verschil EU onklaar en Duits deko

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: verschil EU onklaar en Duits deko

Bericht door Erik »

Koop een wapen en geen verhaal.
De kosten nu om het wapen via de proefbank Frankrijk te laten gaan kost je 180 EU.
NLD onklaargemaakte wapens worden door buitenlandse proefbanken niet meer ingenomen. Bron? Ik ben reenactor en heb belang bij EU deko's. Ik heb mijn onderzoek gedaan. Gewoon vragen en bellen.
De NLD proefbank (in onderzoek) gaat je waarschijnlijk 400 per wapen kosten. Bron: vragen, bellen en de juiste mensen spreken die in wapenwetgeving zitten. Is dit hard? Nee, een inschatting.

Dus Aart, ja, je wapen gaat veel meer kosten. Dat willen wij, als Europeanen, zelf. Dat zal ons leren!
NLD onklaar zal in het binnenlands verkeer blijven circuleren totdat wij (wij bepalen als stemmers wat de politiek doet) vinden dat dat anders moet.

Think about.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Kim
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jun 2006, 22:12

Re: verschil EU onklaar en Duits deko

Bericht door Kim »

Ik ben geen "item verzamelaar". Uiteraard zijn er enkele items te vinden hier zonder verhaal/geschiedenis. Maar ik vind items waarvan een geschiedenis bekend is meer waarde (persoonlijk, niet in geld) hebben. Een K98 zou ik zeker willen, maar 1 die een deel geschiedenis met zich meebrengt.....
Neemt niet weg dat ik geen rijkerd ben of een geldboom heb ;-) dus realisistisch moet ik wel blijven!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: verschil EU onklaar en Duits deko

Bericht door racefiets »

Ik weet niet waar je grens ligt maar 1000 euro ben je zo kwijt. Exportvergunning, vervoer van VS naar Nl, kosten wapenhandelaar, onklaar laten maken incl vervoer van NL naar Frankrijk en weer terug.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: verschil EU onklaar en Duits deko

Bericht door earlymb »

Onklaar maken volgens EU richtlijn kan misschien ook in de US, maar dan nog moet hij naar een proefbank voor keuring?
Kim
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jun 2006, 22:12

Re: verschil EU onklaar en Duits deko

Bericht door Kim »

We moeten sowieso kijken of de prijzen/regels tegen die tijd nog hetzelfde zijn. Kan het niet, dan is dat zo... helaas....

Ja dat vroeg ik me ook af earlymb, of onklaar maken volgens EU regels niet in de US kan alvorens het verschepen...?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: verschil EU onklaar en Duits deko

Bericht door Erik »

earlymb schreef:Onklaar maken volgens EU richtlijn kan misschien ook in de US, maar dan nog moet hij naar een proefbank voor keuring?
Dat is correct. Net zo zoals je in NLD je wapen cfm. de EUR wetgeving onklaar kunt laten maken. Blijft onverlet dat het wapen een certificaat van een EUR proefbank moet hebben. En die hebben we in NLD niet. Terwijl NLD het wel eens was met het EUR voorstel om het zo te gaan regelen. Dat is 1 van de signalen waaruit ik proef dat het onze politiek werkelijk geen kont interesseert, jij en je onklare wapen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: verschil EU onklaar en Duits deko

Bericht door racefiets »

Erik, er is vanuit Justis gevraagd aan diverse partijen of zij dit op zich konden nemen. O.a. EdB is gevraagd of zij hier iets in konden betekenen. Ook het platform is benaderd.
Bij Justis zijn ze af en toe echt de weg kwijt. Waarom ga je een verzamelaarsvereniging benaderen om te kijken of xe commerciele dingen willen gaan doen.... iets waar je een of meerdere voltijdbanen voor kan creeren.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: verschil EU onklaar en Duits deko

Bericht door Erik »

EdB maar ook LPLG worden benaderd omdat dat in de wetgeving genoemde koepelorganisaties zijn, die officieel erkend zijn door MinJenV.
Maar er valt niets te benaderen. Nederland heeft zich gecommiteerd aan de EUR wetgeving en dient zij dus te voorzien in (een) proefbank(en). In de NLD wetgeving was dit belegd bij de wapensmid (die gaf ook het officiële (...) certificaat af en zorgde er voor dat het wapen werd gemuteerd in Verona)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: verschil EU onklaar en Duits deko

Bericht door racefiets »

EdB is alleen geen koepelorganisatie. EdB is niets meer dan een simpele vereniging net zoals de lokale zangvogelvereniging. Dat ze erkend zijn klopt maar zo zijn er inmiddels minimaal 3 verzamelverenigingen die erkend zijn. Dat erkenning is alleen makkelijk om het redelijk belang aan te tonen.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: verschil EU onklaar en Duits deko

Bericht door Erik »

racefiets schreef:...Dat ze erkend zijn klopt maar zo zijn er inmiddels minimaal 3 verzamelverenigingen die erkend zijn. Dat erkenning is alleen makkelijk om het redelijk belang aan te tonen.
En kan ik bij één van die drie andere wapenverzamelverenigingen ook aan mijn WM8 komen?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: verschil EU onklaar en Duits deko

Bericht door racefiets »

In ieder geval bij EdB, er is ook een vereniging in Brabant die volgens mij ook die begeleiding aan bied. De derde is alleen voor WM8 houders. Lidmaatschap is daar alleen mogelijk als je je WM8 al hebt.
Jason
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 apr 2023, 00:23
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: verschil EU onklaar en Duits deko

Bericht door Jason »

Ik heb even gegoogled naar alle afkortingen maar kom er niet helemaal uit, vullen jullie me maar aan als ik er naast zit.

EdB is een verzamelaarsvereniging?

Wm8 is een verzamelaarsvergunning?

LPLG kom ik echter totaal niet uit wat dit zou kunnen betekenen.

Ik ben compleet nieuw in de verzamelwereld dus ben hier nog echt mijn weg in aan het vinden.

Hoor het graag van u.

Gr. Jason
Gebruikersavatar
partizan
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 nov 2014, 16:27
Ontvangen: 1 keer

Re: verschil EU onklaar en Duits deko

Bericht door partizan »

edb is de afkorting voor edouard de baumond (https://wm8.nl/)
vereniging van wapenverzamelaars en inderdaad een wm8 is een vergunning om die wapens te mogen bezitten
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: verschil EU onklaar en Duits deko

Bericht door utmi »

LPLG = Landelijk Platvorm Levende Geschiedenis https://www.lplg.nl/
Their name liveth for evermore
Plaats reactie