Metaaldetectie gevaren en veilig zoeken

Forum over het zoeken met een metaaldetector naar overblijfselen uit de Tweede Wereldoorlog, ervaringen, reisverslagen en dergelijke.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DogTcollect
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 nov 2017, 22:05
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 4 keer

Metaaldetectie gevaren en veilig zoeken

Bericht door DogTcollect »

Hallo,

Ik heb een Nokta Simplex gekocht en heb me veel ingelezen. Ik lees verhalen over dat sommige explosieven af kunnen gaan bij het minste tikje. Ik vroeg me af hoe ik het beste kan graven naar items. Ik heb gister voor het eerst gezocht en netjes rondjes om de target gegraven en het stuk grond eruit gewipt. Niet echt veel bijzonders gevonden gister maar ik wil me toch voorbereiden op het feit dat ik een keer een explosief tegen kom en kwa graven hoe ik het moet aanpakken.
rik1988
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 28 jul 2018, 18:49
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 17 keer

Re: Metaaldetectie gevaren en veilig zoeken

Bericht door rik1988 »

Volgens mij is de kans niet heel groot dat dit gebeurt al kan het natuurlijk wel. Ik weet niet hoe de nokta werkt maar ik verwacht dat je wel kan inschatten of je een groot voorwerp detecteert of niet. Als je het vermoeden hebt een explosief gevonden te hebben, voorzichtig eromheen graven. Blijkt het er 1 te zijn dan laten liggen en melden aan de politie.

Ikzelf ben een schijterd, als ik al het vermoeden heb dat het er 1 is gooi ik het gat weer dicht😄
Gebruikersavatar
DogTcollect
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 nov 2017, 22:05
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: Metaaldetectie gevaren en veilig zoeken

Bericht door DogTcollect »

rik1988 schreef: 30 apr 2023, 12:25 Volgens mij is de kans niet heel groot dat dit gebeurt al kan het natuurlijk wel. Ik weet niet hoe de nokta werkt maar ik verwacht dat je wel kan inschatten of je een groot voorwerp detecteert of niet. Als je het vermoeden hebt een explosief gevonden te hebben, voorzichtig eromheen graven. Blijkt het er 1 te zijn dan laten liggen en melden aan de politie.

Ikzelf ben een schijterd, als ik al het vermoeden heb dat het er 1 is gooi ik het gat weer dicht😄
Ik woon ook in gebied waar niet is gevochten tijdens de oorlog. Wel zijn er kleine bombardementen geweest op kasteeltje in de omgeving. Zoals een fosfor bom weet ik dat hij alleen zuurstof nodig heeft om te klappen. En een groot voorwerp zegt ook niet alles natuurlijk of het een bom is of niet. Er zit wel een pinpoint functie op de detector dus ik kan wel netjes een rondje eromheen graven en de kluit eruit trekken.
Plaats reactie