Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?
-
- Lid
Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?
Ik heb bijna de fotograaf van auschwits uit was zeker de mooite waard
- Mr_Flibble
- Lid
- Contacteer:
Momenteel halverwege "Fall Braun" van Roitero.
In Tabulas Argenteas Refero
-
- Lid
Momenteel bezig aan : Normandiefront: D-day to Saint-Lo Through German Eyes.
(nog eens een boek over de landing maar dan langs het duitse oogpunt)
(nog eens een boek over de landing maar dan langs het duitse oogpunt)
- Melting
- Lid
Ik ben momenteel bezig in: De dochter van Stalin.
- Stefan
- Lid
Ik ben begonnen met het boek De Duitse Oorlog.
Dit boek gaat over de oorlog door de ogen van de Duitse kant, vanaf het begin al een echte aanrader.
Dit boek gaat over de oorlog door de ogen van de Duitse kant, vanaf het begin al een echte aanrader.
Ik heb het boek gekocht van Ditrich maerz,
the iron cross 1st class.
Heel leerzaam boek.
Daarvoor boek: de siegfriedlinie, mooi beschreven wat de verschillende partijen allemaal meemaakten voor toestanden.
Want er gaat nogal wat mis,
Meeslepend geschreven vind ik.
the iron cross 1st class.
Heel leerzaam boek.
Daarvoor boek: de siegfriedlinie, mooi beschreven wat de verschillende partijen allemaal meemaakten voor toestanden.
Want er gaat nogal wat mis,
Meeslepend geschreven vind ik.
Het is een indrukwekkend boek vol best wel schrijnende verhalen.
Het is te koop via De Slegte voor slechts €13,95.
Ik herken er veel in terug, mijn moeder was een kind van een Duitse soldaat, en haar moeder en zijn broer waren lid van de NSB.
De verhalen die mijn moeder me verteld heeft uit haar jeugd, beter gezegd het gebrek aan haar jeugd herken ik erin.
Ze kon nergens iets aan doen, geboren in 1943, maar kreeg een berg ellende over haar heen toen ze opgroeide.
Groeten, Coert.
Blitzmeisje, over Ulrike. een lief dorpsmeisje die opgroeid in de arme tijd, en meemaakt dat hitler voor werkgelegenheid. en welvaart zorgt, en dus denkt dat het wel goed gaat. ze is avontuurlijk, wil ook haar steentje bijdragen. en meld zich voor militaire dienst. ze komt terecht bij de opleiding voor telegrafiste, in de jaren daarop gaat geleidelijk aan alles kapot in duitsland. en dat is erg dramatisch voor haar, na de oorlog komt ze naar nederland. waar het [ begrijpelijk ] ook niet gemakkelijk is als duitse, het boek is geschreven met haar dagboek als basis. waar ook liefdes in voorkomen, het leest prettig. het verhaal maakt ook een beetje begrijpelijk hoe het zo ging als men in die tijd opgroeide.
- Stefan
- Lid
Tot de laatste man heb ik laatst aangeschaft en vandaag aan begonnen.
"Zelfvernietinging door tot op het laatst te vechten, tot een bijna totale verwoesting en volledig vijandelijke bezetting, komt zelden voor. Toch is dit wat de Duitsers in 1945 deden. Waarom? Waren er alternatieven voor de Duitsers, burgers en soldaten, in de laatste fase van de oorlog? Waarom werd Hitler tot het einde door zijn officieren gehoorzaamd?"
"Zelfvernietinging door tot op het laatst te vechten, tot een bijna totale verwoesting en volledig vijandelijke bezetting, komt zelden voor. Toch is dit wat de Duitsers in 1945 deden. Waarom? Waren er alternatieven voor de Duitsers, burgers en soldaten, in de laatste fase van de oorlog? Waarom werd Hitler tot het einde door zijn officieren gehoorzaamd?"
scherpschutter aan het oostfront
lijkt me een interessant boek Stefan, echter ik zie het nu pas.
op aanraden zelf bezig in : scherpschutter aan het oostfront, het verhaal van Sepp Allerberger.
omdat het over zijn eigen belevenissen gaat, is het ook zo geschreven met details die hij zag. zeker geen verhaal met stoerdoenerij,
wel met echte doodsangst, overlevingsdrang, afzien, paniek, moed, horror taferelen,onmenselijkheid, kameraadschap.
hij is eerst MG schutter, maar ziet dat die al gauw sneuvelen.
hij wil liever wat anders doen, hij komt een russisch scherpschutter geweer tegen. begint te oefenen. heeft aanleg ervoor, en word scherpschutter. door de barre ervaringen word ie hard genoeg om alles te overleven, het is wreed en boeiend. zodat je blijft lezen.
op aanraden zelf bezig in : scherpschutter aan het oostfront, het verhaal van Sepp Allerberger.
omdat het over zijn eigen belevenissen gaat, is het ook zo geschreven met details die hij zag. zeker geen verhaal met stoerdoenerij,
wel met echte doodsangst, overlevingsdrang, afzien, paniek, moed, horror taferelen,onmenselijkheid, kameraadschap.
hij is eerst MG schutter, maar ziet dat die al gauw sneuvelen.
hij wil liever wat anders doen, hij komt een russisch scherpschutter geweer tegen. begint te oefenen. heeft aanleg ervoor, en word scherpschutter. door de barre ervaringen word ie hard genoeg om alles te overleven, het is wreed en boeiend. zodat je blijft lezen.
-
- Lid
Engel van Arnhem - Kate ter Horst
herinneringen aan september '44
herinneringen aan september '44
de biografie van Erwin Rommel, de woestijnvos. die een goed strateeg was, en die ook gerespecteerd was door de gealieerden.
-
- Lid
75 Jaar bevrijding.
Laatste jaar van de oorlog van dag tot dag beschreven in een kort verhaal.
Er komt van alles voorbij, tot nu toe zeer interessant om te lezen
Laatste jaar van de oorlog van dag tot dag beschreven in een kort verhaal.
Er komt van alles voorbij, tot nu toe zeer interessant om te lezen