Gevorderde vrachtwagen (s) beschoten door Duits stuka vliegtuig.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gast

Gevorderde vrachtwagen (s) beschoten door Duits stuka vliegtuig.

Bericht door Gast »

Goedenavond,

Wie herkent dit stukje uit de tweede wereldoorlog?
Met gevorderde vrachtwagen(s) onderweg beschoten door stuka vliegtuig(en). Hij kon de piloots gezicht nog altijd voor zich halen.
Ik ben aan het uitzoeken op welke plek en wanneer dit gebeurt is tijdens de wereldoorlog.
Mijn Opa zat hoogstwaarschijnlijk bij de eerste of vierde compagnies politietroepen. Hier is dus ergens dit verhaal geweest.

Alvast bedankt!
Groeten Marit
Pak88
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: Gevorderde vrachtwagen (s) beschoten door Duits stuka vliegtuig.

Bericht door Pak88 »

hoi, als je niet weet waar je opa was tijdens de oorlog. lijkt het mij een speld in een hooiberg zoeken.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Gevorderde vrachtwagen (s) beschoten door Duits stuka vliegtuig.

Bericht door LDO »

Ik denk dat dit je beginpunt moet/kan zijn:

https://www.defensie.nl/onderwerpen/mil ... voorouders

Eerlijk gezegd heb ik hier ook weinig ervaring mee, maar ik ben zelf ook wat aan het snuffelen de laatste tijd.
Mijn opa was gemobiliseerd in '39-'40 bij de Koninklijke Marine, gestationeerd in Den Helder en aldaar actief geweest bij de luchtverdediging. Hij vertelde vaak dat hij Duitse vliegtuigen onder vuur had genomen. Of dat vanaf een aangemeerd schip was of vanaf een positie aan land weet ik niet meer. Hij heeft er veel over verteld maar ik heb het niet scherp meer helaas.
Op een helder moment bedacht ik me dat hij dus misschien recht heeft op het Mobilisatie-Oorlogskruis, als hij langer dan 6 maanden gemobiliseerd geweest is. Dus dat wil ik even opvragen. Ze komen de medaille helaas niet postuum naar nabestaanden brengen, je moet hem echt zelf aanvragen.
Ik denk dat hij er bij leven trots op was geweest, hij vertelde zo vaak over deze tijd. Vooral over het moment dat hij later aan boord van een vissersboot door de RAF de grond in is gegooid en lang met de overlevenden in zee gelegen heeft, met alle angst en ellende van dien. Ze hebben uren in zee, hand in hand in een cirkel liggen watertrappen voor hun leven. Was het niet in de zomer geweest, had er zeker niemand overleefd. Nu waren er wel meerdere slachtoffers, maar het gros heeft het overleefd. Uiteindelijk gered door de Kriegsmarine... Hoe raar kan het lopen in een mensenleven.
Dus hij had nauwelijks een goed woord voor Den Mof over, maar de Kriegsmarine, dat waren heren. Marine lui onder elkaar natuurlijk.
Bizar verhaal dat de man getekend heeft voor de rest van zijn leven...
mobilisatie-oorlogskruis.jpg
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Gevorderde vrachtwagen (s) beschoten door Duits stuka vliegtuig.

Bericht door earlymb »

LDO schreef: 30 jun 2023, 22:41 Ik denk dat dit je beginpunt moet/kan zijn:

