Welk vuurwapen bevriende veteraan?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Sportschutter026

Welk vuurwapen bevriende veteraan?

Bericht door Sportschutter026 »

Beste allen,

Ik zal mijn best doen een lang verhaal kort te houden.
Ik ben opzoek naar het type vuurwapen waarmee een britse airborne veteraan de slag om Arnhem mee gevochten heeft.

In mijn jeugd zijn wij bevriend geweest met een oorlogsveteraan wie geholpen heeft Arnhem te bevreiden. Zoals menig veteraan sprak hij weinig over de oorlog, enkel "war is bad". Ik weet helaas lang niet alles van hem, maar heb voor zijn dood zijn barret en miniatuur medailles gekregen. Een aandenken welke ik trots in mijn woonkamer tentoon stel.
Ondertussen ben ik ook sportschutter en mag ik vuurwapens in mijn bezit hebben. Vanzelfsprekend komen deze niet in een vitrinekast in de woonkamer, maar toch lijkt het mij erg mooi om een stukje geschiedenis aan mijn "verzameling" toe te voegen; ik zou graag het type wapen waar Charles mee moest schieten bezitten en conserveren. Daarbij zou ik graag een keer uitnodigen om met het (type) wapen van hun vader te komen schieten, iets wat zij ongetwijfeld erg kunnen waarderen.

Charles was een Brit. Hij heeft zich altijd voorgesteld als een "marksman" of "sniper" binnen zijn regiment. Ik kom, met mijn beperkte kennis, dan vrij snel uit op een Lee Enfield. Echter heb ik geen idee of dit bijvoorbeeld een echte scoped-versie was, of het uberhaupt een Lee Enfield was, etc. etc.. Hieronder heb ik gepoogd om alle informatie wat ik van hem weet op te sommen. Is er iemand hier die op basis van onderstaande informatie met enige zekerheid durft te gokken welk type wapen deze veteraan mee schoot? Excuus, ik zal geheid een paar zaken niet correct herinnerd hebben.

Hij zou in de greppel aan de overkant te zien zijn op de volgende foto: Afbeelding

Naam: Charles Coventry
Eenheid: Border Regiment
Ook gevochten in: Sicilië
Medailles:
1939-1945 star
The Italy Star
The France + Germany star
1939-1945 Defence medal
George VII Medal

Ik wil jullie alvast gigantisch bedanken voor het meedenken en jullie inspanning. Ik snap dat ik niet veel informatie heb gegeven waar jullie wat mee kunnen. Maar elke suggestie is meer dan welkom!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Welk vuurwapen bevriende veteraan?

Bericht door racefiets »

Als hij sniper was dan zal hij een Lee Enfield No4 Mk1 T (voor Telescope) hebben gehad. Gaat het op het wapen wat je nog net ziet op de foto dan lijkt me dat de parachutisten Stengun.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Welk vuurwapen bevriende veteraan?

Bericht door asjemenou »

Link naar de handvuurwapens welke de Britse para's gedurende operatie Market Garden zoal bij zich hadden; https://arnhemjim.blogspot.com/2012/11/ ... borne.html
De Lee Enfield No4 Mk1 T staat er ook in afgebeeld.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Welk vuurwapen bevriende veteraan?

Bericht door Jim »

De enige sniper geweren die de Britse airbornes hebben gebruikt was inderdaad de Lee Enfield No4 Mk1 T. Deze enfield werden uit standaard productie gehaald en apart gehouden als ze uiterst zuiver bleken te schieten. Deze enfields gingen naar de Firma Holland & Holland. Waar ze aangepast werden voor een (no32) telescope. Het nummer van de telescope werd ook in het wapen gezet. Een nummer gelijk geweer met scope kost tegenwoordig een fortuin. Af en toe wordt een originele enfield en of scope wel aangeboden. De mogelijkheid bestaat ook om een vrijwel perfecte repro scope en beugel te kopen. Deze zou je dan door een goede wapensmid op een enfield moeten laten monteren. Deze enfield werden ook voorzien van een leren draagriem, een extra verhoging op de kolf.
watsonno32.jpg
watsonno32.jpg (17.94 KiB) 848 keer bekeken
sniper_03.jpg
J2035-Scope&Case.jpg
EnNo4-T2.jpg
EnNo4-T1.jpg
Alles om een gewone enfield om te bouwen naar een scoped versie is te koop. (vrijwel alles op ebay) Ik heb ook de repro scopes gemaakt door een Chinese firma op aliexpress gezien. Deze Chinese firma heeft als ik het mij goed herinner na hun eerste productie run een verbeterde 2 de versie. Dit in nauw contact met kenners/ eigenaren van originele enfield/scopes. De scopes die ze verkopen is inclusief montage materiaal . Een metalen scope vervoer kistje was apart verkrijgbaar. Te koop tussen €300- €400. Op hele kleine details na vrijwel perfect werkende/uitziende scopes volgens kenners. een originele scope daar moet ze zeker een 2 voor de repro prijs zetten. Als ze al te koop worden aangeboden.
Ik weet dat ook een repro fiber scope koker gemaakt worden. Deze kokers waren overtrokken met stop en een webbing draagriem. Ik weet dat in het airborne museum een in de slag gebruikte koker aanwezig is. Als je: repro no 32 scope googeled en op afbeeldingen zoekt zie je een groot aanbod scopes. De chinese firma heet Red star manufacturing meen ik meestal afgekort RSM. https://www.milsurps.com/showthread.php?t=9940 De mannen op de voorgrand van de getoonde foto zijn volgens sommigen een paar parachutisten die hun eenheid kwijt waren en zich aansloten bij de Border regiment. Op de foto staan mannen van no 15 16 platoon c-company. Van Lennepweg 20september. Over het Border regiment zijn een paar heel goede boeken verschenen. When dragons flew, S. Eastwood, C. Gray, A. Green. 1st Battalion The Border regiment Arnhem Alan T Green (een voormalige Luitenant no 20 platoon c-company) De legerfotograven die met de divisie mee kwamen zaten in een huis bij het Border regiment. En dus na 19september werd deze eenheid het meest gefotografeerd. In de Oosterbeekse perimeter was de Border regiment ook de grootste overgebleven eenheid.
In het boek When Dragons flew staat Pvt Charles Coventry op blz62 een maal vermeld. Hier zegt hij dat zijn eenheid ( 16 platoon) de opdracht had om een watervliegtuig basis bezetten. Hij is blijkbaar voor dit boek of iedergeval ooit geintervieuwd.
Bijlagen
sniper_05.jpg
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Sportschutter026

