Welke route legde mijn Opa af in de tweede wereldoorlog?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
marit132A

Welke route legde mijn Opa af in de tweede wereldoorlog?

Bericht door marit132A »

Goedemorgen,

Wij willen erg graag weten wat mijn vader/opa heeft gedaan in de tweede wereldoorlog. Met name welke route hij genomen heeft. We hebben via het nationaal archief gezocht. Maar kunnen tot nog toe niet veel vinden. We proberen het nu op deze manier..

Mijn vader/opa woonde in Ede.
Deed in Nieuwersluis een opleiding bij de politietroepen. In 1939/1940.
Hij is dus vanuit die opleiding de oorlog in gegaan.
Waarschijnlijk dus bij de militaire politie/politietroepen.
Verder moeten wij het doen met de informatie uit verhalen. (Hij is vrij jong overleden, we hebben niet veel informatie)
Hij is daar in Ede/Nieuwersluis dus waarschijnlijk gestart. Had het over bruggen bewaken met springstof eronder gemonteerd.
Breda kwam ook in zijn verhalen voor. Mogelijk is dit de plek waar de bruggen bewaakt moesten worden? Maar dit weten we niet.
Uiteindelijk had hij het dan over een gevorderde vrachtwagen waar ze richting (waarschijnlijk Zeeland?) mee reden. Onderweg werden ze beschoten door stuca vliegtuig. Angstig. Vooral het gezicht van de piloot bleef hem bij.
Via Zeeland en België is hij uiteindelijk weer aangekomen in Den Bosch.
Zijn uitrusting en wapen is daar ergens begraven schijnt. Op welk moment weten we niet.
Hij heeft verder op vele plekken ondergedoken gezeten. Benzinestations, kerk in Groningen/Friesland, boerderij tussen Veenendaal/Ede. Wij weten hier ook verder niets van.
Onze vraag is vooral. Herkent iemand de route die genomen is. Ze waren met een groep. Mogelijk is de beschieting met stuca vliegtuig(en) een herkenbaar verhaal. En dan is de vraag welke groep dit was. En waar gingen ze heen. Wat deden ze.
Alvast bedankt voor het lezen.
Een fijne dag! Marit
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Welke route legde mijn Opa af in de tweede wereldoorlog?

Bericht door asjemenou »

Hallo Marit,

Je gebruikersnaam heb ik aangepast. Dit vanwege spambots. Beter is het om in je reactie's geen e-mailadres te vermelden.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gast

Re: Welke route legde mijn Opa af in de tweede wereldoorlog?

Bericht door Gast »

Oke bedankt. Heb ik inderdaad niet aan gedacht.
Plaats reactie