https://www.defensie.nl/onderwerpen/mil ... voorouders

Eerlijk gezegd heb ik hier ook weinig ervaring mee, maar ik ben zelf ook wat aan het snuffelen de laatste tijd.
Mijn opa was gemobiliseerd in '39-'40 bij de Koninklijke Marine, gestationeerd in Den Helder en aldaar actief geweest bij de luchtverdediging. Hij vertelde vaak dat hij Duitse vliegtuigen onder vuur had genomen. Of dat vanaf een aangemeerd schip was of vanaf een positie aan land weet ik niet meer. Hij heeft er veel over verteld maar ik heb het niet scherp meer helaas.
Op een helder moment bedacht ik me dat hij dus misschien recht heeft op het Mobilisatie-Oorlogskruis, als hij langer dan 6 maanden gemobiliseerd geweest is. Dus dat wil ik even opvragen. Ze komen de medaille helaas niet postuum naar nabestaanden brengen, je moet hem echt zelf aanvragen.
Ik denk dat hij er bij leven trots op was geweest, hij vertelde zo vaak over deze tijd. Vooral over het moment dat hij later aan boord van een vissersboot door de RAF de grond in is gegooid en lang met de overlevenden in zee gelegen heeft, met alle angst en ellende van dien. Ze hebben uren in zee, hand in hand in een cirkel liggen watertrappen voor hun leven. Was het niet in de zomer geweest, had er zeker niemand overleefd. Nu waren er wel meerdere slachtoffers, maar het gros heeft het overleefd. Uiteindelijk gered door de Kriegsmarine... Hoe raar kan het lopen in een mensenleven.
Dus hij had nauwelijks een goed woord voor Den Mof over, maar de Kriegsmarine, dat waren heren. Marine lui onder elkaar natuurlijk.
Bizar verhaal dat de man getekend heeft voor de rest van zijn leven...

mobilisatie-oorlogskruis.jpg
Mijn opa heeft als reserve-officier gediend bij de ML-KNIL tussen 1938 en 1948, inclusief 3 jaar Japanse gastvrijheid. Hij had recht op meerdere herdenkingsonderscheidingen, maar we hebben nooit iets gevonden dat er op wees dat hij ze ook uitgereikt heeft gekregen.

Ik kwam via het NIMH in contact met het Comité Ereschuld Onderscheidingen (ereschuldonderscheidingen.nl), en na het invullen van een vragenlijst en veel geduld kregen mijn vader, zus en ik afgelopen oktober mijn opa's Mobilisatie-Oorlogskruis en Ereteken voor Oorlog en Vrede met alle egards uitgereikt op het HQ KLu in Breda uit handen van generaal-majoor Van Ingen, destijds de Plaatsevrvangend Commendant der Luchtstrijdkrachten.

Je zou dus eens bij het Comité kunnen kijken, mij hebben ze werkelijk uitstekend geholpen.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Gevorderde vrachtwagen (s) beschoten door Duits stuka vliegtuig.

Bericht door LDO »

Kijk, dat is mooie info, dank!
Dat ze het nog ceremonieel doen, wat bijzonder zeg.
Maar 3 jaar krijgsgevangenschap is dan ook niet niks geweest zeg... Een wonder dat hij het overleefd heeft.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Gevorderde vrachtwagen (s) beschoten door Duits stuka vliegtuig.

Bericht door earlymb »

LDO schreef: 04 jul 2023, 12:26 Kijk, dat is mooie info, dank!
Dat ze het nog ceremonieel doen, wat bijzonder zeg.
Maar 3 jaar krijgsgevangenschap is dan ook niet niks geweest zeg... Een wonder dat hij het overleefd heeft.
Inclusief lunch, en het was alleen voor ons dus geen groepsuitreiking. Ook niet snel even een toespraakje, handjeschudden voor de foto en door; de generaal heeft bijna 2 uur met ons zitten praten en meegelunched. Hij was oprecht geinteresseerd en ik heb ook kopieën gekregen van alle documenten betreffende mijn opa die Defensie nog in de archieven had, want ze doen wel eerst hun onderzoek naar aanleiding van de aanvraag.
Pak88
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: Gevorderde vrachtwagen (s) beschoten door Duits stuka vliegtuig.

Bericht door Pak88 »

er blijken meer handvaten te zijn dan ik wist, ik wens dan ook veel succes met de zoektocht.
Plaats reactie