Re: Welk vuurwapen bevriende veteraan?

Bericht door Sportschutter026 »

Wow, wat een gigantische bron aan informatie! Onwijs bedankt Racefiets, asjemenou en in het bijzonder Jim!

Ik was mij niet bewust van het bewuste boek, wat gaaf! Ik ga direct kijken of één van de Britse aanbieders dit boek naar Nederland wilt verschepen. En dank voor alle informatie over de Enfield T. Ik wist van het bestaan af, maar niet of deze specifiek in Arnhem ingezet was/zou kunnen zijn door de paratroepers.

Het is niet ongewoon in WO2 dat een private een sluipschutter was? Ik weet dat in huidige militaire dienst een sniper eigenlijk altijd een hogere rang heeft ivm opleidingen, beslissingsbevoegdheid etc. Toen was de urgentie en situatie natuurlijk compleet anders, de luxe van een uitvoerige training was er niet altijd. Maar puur ter check, een private met een Enfield T was dus geen bijzondere situatie?
En weet u misschien of deze marksmen geselecteerd werden tijdens de opleiding ivm uitzonderlijke schietkunsten, of werd je gewoon aangewezen als sluipschutter?

Nogmaals hartelijk dank!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Welk vuurwapen bevriende veteraan?

Bericht door Jim »

Sportschutter026 schreef: 23 feb 2023, 12:40Ik ga direct kijken of één van de Britse aanbieders dit boek naar Nederland wilt verschepen.
Het boek When dragons flew is uitgegeven door het regiment museum. A4 formaat en met zeer veel foto's. Is verkrijgbaar bij Bol.com voor €45. Is een redelijke prijs. Maar mogelijk 2de hands nog goedkoper te vinden. Duurder is dit boek zeker te vinden! Misschien ook nog bij het Airborne museum Hartenstein.
Sportschutter026 schreef: 23 feb 2023, 12:40
Het is niet ongewoon in WO2 dat een private een sluipschutter was? ..... een private met een Enfield T was dus geen bijzondere situatie?
En weet u misschien of deze marksmen geselecteerd werden tijdens de opleiding ivm uitzonderlijke schietkunsten, of werd je gewoon aangewezen als sluipschutter?
Een enfield met scope werd uitgereikt in een eenheid aan de persoon die een goede score kon schieten Dit was een marksman vrij vaak een private. Deze mochten op de onderarm een geborduurd gekruist geweer embleem ( trade /proficiency badge) dragen.

Een sniper was toen een stapje verder. Er bestonden ook sniper scholen. Deze gingen alleen of met een spotter naar of achter vijandelijke linies, getraind in camouflage en geluidloos door het veld bewegen. Deze mochten hetzelfde trade /proficiency badge dragen maar tussen de gekruiste lopen stond een S.
Als ik het mij goed herinner waren er ongeveer 4 no4 T geweren per compagnie. het is mij bekend dat toen 1st Border hun partij no4 T geweren ontving uit elke compagnie een aantal mannen geselecteerd werden om in een kleine wedstrijd / test uit te maken wie marksman werden en de ontvanger van een no4 T geweer. Dus uit een aantal goede aangemelde schutters werden door een test de beste van de compagnie geselecteerd.

Zo werden alle soldaten ook getraind op de brengun maar er was wel een vaste brenschutter die altijd vervangen kon worden door iedere soldaat als nodig.

De naam sniper is een Britse benaming. De snipe is een kleine vogel die uiterst schuw is en zeer waakzaam. Het was een uitdaging voor militairen om voor de sport een snipe te schieten. Meestal lukte dit pas na dagen. Iemand die een snipe had geschoten werd zodoende een sniper genoemd.

Behalve repro enfield scope materialen om een enfield om te (laten) bouwen zijn repro airborne spullen redelijk betaalbaar en misschien leuk om erbij te hebben b.v. airborne smock. Als Brits airborne verzamelaar moet ik wel waarchuwen als je begint is het niet zomaar geeindigd. En dit erbij en dan ook dat enz. enz. Ik heb een zolder vol bewijs. :lol:
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie