Britse spike bajonet?

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Jason
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 apr 2023, 00:23
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 4 keer

Britse spike bajonet?

Bericht door Jason »

Kan iemand mij vertellen of deze bajonet origineel is voor de lee enfield?

Mvg jason
Bijlagen
Screenshot_20230608_113938_Marktplaats.jpg
Screenshot_20230608_113935_Marktplaats.jpg
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Britse spike bajonet?

Bericht door utmi »

Niet de mooiste maar origineel
Their name liveth for evermore
Jason
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 apr 2023, 00:23
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: Britse spike bajonet?

Bericht door Jason »

utmi schreef: 08 jun 2023, 16:45 Niet de mooiste maar origineel
Bedankt voor uw antwoord, kunt u mij ook vertellen waar ik in de toekomst zelf naar kan kijken om te bevestigen dat het om een origineel exemplaar gaat? En voor deze op de foto's enig idee van de waarde?

Vriendelijke groet.
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Britse spike bajonet?

Bericht door utmi »

Voor zover ik weet worden de mk2 bajonetten zelf (nog) niet nagemaakt. Deze heeft ook goede markeringen. Let op de schedes worden wel nagemaakt!
De Mk1 "cruciform" bajonet moet je ook mee oppassen.

Deze zou ik gezien de staat + frog een waarde geven van €25, maar persoonlijk zou ik voor een betere kwaliteit gaan dan deze schuurvondst staat.
Their name liveth for evermore
Jason
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 apr 2023, 00:23
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: Britse spike bajonet?

Bericht door Jason »

Ja ik heb de koop geannuleerd, heb een deze gevonden voor minder. (Zie foto's)

Wat is er precies met die cruciform bajonet dan?

Gr. Jason
Bijlagen
Screenshot_20230609_142316_Marktplaats.jpg
Screenshot_20230609_142312_Marktplaats.jpg
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Britse spike bajonet?

Bericht door Jim »

Jason schreef: 09 jun 2023, 14:24 Wat is er precies met die cruciform bajonet dan?
In de lengte van de bajonet zijn sleuven gefreesd. Als je deze bajonet doorzaagd dan zie je dat de doorsnede een kruis vorm + heeft een standaard bajonet heeft dan een ronde doorsnede. Deze cruxifix bajonetten zijn een korte tijde gemaakt door de firma Singer. Worden soms vervalst door een een standaard ronde bajonet sleuven in te frezen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Jason
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 apr 2023, 00:23
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: Britse spike bajonet?

Bericht door Jason »

Heel erg bedankt voor de info!

Gr. Jason
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Britse spike bajonet?

Bericht door asjemenou »

Op deze website kun je meer lezen over de No.4 spike bajonetten; https://worldbayonets.com/Bayonet_Ident ... kes_2.html
Niet alle bestaande modellen van de No.4 bajonet staan er op vermeld maar de No.4 Mk.I "cruciform" in ieder geval wel.

Als we het toch over de No.4 bajonet hebben, jaren geleden heb ik er eens eentje gevonden op een rommelmarkt. Ik vermoed dat deze is door gebruikt door het Nederlandse leger.

20230609_183014-lr.jpg

Ik kocht 'm zonder de webbing hanger, deze heb ik er later zelf aan toegevoegd.

20230609_183305-lr.jpg

20230609_182535-lr.jpg

De maker van de bajonet is S&S Ltd. Welke maker dit precies is weet ik niet maar er is vast wel iemand die dit weet. De metalen Mk.I schede is oorspronkelijk zwart maar is legergroen overgeschilderd.

20230609_183645-lr.jpg

De oorspronkelijke inscripties op de keel van de schede zijn er afgeslepen maar bij het rode pijltje is nog gedeeltelijk een logo van Sheffield Steel Products te zien; https://worldbayonets.com/Bayonet_Ident ... ssp-1.html
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Britse spike bajonet?

Bericht door earlymb »

Ik kocht op shows in de UK nog wel eens partijtjes spike bayonets, en dan zat er 2 rijen verderop altijd wel iemand met een stapel losse hangers. Die verkocht ik dan als setjes hier in NL en had ik mijn benzinegeld weer terug :)

Ook veel gedaan met allerlei andere militaria, het was een beetje een sport.
Jason
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 apr 2023, 00:23
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: Britse spike bajonet?

Bericht door Jason »

earlymb schreef: 11 jun 2023, 11:22 Ik kocht op shows in de UK nog wel eens partijtjes spike bayonets, en dan zat er 2 rijen verderop altijd wel iemand met een stapel losse hangers. Die verkocht ik dan als setjes hier in NL en had ik mijn benzinegeld weer terug :)

Ook veel gedaan met allerlei andere militaria, het was een beetje een sport.
Ik wil dit in de toekomst ook gaan doen als ik wat meer in mijn collectie heb zodat je ook een beetje kunt handelen en wat winst kunt maken, dan moet er natuurlijk eerst wat meer tijd en geld in gestoken worden. Gaat hem nu nog niet worden omdat ik al 1,5 jaar aan het verbouwen ben en daar nog even mee verder moet. Maar hopelijk kan ik dat aan het einde van dit jaar afronden.

Bedankt voor jullie reacties allemaal!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Britse spike bajonet?

Bericht door asjemenou »

Een aanvulling op mijn eerdere reactie.
asjemenou schreef: 10 jun 2023, 18:08 De maker van de bajonet is S&S Ltd. Welke maker dit precies is weet ik niet maar er is vast wel iemand die dit weet. De metalen Mk.I schede is oorspronkelijk zwart maar is legergroen overgeschilderd.
Bij nader inzien zal de maker van de bajonet P. S. & S. Ltd (Prince-Smith, & Stells & Co. Ltd., Keighly, Yorkshire) zijn.
asjemenou schreef: 10 jun 2023, 18:08 De oorspronkelijke inscripties op de keel van de schede zijn er afgeslepen maar bij het rode pijltje is nog gedeeltelijk een logo van Sheffield Steel Products te zien; https://worldbayonets.com/Bayonet_Ident ... ssp-1.html
Het merktekentje wat nog gedeeltelijk aanwezig is op de keel van de schede is van de fabrikant Mazak.

Het Lee Enfield No.4 geweer (met bajonet) is nog lang door het Nederlandse leger gebruikt. Tot eind jaren vijftig was het nog opgenomen in de bewapening. Mijn vader die in de jaren vijftig zijn dienstplicht vervulde en o.a. met de Lee Enfield schoot, is nog steeds vol lof over het wapen.
Na vervanging door o.a. de M1 Garand en de FAL was de Lee Enfield daarna nog in gebruik als exercitiewapen. Menig dienstplichtige zal met dit wapen hebben gezwommen tijdens het behalen van het MLV brevet.

https://nimh-beeldbank.defensie.nl/foto ... &reverse=0
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Britse spike bajonet?

Bericht door ammo »

Mazak is geen fabrikant maar een legering ook wel Zamac genoemd.

Magnesium,,zink, aluminium,koper.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Britse spike bajonet?

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor de aanvulling.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie