beiden Dokkumers van geboorte - en Herman Oberman - een verre neef met een uitgebreid familiearchief - wisten na gedegen speurwerk alle belangrijke feiten boven tafel te krijgen. Waaronder veel tot nu toe onbekende. Ook uit de periode waarin hij leiding gaf aan het Friese verzet.
Zo levert het boek nieuwe inzichten in het aandeel van Oberman in de opmars van de Canadezen naar Dokkum en de waddenkust half april 1945. En geeft het bijvoorbeeld nieuwe details over zijn zakelijke verwikkelingen voor zijn intrede in de KP in het voorjaar van 1944, en dan met name over zijn lucratieve handel in houtblokjes voor gasgeneratoren voor auto's. Ook zijn leven van voor en na de oorlog krijgt volop aandacht. Voor de oorlog bracht hij een aantal jaren door in het westen van Canada. En na de oorlog wist Oberman zijn houthandel uit te bouwen tot de grootste van Friesland. Mede dankzij zijn contacten uit het verzet.
Geïnteresseerd in alle verhalen over deze bijzondere man? Het boek is nu bij voorintekening te bestellen via de website http://www.teken-in.nl. Op 18 november, de dag van de uitreiking van het eerste exemplaar, kan het boek desgewenst worden opgehaald bij de Brouwerij op de Hogedijken in Dokkum. Vanaf één uur. Anders wordt het toegestuurd.
Piet Oberman. De man en de mythe. ISBN: 9789492052872. 368 pagina's. Harde kaft. Prijs € 35,-
Bijlagen
PietOberman.jpg
Plaats reactie