Bijna een kwart van de Nederlandse jongeren twijfelt aan de Holocaust

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Bijna een kwart van de Nederlandse jongeren twijfelt aan de Holocaust

Bericht door asjemenou »

Bijna een kwart van de jongeren in Nederland twijfelt aan de Holocaust;
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... onderzoek/
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Bijna een kwart van de Nederlandse jongeren twijfelt aan de Holocaust

Bericht door LDO »

https://www.ad.nl/binnenland/hoogleraar ... ~abbba91c/

"Het onderzoek naar de kennis onder Nederlandse jongeren over de Holocaust zou 'zwaar’ onrepresentatief zijn. Dat concludeert Casper Albers, hoogleraar statistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen. Toch betekent dat volgens hem niet dat de conclusies uit het rapport per se fout zijn."

Opmerkelijke reactie van De hoogleraar. Klinkt als: "het slachtoffer is onterecht dood verklaard. Onderzoek wijst uit dat slechts het hart niet meer klopt."
Maar dat is met overdrijving mijnerzijds natuurlijk.

Beide stukken deden me verbazen. De zwartste bladzijde van de wereldgeschiedenis tot mythe bestempelen, het is haast onvoorstelbaar. Maar mogelijk, in tijden dat complottheorieën als zoete koek er in gaan bij een zwaar ontevreden en angstige wereldbevolking.
En anderzijds de reactie: "er is meer dan genoeg in het heden om je ernstig zorgen over te maken".
Ik kan me heel goed voorstellen dat jongeren de huidige dreiging van oorlog, klimaat, et cetera veel belangrijker en realistischer vinden. Maar dat door het verleden te negeren of te bagatelliseren, de kans op herhaling groter en groter wordt, dat hoef ik op een geschiedenisforum niet toe te lichten...
Plaats reactie