Laat BNN zien hoe 't moet & dan alsnog moven!

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Laat BNN zien hoe 't moet & dan alsnog moven!

Bericht door marloes »

Lid van BNN?
Zeg dan nu maar je lidmaatschap op.
Dit staat op hun site;

In de Eerste Wereldoorlog was Nederland neutraal. Okee: Duitsland mocht via Limburg België platlopen, maar verder bemoeiden we ons nergens mee. Met de Tweede Wereld Oorlog wilden we hetzelfde doen. Alleen ging dat feest niet door. Duitsland was on a roll. Hongarije, Polen, Zweden, België, half europa werd in no time door die schreeuwende Duitse Bockworst ingepikt. Ook Nederland. Logisch: Duitsland had tanks, wij hadden soldaten met klapperpistooltjes op fietsen. Duitsland deed SHOCK! En wij ooohw. Dus nadat Rotterdam was platgebombardeerd hoefden ze maar naar Amsterdam te kijken en gaven we ons (nadat de hele koninklijke familie gauw naar Engeland was gevlucht) over.
De Tweede Wereldoorlog was trouwens eerst helemaal geen wereldoorlog. Het boeide de rest van de wereld geen kont wat Hitler allemaal deed. Beetje marcheren met één arm in de lucht, een paar miljoen Joden, zigeuners en homo’s de dood in te jagen: dat was toch allemaal daar in dat verre Europa. Als het maar niet te gek werd. In Nederland dachten veel mensen daar vreemd genoeg precies hetzelfde over. Joden afvoeren prima, maar doe het wel een beetje rustig en liever niet waar de kinderen bij zijn. De Duitse SS was dus ook dol op Nederland. Nergens anders werden procentueel zo veel mensen in veewagens afgevoerd en wat nog beter was: nergens anders werd zo veel niks gedaan.
Het Nederlandse verzet was er wel, maar kon niet zoveel in z’n eentje. Eigenlijk was het wachten op de Amerikanen. Gelukkig richtte die man met die snor en die stijve arm samen met Japan en Italië de As Van Het Kwaad op, was Japan zo stom om de halve Amerikaanse vloot bij Peal Harbour te bombarderen en besloot Duitsland niet alleen die Engelsen kapot te maken maar ook nog even Rusland te veroveren. Nou: toen wilde Amerika wel. Sterker nog: er gebeurde iets wat niemand voor mogelijk hield. De Amerikanen en de Russen gingen samenwerken. Een paar jaar en één, twee atoombommen later was Nederland net als de rest van de wereld bevrijd!

Bijzonder ranzig en beledigend als je het mij vraagt.
Dus zeg op je lidmaatschap, vermeld er wel even bij waarom.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Mag ik vragen waar dit staat,want als het op het forum bijvoorbeeld van bnn staat,dan kan iedereen dat schrijven.(Ik ben het natuurlijk niet eens met wat er geschreven word in dit bericht)
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Het staat hier;

http://www.bnn.nl/view/5007965/3935748/4993688

De geschiedenis van ons land in het kort...

Zooals zij het zeggen op hun fyne vulgaire manier;
"De komende tijd op bnn.nl: eindelijk de waarheid over het ontstaan van Nederland. Geen stomme jaartalletjes en oeverloos gelul over moeilijke namen. Maar veel korter gelul zonder al die meuk die je toch zo weer vergeet. Van halve apen in berenvellen helemaal tot het multiculti kikkerlandje waar je nu in zit. Hou je vast!"



"
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Ok :)
Ik ben geen lid van Bnn maar ik ben het niet met ze eens hoe ze het daar schrijven. Om maar eens een voorbeeldje te geven: "In Nederland dachten veel mensen daar vreemd genoeg precies hetzelfde over. Joden afvoeren prima, maar doe het wel een beetje rustig en liever niet waar de kinderen bij zijn." .Volgens mij dachten de mensen in nederland daar juist niet zo over,want als ik mijn beide opa's en oma''s daar hoor over praten,nou,daar waren ze het niet mee eens hoor.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Precies, de geschiedenis in het kort en op een beetje simpele en hippe manier vertellen voor de ongeinteresseerde pubers die niet tot verder dan 6 kunnen tellen is nog tot daaraantoe.
Maar dan moet het wel kloppen en niet zwaar beledigend zijn.
Ik ken wel wat ouderen die deze schrijver van dit stukje eens graag zouden willen ontmoeten...

