NSKK-dolk ?

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
brunok61
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jun 2023, 21:48

NSKK-dolk ?

Bericht door brunok61 »

Hallo,
Bij het opruimen van het appartement van mijn schoonvader vonden wij deze dolk. Afgaande op de informatie o.a. op dit forum vermoed ik dat het om een NSKK-dolk gaat. Mijn schoonvader herinnerde zich deze dolk niet meer, maar tijdens de oorlog waren bij hen Duitsers ingekwartierd. Mechelen (B) was (en is nog steeds) een spoorwegknooppunt met een belangrijk arsenaal voor het onderhoud en herstellen van het rollend spoorwegmateriaal. Het is dus best mogelijk dat deze Duitsers tot de NSKK behoorden en dat één van hen deze dolk heeft achtergelaten bij het einde van de oorlog.
De dolk vertoont sporen van slijtage en de punt is afgebroken. Totale lengte van dolk in schede is 37 cm, de dolk zelf is 34 cm (+0.5 voor ontbrekende punt?). In de stootplaat zijn de initialen W F gekerfd.
Bijlagen
dolk 7.JPG
dolk 6.JPG
dolk 5.JPG
dolk 4.JPG
dolk 3.JPG
dolk 2.JPG
dolk 1.JPG
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: NSKK-dolk ?

Bericht door LDO »

Het is inderdaad een NSKK dolk, uiterlijk vrijwel hetzelfde als de SA dolk. Alleen de schede is zwart gelakt of gecoat. Het is een vroege dolk, te herkennen aan het geëtste logo van de Firma Henckels (ze zijn nog steeds in de messen business actief). SA, SS, NSKK en HJ dolken zijn te verdelen in vroeg, transitioneel of laat. Transitioneel heeft zowel een fabriekslogo als het RZM keurmerk met id nummer van de fabrikant. Late dolken alleen nog een RZM merken. WF op de stootplaat staat voor SA/NSKK Stormsectie West-Falen.
De dolk is hartstikke origineel, leuk dat de drager er nog bij zit. Helaas heeft hij te lijden gehad. Die punt is vreselijk, dat is echt jammer. Door dat hij waarschijnlijk jaren op bv een zolder gelegen heeft, zijn de nikkelen onderdelen verweerd en is het hout lelijk geworden. Toch zullen er verzamelaars genoeg hem graag overnemen van je. Onder de 5 a 600 zou ik hem denk ik niet weg doen. In perfecte staat was hij natuurlijk meer waard geweest. Maar ik ben geen prijzenexpert, houd me ten goede.
Belangrijk: NOOIT proberen de dolk uit elkaar te schroeven. Beschadigingen zijn niet te voorkomen, experts zien het, de waarde daalt met 150 euro en met een beetje pech splijt het houtwerk. Lekker in deze toestand laten, de nieuwe eigenaar kan dan zelf beslissen in hoeverre hij gaat restaureren.
brunok61
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jun 2023, 21:48

Re: NSKK-dolk ?

Bericht door brunok61 »

Bedankt voor de info
Verplaatst van Algemene vragen naar Verificatie & taxatie (as) op 04 jul 2023, 17:27 door asjemenou

Plaats reactie