Scherpschutters vizier wo2?

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
NvB
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jul 2023, 17:30
Gegeven: 1 keer

Scherpschutters vizier wo2?

Bericht door NvB »

Ik heb dit vizier of kijker van mijn opa gehad, maar ik kan het niet echt plaatsen uit welk jaartal of tijd het komt. Kan iemand mij daar mee helpen? En wat is de waarde van deze kijker en bij welk wapen hoort het?
Bijlagen
20230722_170607.jpg
20230722_171210.jpg
20230722_171252.jpg
20230722_171353.jpg
Jason
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 apr 2023, 00:23
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: Scherpschutters vizier wo2?

Bericht door Jason »

Ik heb even wat op internet rondgekeken en ben de volgende tegengekomen, volgens mij is het een Hensoldt-Wetzlar Zial Dialyt 2 3/4x Scope.

Hierbij nog een linkje naar een Amerikaanse veilingsite, geschatte waarde en uiteindelijke opbrengst staan erbij (in Amerikaanse dollars) de veiling is wel van augustus 2021.

https://www.rockislandauction.com/detai ... -34x-scope

Hoop dat u hier Iets aan heeft.

Vriendelijke groet,
Jason
NvB
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jul 2023, 17:30
Gegeven: 1 keer

Re: Scherpschutters vizier wo2?

Bericht door NvB »

Bedankt voor uw reactie. Hij lijkt er inderdaad veel op, maar hij heeft een ander soort onderstel om het zo maar te noemen. En het merk is op het draaiknopje bovenop gezet en niet op de kijker zelf, dus ik twijfel nog. Maar voor alsnog bedankt.

Met vriendelijke groet,
NvB
Jason
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 apr 2023, 00:23
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: Scherpschutters vizier wo2?

Bericht door Jason »

Met het onderstel bedoelt u denk ik de 2 klemringen? Naar mijn weten kunnen deze onderdelen nog wel eens uitgewisseld worden met verschillende variaties. Hetzelfde geldt volgens mij ook voor de bevestigings rails aan het wapen zelf. Ik weet het niet zeker want kijkers ben ik ook niet helemaal in thuis. Er komt vast nog wel iemand langs in dit topic die er verstand van heeft, kwestie van geduld.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2058
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 26 keer

Re: Scherpschutters vizier wo2?

Bericht door Jim »

Ik weet niet of het merk op de draaiknop hetzelfde fabrikant is. Maar fabrikanten hebben soms variaties in fabricage of een andere model. Het onderstel, op de Amerikaanse website is mijn inziens ook Amerikaans fabrikaat. Het bestaat uit wat men een brug noemt en uit 2 twee ringen die om de kijker zitten. Scope ringen. De Scope ringen zitten ook op mijn Amerikaanse kijker met vergelijkbare brug op mijn Amerikaanse Springfield geweer. De ringen en de brug zijn puur om de Duitse kijker op een bepaald model (Amerikaans) geweer te monteren. En horen niet bij de kijker. De ringen op de door NvB gepostte kijker zijn volgens mij de originele fabrikant ringen. Op de Amerikaanse website staat zial maar dat moet ziel zijn. Maar met de genoemde naam zijn er verschillende identieke modellen te vinden. Op eBay staat er een met de naam dialyt 3x scope voor 400 dollar.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
NvB
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jul 2023, 17:30
Gegeven: 1 keer

Re: Scherpschutters vizier wo2?

Bericht door NvB »

Bedankt voor jullie beide verhelderende reacties. Het merk op de draaiknop is: Hensoldt-Wetzlar. Als dit de orginele brug is op deze kijker, moet ik dan dus opzoek naar een duits geweer waar deze brug op zou moeten passen denkt u?

Mvg,
NvB
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2058
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 26 keer

Re: Scherpschutters vizier wo2?

Bericht door Jim »

De bevestiging voor de kijker zit niet standaard op een geweer. Een wapensmid maakt de bevestiging voor de kijker op het geweer. Als deze kijker tijdens wo1 is gebruikt op een Duitse G98 geweer en is deze kijker (ook) tijdens wo2 gebruikt op een Duitse K98 karbijn. Niet mijn specialiteit maar tijdens wo2 hebben de Duitsers een groot aantal verschillende kijkers gebruikt en afhankelijk van de kijker zijn er ook aanpassingen gemaakt aan het wapen. Dit is een specialiteit op zich. De kijker van jouw is in niet zo mooie staat. Dus dat wordt opknappen,zitten voor en nadelen aan. Of een wapen erbij zoeken wat in een vergelijkbare toestand is. Repro kijker onderdelen zie ik wel eens op verschillende websites maar welke je nou zou moeten hebben dat wordt zoeken en zoeken. En geduld hebben. Allereerst een goede foto vinden zal tijd kosten. En zijn best wat boeken over dit onderwerp verschenen. Mijn ervaring met mijn Amerikaans springfield geweer is andersom. Ik kocht een originele geweer met brug gemonteerd maar toen op zoek naar een kijker met scoperingen. Een te slechte staat kijker, verkeerde maat scoperingen, heel wat tijd en geld besteed. Kijkers zijn qua kosten de helft of meer als het geweer zelf. Eerst veel info zoeken , zou mijn advies zijn. Dan bedenken of je gemonteerd op een wapen wel de moeite waard vind.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie