NSB hanger?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
robin_
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 dec 2022, 09:41

NSB hanger?

Bericht door robin_ »

Ik heb van mijn opa een doosje vol met speldjes gekregen. 99% is Russisch maar één speld valt op. Het heeft de elementen van de NSB jeugdfront, meeuw met drie golven. Kan iemand hier wat over zeggen?

Dank alvast

Robin
Bijlagen
voorkant.jpg
doos.jpg
achterkant.jpg
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: NSB hanger?

Bericht door utmi »

Hallo, welkom op het forum.

Aan de constructie kan je zien dat dit een moderner speldje is. Dus helaas geen Jeugdstorm.

Een civiel hangertje met thema zee(vaart).
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: NSB hanger?

Bericht door asjemenou »

Hallo Robin,

Het speldje/medaille is Russisch en stamt uit de Sovjet tijd. Het lijkt mij dat de afbeelding staat voor het heraldisch wapen van een zeehaven of van een schip. Waarschijnlijk heeft er een hanger aangezeten met daarop de naam van de zeehaven of van het schip.
Achterop staat de inscriptie "Ц 35 К" (цена 35 копеек - prijs 35 kopeken).
Zo te zien heb je een flinke partij Russische speldjes gekregen. Wat voor speldjes zijn dit?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
robin_
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 dec 2022, 09:41

Re: NSB hanger?

Bericht door robin_ »

asjemenou schreef: 09 dec 2022, 21:51 Hallo Robin,

Het speldje/medaille is Russisch en stamt uit de Sovjet tijd. Het lijkt mij dat de afbeelding staat voor het heraldisch wapen van een zeehaven of van een schip. Waarschijnlijk heeft er een hanger aangezeten met daarop de naam van de zeehaven of van het schip.
Achterop staat de inscriptie "Ц 35 К" (цена 35 копеек - prijs 35 kopeken).
Zo te zien heb je een flinke partij Russische speldjes gekregen. Wat voor speldjes zijn dit?
Dank voor het zeer uitgebreide antwoord Zo zie je maar ;-) Dit past ook meer in de hele verzameling.
De speldjes hebben bijna allen communistische kenmerken. Er zit van alles wat bij. Mocht je meer interesse hebben dan kan ik er wel wat foto's van maken.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: NSB hanger?

Bericht door asjemenou »

Zo vanaf de tweede foto gezien herken ik er wel enkele van. Ik ben benieuwd wat er nog meer tussen zit. Je mag er best wel foto's van plaatsen op het forum.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: NSB hanger?

Bericht door LDO »

Welkom!
Wat een leuke gift van je opa en ook leuk dat je er zelf interesse voor hebt / krijgt. Russisch is zeker mooi om te verzamelen en er zijn hier een paar leden met veel Russische kennis. Dus post gerust en veel, we kijken er graag naar!

Groets,
Martin
Plaats reactie