Wat is dit?

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Wat is dit?

Bericht door Madman »

Hoi,

Kan iemand mij meer vertellen over dit embleem/onderscheiding?
Bijlagen
embleem1.jpg
embleem2.jpg
embleem3.jpg
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Wat is dit?

Bericht door utmi »

Their name liveth for evermore
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Wat is dit?

Bericht door Madman »

Dank je Utmi voor de link. Is zo'n onderscheiding nog iets bijzonders of komen ze veel voor?
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Wat is dit?

Bericht door LDO »

Kriegsmarine Hochseeflotten-Kriegsabzeichen.
Niet echt zeldzaam, maar als het een originele zou zijn, is het een erg verzamelwaardige en gezochte onderscheiding. De laatoorlogse zinken varianten gaan al gauw voor meerdere 100den euro's, de vroegoorlogse messing/tombak/Buntmetalen gaan al snel voor het dubbele, driedubbele. Alles afhankelijk van maker, kwaliteit en conditie.
Dit is echter helaas een reproductie. Een wat oudere en daarom tussen de 25 en 35 waard. Gewild bij verzamelaars en musea die bijvoorbeeld op een tuniek liever een replica spelden en de originele buiten het bereik van vette handen in een vitrine leggen.
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Wat is dit?

Bericht door Madman »

Hoi LDO,

Beetje vertraagde reactie van mijn kant, maar dank voor de info! Bijzonder te zien wat er allemaal in de loop der jaren aan namaak in omloop gekomen is! Hoe kunt je overigens zien dat het een namaak is?

Groet,

Mathieu.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Wat is dit?

Bericht door LDO »

Hoi Mathieu,

Aan de achterkant zie je onregelmatigheden. Putjes, druppeltjes,, materiaaloverschot, etc. Dat is een verschijnsel dat optreed bij gegoten kopieën, of het Engelstalige begrip: cast copying. Op een originele medaille / orde zul je dit nooit tegenkomen. De mallen voor reproducties zijn gemaakt door een copy te maken van een originele onderscheiding, maar ook is er vaak een mal gemaakt van een copy onderscheiding. Daardoor vervagen de scherpe details, is de onderscheding vaak wat kleiner en door ander materiaal is het gewicht ook vaak anders. En tref je overal de gietfoutjes aan die niet weggewerkt zijn.
Niet dat er geen foutjes in originele onderscheidingen voorkomen. Door slijtage van de originele 'die' (mal) komen die zeker voor, maar ze zijn herkenbaar en vaak beschreven door fanatieke verzamelaars. En ze komen niet voort uit slordig werken. De controle bleef in Duitsland tot het einde zeer scherp.

Even snel wat omcirkeld dat ik bedoel:
Screenshot_20230624-140751_Gallery.jpg
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Wat is dit?

Bericht door Madman »

Dank voor je uitleg LDO, interessant onderwerp die namaak dingen!
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Wat is dit?

Bericht door LDO »

Kijk, ik ben nog even aan de zoek geweest.
Jouw onderscheiding is mijns inziens een reproductie van de badge die bekend staat als de Schwerin 'Missing Porthole' variant. Door slijtage van de originele mal is de 1e links van de 5 vensters verdwenen. Op originele nog zwak aanwezig. Lang allemaal voor vals versleten, maar de rechter is echt origineel ('geleend' van Jqn Arne, WAF) en de jouwe is daar een copy van. Ik had hem zelf ook ooit, best spijt dat ik hem weggedaan heb want het is een uitstekende reproductie bij gebrek aan origineel.

Houd in de gaten dat het naar mijn mening een reproductie is. Probeer altijd meer meningen te vinden. Ik ben zeker geen autoriteit wat betreft orden en medailles. Maar nuchter observeren lukt vaak wel. Kijk naar de detailverschillen in het lichaam van de adelaar, ik heb het omcirkeld. Bij de originele staan de poten in reliëf. Bij de jouwe zijn de poten 'hol' naar binnen gespiegeld. Dat zijn verschillen die niet verklaard kunnen worden door bijvoorbeeld malslijtage. De putjes in de bovenst golven. De zwakkere details. Maar nogmaals: het is echt wel een betere repro naar mijn mening.
HSF.png
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Wat is dit?

Bericht door Madman »

Interessant, werden de originele onderscheidingen gegoten of geperst? Wel opvallend dat alleen het rechtse patrijspoort van de mal versleet, je zou toch denken dat de rest ook versleet. Deze onderscheiding is niet van mij maar van een kennis die niet aan internet doet, ook die bestaan nog steeds!
Plaats reactie