Fairbairn Sykes invoeren

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Urquhart82
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 nov 2022, 13:51

Fairbairn Sykes invoeren

Bericht door Urquhart82 »

Beste WO2 forum,

Ik ben nieuw hier en kom meteen even binnen vallen met een vraag.
Ik heb laatst een Fairbairn Sykes dolk gekocht via een eBay veiling. Deze is echter in de US al door de douane retour afzender gestuurd. De reden was dat deze dolk niet legaal zou zijn in Nederland.
Er is eerder een door mij bij j Sheffield bestelde dolk gewoon verdwenen bij de douane. Deze heb ik vergoed gekregen.
Mijn vraag is, mag je een Fairbairn Sykes invoeren? Ik kan dit nergens vinden.
Bij voorbaat dank!
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Fairbairn Sykes invoeren

Bericht door utmi »

Dit is een Categorie IV WWM wapen:
"1°.blanke wapens waarvan het lemmet meer dan een snijkant heeft, voor zover zij niet vallen onder categorie I"

Deze mag je niet bij je dragen en over dragen aan iemand <18 jaar.
Je mag het dus wel thuis hebben en importeren.

Echter je hebt te maken met buitenlandse douane partijen die onze wetten niet goed kennen en dan voor "safe" kiezen. De vraag is ook wat de lokale wetten zeggen over export van bepaalde type wapens.
Recht hebben en recht krijgen is dus niet altijd hetzelfde helaas.
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Fairbairn Sykes invoeren

Bericht door Jim »

Je zou hem gewoon mogen invoeren. Maar ja de Amerikaanse douane. Het is mogelijk om via hun website bezwaar te maken/toelichting te geven. Maar mijn persoonlijke indruk is dat buitenlandse bezwaar makers na al het lange invul werk op hun website automatisch een "error : try again later" bericht krijgen.
Ik zou kijken of je een engelse vertaling kan vinden van de betreffende categorie wwm op de Nederlandse overheidswebsite de link doorsturen naar de verkoper en die een uitgeprinte versie met link naar de Nederlandse overheidswebsite bijsluiten. Mijn pogingen om in contact met de Amerikaanse douane te komen was een dagenlange frustratie. En uiteindelijk op niets uitgelopen.

Mijn indruk is dat het afhankelijk is van de betreffende douanier. Bang dat er aangeklaagd gaat worden zal meespelen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Fairbairn Sykes invoeren

Bericht door earlymb »

Wat stond er precies op de aangifte?
Urquhart82
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 nov 2022, 13:51

Re: Fairbairn Sykes invoeren

Bericht door Urquhart82 »

earlymb schreef: 24 nov 2022, 20:05 Wat stond er precies op de aangifte?
Ik kon de zending volgen via eBay. Daar stond dat het object niet is toegestaan in mijn land. En dat het return to sender is gegaan. Meer info heb ik niet.
Een F&S die ik vanuit de UK wou invoeren isbij de douane verdwenen.
In beide gevallen heb ik mijn geld terug gekregen.
Het relevante stukje van de wapenwet in het Engels aanleveren lijkt me een goed idee. Ik ga daar mee bezig. Thanks :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Fairbairn Sykes invoeren

Bericht door Erik »

In het vervolg aangeven dat het betreffende wapen normaal is toegestaan. Doe er een invoice bij van de categorieen zoals die in de wapenwet staan en wel gewoon in het Nederlands. Jij bent niet verantwoordelijk voor vertaling, want dat kun jij officieel niet. Dat doet customs maar.
Zoek op op internet:
WWM Artikel 2. pt. 1
WWM Artikel 26. pt. 5 (verbod voor minderjarigen om cat. IV voorhanden te hebben)

Voor categorie IV wapens geldt dat meerderjarigen alle gedragingen mogen doen behalve dragen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie