2 kogelpunten

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Plaats reactie
Bas Dhst
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mei 2023, 22:12
Gegeven: 1 keer

2 kogelpunten

Bericht door Bas Dhst »

IMG20230527220953.jpg
IMG20230527221118.jpg
Ik ben sinds een aantal maanden met de metaaldetector op pad en vond vandaag deze twee kogelpunten. Ik verwacht nog wel een en ander aan te treffen dus heb een account hier aangemaakt en hoop van jullie deskundigheid gebruik te mogen maken.
De metaaldetector gaf twee verschillende target ID's bij de kogelpunten, dus ze zijn niet van exact het zelfde metaal of dezelfde legering gemaakt (wat de kleur ook al een beetje verraad).

Weet iemand wat voor een kogels dit zijn?
En welk metaal / legering is dit?
Moet ik dergelijke vondsten melden?

Dank alvast!
Verplaatst van Bodemvondsten naar Munitie op 28 mei 2023, 22:49 door asjemenou

Jason
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 apr 2023, 00:23
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: 2 kogelpunten

Bericht door Jason »

Je kunt ze voor de zekerheid even opmeten, als de diameter 5,7mm is dan denk ik dat het hier waarschijnlijk gaat om wat uit de kluiten gewassen kogeltjes voor een luchtbuks. Materiaal is dan waarschijnlijk lood omdat deze 'pellets' uit 1 deel bestaan en geen messing hulzen hebben. Je kunt even googlen naar RWS 5.7mm.

Als het om pellets voor luchtdrukwapens gaat hoef je dit naar mijn weten niet te melden, die zijn vrij te bezitten voor iedereen van 18 jaar of ouder. Heb laatst een wapenverzamelaar gesproken die ook veel met luchtbuksen bezig was en die vertelde me echter dat tegenwoordig zelfs 9mm pellets in luchtbuksen zijn toegestaan. Best wel absurd als je het mij vraagt omdat je hier serieuze schade mee kunt aanrichten. Wat er van waar is dat dit inderdaad is toegestaan weet ik niet omdat ik mezelf er niet in verdiept heb.

Gr. Jason
Plaats reactie