Het overgrote deel van de Nederlanders vond het vreselijk wat er met de joden gebeurden, zelfs veel NSBers vonden het wel ver gaan.
Dat er zoveel zijn weggevoerd en dat er relatief weinig geholpen zijn heeft heel veel redenen, dat de Hollanders de joden graag zagen verdwijnen is zeker niet een van de belangrijkste redenen, gold maar voor een kleine groep.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Inderdaad! En of het de rest van de wereld geen kont boeide(volgens BNN) klopt ook niks van.Maarja,zo zijn er nog meer dingen op te noemen die niet kloppen.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

er klopt helemaal niets van en de boel wordt ook nog lekker door elkaar gegooid.
Om nog maar te zwijgen van de andere onderdelen van hun geschiedenisles...
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Volgens mij schatten ze hun kijkers wel erg laag in....
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik zou dit geen reden vinden om mijn lidmaatschap op te zeggen. Wel lijkt me dit een uitgelezen gelegenheid om wo2.nl onder de aandacht te brengen.

De schrijfstijl van het stuk en van BNN is duidelijk. Laten we met z'n allen het stuk herschrijven in BNN stijl en het vervolgens aan het toesturen.

Laten we eerst een analyse maken van de waarheden en de onwaarheden in het stuk.

Wie begint?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

En als jullie er mee eens zijn dat herschrijven een goed idee is; zullen we dan de titel van dit onderwerp wijzigen van "zeg maar dag tegen BNN" in "verbeter de geschiedschrijving van BNN"?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Goed plan om het te herschrijven! Zou leuke promotie zijn. :)

Zweden was toch redelijk neutraal in wo2? Ik begreep dat de Duitsers wel het land gebruiken om overheen te reizen, maar van de andere kant waren het ook de Zweden die in de hongerwinter brood boven Nederland dropten. Toch?

Wat niet klopt is dat de Nederlanders het maar goed vonden dat joden e.d. werden afgevoerd. Het is wel zo dat procentueel de meeste Nederlandse joden omkwamen. O.a. door de goede administratie hier.

Het was wel degelijk een wereldoorlog. In Azië werd er flink gevochten, net als in Afrika. Ook Amerikaanse en Australische soldaten waren fanatiek. Behoorlijk wereldwijd dus.

Nederland was al ruim voor de atoombommen bevrijd. Dat weten ze daar toch wel?
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

okke schreef:En als jullie er mee eens zijn dat herschrijven een goed idee is; zullen we dan de titel van dit onderwerp wijzigen van "zeg maar dag tegen BNN" in "verbeter de geschiedschrijving van BNN"?
Titel heb ik (lichtelijk) aangepast.
Laatst gewijzigd door PPL op 26 aug 2004, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Ach...voor iemand die stoned en halfdronken naar een aflevering Allo Allo heeft gekeken is het nog een redelijk verhaal :roll:

ps. ben geen lid van BNN en wordt dat ook nooit
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

okke schreef:Ik zou dit geen reden vinden om mijn lidmaatschap op te zeggen. Wel lijkt me dit een uitgelezen gelegenheid om wo2.nl onder de aandacht te brengen.

De schrijfstijl van het stuk en van BNN is duidelijk. Laten we met z'n allen het stuk herschrijven in BNN stijl en het vervolgens aan het toesturen.

Laten we eerst een analyse maken van de waarheden en de onwaarheden in het stuk.

Wie begint?
De 'schrijver' heeft met opzet een dom stukje geschreven om de domme BNNertjes niet al te laten schrikken van moeilijke zaken.
Maar daarbij heeft hij/zij bewust een beledigende en foutieve mening in het stukje verwerkt.
Als ze dit stukje over een ander land hadden geschreven was de hel los gebroken, maar ja Nederlanders nemen het niet zo nauw met hun vaderlandsche geschiedenis en zo.
Het stukje herschrijven zal veel werk zijn, het is een zooitje.
Het aanbieden van een herschreven stukje vind ik weer zo typisch nederlands; we zijn het niet met u eens, mag het ook zo?
Wel nee, kont tegen de krib, schop tegen de omroep, stuur een woedende email en wegwezen daar.
Zelfs als ze het stukje zouden herschrijven voor ons zou ik niet lid willen blijven van een omroep in wiens opdracht het stukje geschreven is, die het goedgekeurd hebben en het daarnaast op hun site gezet hebben en daarmee weer talloze pubertjes een verkeerd beeld gegeven hebben van onze geschiedenis.
Dit stukje spuugt naar iedereen die de oorlog heeft meegemaakt, een omroep die dat doet zal mij niet als lid zien.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

okke schreef:En als jullie er mee eens zijn dat herschrijven een goed idee is; zullen we dan de titel van dit onderwerp wijzigen van "zeg maar dag tegen BNN" in "verbeter de geschiedschrijving van BNN"?
Nee verander maar in ; Laat BNN zien hoe het wel moet en maak je dan alsnog uit de voeten bij dat tuig.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Plaats reactie