2e wereldoorlog Britse vliegeniershelm ?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Monique 83630
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jul 2023, 18:00

2e wereldoorlog Britse vliegeniershelm ?

Bericht door Monique 83630 »

Goedemorgen,

Ik zou graag wat meer informatie vinden over deze helm, ik heb hem gekregen van iemand die zei dat het een 2e wereld oorlog vliegeniershelm is van de Britse luchtmacht maar kan er niets over vinden.

Bij voorbaat dank voor eventuele reactie's.

Met vriendelijke groeten Monique.
Bijlagen
Capture d’écran 2023-07-13 à 09.17.58.png
Capture d’écran 2023-07-13 à 09.17.39.png
Capture d’écran 2023-07-13 à 09.17.20.png
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4875
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: 2e wereldoorlog Britse vliegeniershelm ?

Bericht door asjemenou »

Het lijkt mij eerder een oud model bromfiets- motorhelm. Voor een voorbeeld van een Britse WOII vliegerhelm
zie; https://www.historicflyingclothing.com/ ... odcat_1075
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: 2e wereldoorlog Britse vliegeniershelm ?

Bericht door Jim »

De Britten hebben over het algemeen geen harde vliegers helmen gehad. Er is een zeldzame uitvoering gemaakt van een tropenhelm, korte tijd door Zuid-Afrikaanse piloten gedragen. Later is een poging gedaan voor harde helm in te voeren. Die werden echter voornamelijk gedragen door zweefvliegtuig piloten. Het is mogelijk dat het vertelde verhaal gebaseerd is op foto's gemaakt tijdens de opleidingen van zweefvliegtuig piloten. De piloten kregen door de RAF allerlei helmen verstrekt voor training Veelal vroege (RAF) motorfiets helmen en sommige werden aangepast om de helm speakers in te plaatsen.
SpitTugs03.jpg
Training foto waar 2 aspirant glider pilots niet aangepaste motorrijder helmen dragen. Die helmen staan bekend als Cromwell helmet. Werden ook gebruikt door de motor rijders van het leger. Zowel leger als de RAF hadden hun eigendom teken AM (=RAF) en pijltje (=leger) erin staan met maat erbij. Later werden deze helmen vervangen door metalen helmen. De Cromwell helmen zijn gemaakt van kurk overtrokken met stof. Veel burger modellen worden groen overschilderd aangeboden als zijn militair!
W-Glider-4-4C-Jul11.jpg
De aspirant glider pilot draagt hier op de originele kleurenfoto, een aangepaste helm voor communicatie met het sleeptoestel neem ik aan. Hij heeft ook een zuurstofmasker vanwege de microfoon erin. de Border regiment korporaal achter hem, dient als live load. Zo heeft de piloot ervaring met passagiers en de passagiers ervaring met vliegen.
arnh_pilot.jpg
De helm waarmee vele glider pilots uiteindelijk werden uitgerust. Bedoelt in eerste instantie door voor de RAF. Hoewel velen ook de leren caps hebben gedragen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie