Is CC CAB munitie ook te gebruiken in andere wapens dan een flobert?

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Plaats reactie
FvR
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 dec 2020, 14:43
Gegeven: 2 keer

Is CC CAB munitie ook te gebruiken in andere wapens dan een flobert?

Bericht door FvR »

Beste mensen,

Het is misschien niet het juiste forum, maar misschien kan iemand mij wel helpen.
Ik ben met een jubileumboek bezig van mijn schietvereniging. In den beginne schoot men met luchtdrukgeweren.
Bij het eerste vuurwapen schoten ze met zogenaamde eikeltjes. Dit bleek CC CAB munitie te zijn. Op de achterkant van de huls stond een eikel afgebeeld, vandaar de naam waarschijnlijk. Het was het eerste randvuurpatroon.
Nu is er niets bekend over het type geweer waar men mee schoot. Ik heb wel een zwart/wit foto met schutter. Zie bijlage.
Mocht het wapen niet worden herkend, kan iemand mij dan vertellen of dit soort patronen ook in andere wapens werd gebruikt? Zo niet, dan kan ik in ieder geval zeggen dat het een flobert geweer is.

Alvast bedankt voor het lezen van mijn oproep.

Groet,

Ferry
Bijlagen
1955 (circa).jpg
Verplaatst van Babbelbox naar Munitie op 28 dec 2022, 23:50 door asjemenou

FvR
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 dec 2020, 14:43
Gegeven: 2 keer

Re: Is CC CAB munitie ook te gebruiken in andere wapens dan een flobert?

Bericht door FvR »

Het gaat idd om de .22 BB. Deze heeft een ronde kop en op de achterkant staat een afbeelding van een eikeltje. Op de wiki pagina's kan ik echter niet vinden of deze patronen ook in andere wapens werden gebruikt. Het wapen in bovenstaande plaatje kan ik niet identificeren als een flobert geweer, maar ik kan het mis hebben. Vandaar de vraag of de patronen ook in andere wapens werden gebruikt.

Mocht iemand het wapen herkennen dan hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
John8
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 jan 2014, 14:46

Re: Is CC CAB munitie ook te gebruiken in andere wapens dan een flobert?

Bericht door John8 »

Volgens mij is de munitie waar je het over hebt aan de lichte kant voor dit geweer op foto.
Het geweer met diopter is om zeer nauwkeurig te schieten. Lijkt me geen "oud" wapen, iets dat .22 kort even goed aan kan, misschien zelfs ook .22 LR.

.22 BB munitie kan je in elk enkelschots pistool of salongeweertje gebruiken. Daar de diameter van de kogelpunt identiek is als die van de huls.
Enkel als een terugslag nodig is voor de semi-auto functie is een zwaarder patroon nodig. Maar dan is het natuurlijk als geen enkelschots meer. Of als je het wenst te gebruiken voor jacht etc.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Is CC CAB munitie ook te gebruiken in andere wapens dan een flobert?

Bericht door racefiets »

De patroontjes die je bedoeld zijn eigenlijk6mm. Lijkt veel op de .22
Het wapen ip de foto gaat inderdaad al om een wat later model en kan .22 short of .22 long rifle zijn. Aangezien er vroeger veel in cafe’s geschoten werd was de .22LR eigenlijk wat te krachtig. Vaak werd er gebruik gemaakt van een .22 short of een .22 zimmer. (Wat in feite een .22 short is in een long rifle huls)
Plaats reactie