Duitse dubbele decal helm

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Hielke
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 okt 2016, 01:47

Duitse dubbele decal helm

Bericht door Hielke »

Hallo,

Tijdens een ontruiming is de volgende helm opgedoken. Nou weet ik dat er met veel van deze helmen gesjoemeld wordt. Ik heb een stel foto's bij gevoegd en zal betere detail foto's plaatsen, Hebben jullie enig idee over de echtheid van deze helm en waar zouden we de helm kunnen laten checken.

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Hielke
helm3.jpg
helm2.jpg
helm1.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Duitse dubbele decal helm

Bericht door asjemenou »

De helm is een M42 en daarmee houd mijn kennis voor wat betreft Duitse helmen ook op. Je zou nog detailfoto's van de decals kunnen plaatsen. We hebben wel een lid op het forum die meer over Duitse WOII helmen weet.
Je zou hem een PB kunnen sturen; memberlist.php?mode=viewprofile&u=4379
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Hielke
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 okt 2016, 01:47

Re: Duitse dubbele decal helm

Bericht door Hielke »

Bij deze nog wat extra detail foto's.
helm13.jpg
helm12.jpg
helm10.jpg
helm9.jpg
helm8.jpg
helm7.jpg
helm6.jpg
helm5.jpg
helm4.jpg
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Duitse dubbele decal helm

Bericht door LDO »

2 Decals op een M-42 is doorgaans bad news, maar dit lijkt een reissue. Lijkt een Wehrmacht adelaar, de 2e decal? Mijn ogen hebben moeite met details als ik op de telefoon kijk... Dat is apart omdat de Wehrmacht geen decals meer gebruikte op de M-42... Maar er zijn verhalen over oude voorraad die al opgemaakt was etc. etc. Doorgaans worden verhalen ter plekke verzonnen, dus je voorzichtigheid is terecht.
We hebben hier gelukkig een paar leden die echt veel van helmen en batch nummers weten, dus stay tuned. Ik heb slechts basiskennis van helmen en zou nooit meer een helm durven aan te schaffen zonder serieuze hulp van dat soort verzamelaars.

Laat ons wachten op de experts, ik geef hem kans op het 1e gezicht.
Ik vind de veroudering en schade overeenkomen, er lijkt niet aan geklooit. Op het 1e gezicht. Met slechte ogen.
rik1988
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 jul 2018, 18:49
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 17 keer

Re: Duitse dubbele decal helm

Bericht door rik1988 »

Het is inderdaad een heer decal met wat lijkt nog het rood van de party decal erboven op, zie rechtsboven. De m42 kan wel degelijk een (heer) decal hebben. Maar na 1943 stopt het aanbrengen van decals.
rik1988
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 jul 2018, 18:49
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 17 keer

Re: Duitse dubbele decal helm

Bericht door rik1988 »

Even germanhelmetvault geraadpleegd. NS produceerde geen SS helmen. Een reisue zou wel kunnen maar dan moet het een pocher decal zijn. Het lijkt er 1 te zijn maar dat laat ik aan de experts over.
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse dubbele decal helm

Bericht door Schwerpunkt »

LDO schreef: 28 okt 2022, 12:17 Dat is apart omdat de Wehrmacht geen decals meer gebruikte op de M-42... Maar er zijn verhalen over oude voorraad die al opgemaakt was etc. etc. Doorgaans worden verhalen ter plekke verzonnen, dus je voorzichtigheid is terecht.
Dat is verkeerde informatie , er werden nog tot eind 1943 M42 met decals gemaakt en dat zijn er nog heel veel. 2 decals is niet altijd bad news, Polizei helmen zullen er 2 hebben , sommige RAD helmen hebben er 2 en de Feldherrnhalle hadden er ook 2 op M42. Dus er is veel mogelijk.
De heer decal is zeker goed , de SS decal is moeilijk te zien met de kleine foto's.
Bijlagen
DSC05865.JPG
DSC08424.JPG
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Duitse dubbele decal helm

Bericht door LDO »

Schwerpunkt schreef: 29 okt 2022, 20:46 Dat is verkeerde informatie , er werden nog tot eind 1943 M42 met decals gemaakt en dat zijn er nog heel veel. 2 decals is niet altijd bad news, Polizei helmen zullen er 2 hebben , sommige RAD helmen hebben er 2 en de Feldherrnhalle hadden er ook 2 op M42. Dus er is veel mogelijk.
De heer decal is zeker goed , de SS decal is moeilijk te zien met de kleine foto's.
Thanks! Bij de andere diensten dan Heer wist ik dat er 1 of 2 decals voor kunnen komen na 1942 en dat er 1001 en 1 uitzonderingen zijn, maar de consensus vroeger was dat je geen decal meer kon aantreffen op M-42 van KM, LW en WH. SS kon dan weer wel. En idd, Polizei, NSKK, RAD en Feldhernhalle gingen vrolijk door met stickeren. Maar ik heb minimaal 25 jaar terug mijn laatste helm gekocht en daarna heb ik ook niet echt de ontwikkelingen meer gevolgd. Dus wat ik weet is verstoft of achterhaald. Net als ikzelf! :-)
SS Steel is het laatste boek dat ik gekocht heb in 2004 dacht ik, maar sinds bekend werd dat Kelly Hicks ook een paar slechte helmen een COA gegeven heeft, ben ik erg voorzichtig geworden met die kennis. Maar het blijft een schitterend verzamelonderwerp! En een mijnenveld als je geen parate kennis hebt...
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse dubbele decal helm

Bericht door Schwerpunkt »

LDO schreef: 29 okt 2022, 22:27
Schwerpunkt schreef: 29 okt 2022, 20:46 Dat is verkeerde informatie , er werden nog tot eind 1943 M42 met decals gemaakt en dat zijn er nog heel veel. 2 decals is niet altijd bad news, Polizei helmen zullen er 2 hebben , sommige RAD helmen hebben er 2 en de Feldherrnhalle hadden er ook 2 op M42. Dus er is veel mogelijk.
De heer decal is zeker goed , de SS decal is moeilijk te zien met de kleine foto's.
Thanks! Bij de andere diensten dan Heer wist ik dat er 1 of 2 decals voor kunnen komen na 1942 en dat er 1001 en 1 uitzonderingen zijn, maar de consensus vroeger was dat je geen decal meer kon aantreffen op M-42 van KM, LW en WH. SS kon dan weer wel. En idd, Polizei, NSKK, RAD en Feldhernhalle gingen vrolijk door met stickeren. Maar ik heb minimaal 25 jaar terug mijn laatste helm gekocht en daarna heb ik ook niet echt de ontwikkelingen meer gevolgd. Dus wat ik weet is verstoft of achterhaald. Net als ikzelf! :-)
SS Steel is het laatste boek dat ik gekocht heb in 2004 dacht ik, maar sinds bekend werd dat Kelly Hicks ook een paar slechte helmen een COA gegeven heeft, ben ik erg voorzichtig geworden met die kennis. Maar het blijft een schitterend verzamelonderwerp! En een mijnenveld als je geen parate kennis hebt...
Ja het is gek dat je dat ooit gehoord hebt van die geen decals op M42 , dat is eigenlijk nooit een punt geweest dat men moest onderzoeken want er is genoeg periode fotomateriaal beschikbaar.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Duitse dubbele decal helm

Bericht door Pak88 »

nu is het dus wachten op grotere fotoś van het ss plaatje, om te kunnen beoordelen of dat ook in orde is.
niet gek trouwens voor een ontruiming vondst.
Hielke
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 okt 2016, 01:47

Re: Duitse dubbele decal helm

Bericht door Hielke »

Hallo heren,

Allereerst bedankt voor alle reactie, ik heb nog twee foto's gemaakt van de decals in close-up, hopelijk kunnen jullie daar wat mee. Hebben jullie trouwens enig idee wat zo'n helm waard zou kunnen zijn.

Met vriendeljke groet,

Hielke
Bijlagen
helm15.jpg
helm14.jpg
Plaats reactie