Bierpul Alois Brunner

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Bokkie
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2023, 21:08

Bierpul Alois Brunner

Bericht door Bokkie »

Hoi, hier een nieuweling. In Duitsland deze bier-pul op de kop getikt. Binnenin zag ik de naam Alois Brunner ingekerft staan. Dat blijkt geen lievertje geweest te zijn. Mijn vraag: zou dit item nu origineel zijn?
Bijlagen
20230121_141804.jpg
20230121_141836.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Bierpul Alois Brunner

Bericht door asjemenou »

Hallo Bokkie,

Allereerst welkom op het forum. Ik heb je bericht over de bierpul verplaatst naar de juiste rubriek, verificatie en taxatie (as).

Over de originaliteit van de bierpul kan ik niets zeggen. De bierpul is voorzien van de naam Alois Brunner dit was inderdaad geen lieverdje, tenminste als het om deze Alois Brunner gaat; https://nl.wikipedia.org/wiki/Alois_Brunner_(SS%27er)
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Bierpul Alois Brunner

Bericht door LDO »

Hallo en welkom hier!
De bierpul is helaas ver na het einde van WO2 gemaakt. De SS gravering is een probeerseltje met een dremel of iets dergelijks. Als je goed kijkt op de foto zie je door het midden van de greep de gietnaad van de mallen lopen, bij de voorkant van de bodem van het glas zie je ook een naad. Naoorlogse massaproductie techniek. En de ingekraste naam... SS en een beruchte oorlogsmisdadiger, dat is voor veel verzamelaars erg interessant. De Dark Side is een geldmachine, helaas...
Screenshot_20230128-112016_Chrome.jpg
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2056
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Bierpul Alois Brunner

Bericht door Jim »

Daarbij staat de naam / datum ingekrast. Een officier zou zijn naam niet inkrassen. Maar gewoon ergens laten graveren. En als iemand dit cadeau zou hebben gedaan aan een officier dan zou het al helemaal netjes laten ingraveren.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
utmi
Lid
Berichten: 804
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 18 keer

Re: Bierpul Alois Brunner

Bericht door utmi »

Helaas, "bekende" naam in combinatie met rune tekens is eigenlijk altijd een no(t) go(od)...
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Bierpul Alois Brunner

Bericht door LDO »

Hoop dat het een kringloopprijsje was, anders is hij (topic starter) mooi het Bokkie...
Plaats reactie