Verf verwijderen

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
w200
Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 15 mei 2011, 15:36
Locatie: N.B
Gegeven: 7 keer

Verf verwijderen

Bericht door w200 »

Heb hier een k98 bajonet in nette staat. Het enige is dat iemand hem ooit met groene verf behandelt heeft, en ook nog niet heel netjes. Ik zou graag die groene rommel verwijderen maaaaar..... natuurlijk zonder de orginele te beschadigen. Iemand enig idee waarmee dit het beste/handigste voor elkaar te krijgen?
Bijlagen
20230810_124231.jpg
20230810_124242.jpg
20230810_124238.jpg
20230810_124250.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: Verf verwijderen

Bericht door asjemenou »

Probeer het eens met een (koperen) stuiver. Omdat koper zachter is dan ijzer kun je de verflaag er misschien wel afkrabben zonder krassen te veroorzaken op het ijzeren oppervlak.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Jason
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 apr 2023, 00:23
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: Verf verwijderen

Bericht door Jason »

Een staalborstel maar dan niet met stalen maar messing borstelharen kun je ook proberen, zelfde principe als met het koper. Dit werkt voor roest op staal in ieder geval super.
w200
Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 15 mei 2011, 15:36
Locatie: N.B
Gegeven: 7 keer

Re: Verf verwijderen

Bericht door w200 »

Jason schreef: 10 aug 2023, 18:00 Een staalborstel maar dan niet met stalen maar messing borstelharen kun je ook proberen, zelfde principe als met het koper. Dit werkt voor roest op staal in ieder geval super.
En dit krast ook niet dan?
w200
Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 15 mei 2011, 15:36
Locatie: N.B
Gegeven: 7 keer

Re: Verf verwijderen

Bericht door w200 »

asjemenou schreef: 10 aug 2023, 17:20 Probeer het eens met een (koperen) stuiver. Omdat koper zachter is dan ijzer kun je de verflaag er misschien wel afkrabben zonder krassen te veroorzaken op het ijzeren oppervlak.
Oke nooit van gehoord, ik ga het eens een poging geven.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Verf verwijderen

Bericht door racefiets »

Koop een fles acceton en ga daar mee beginnen. Lost een heleboel verven op en je hebt geen kans op krassen. Het ontvet wel goed trouwens dus na gebruik wel de boel in de olie zetten.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: Verf verwijderen

Bericht door asjemenou »

racefiets schreef: 10 aug 2023, 21:43 Koop een fles acceton en ga daar mee beginnen. Lost een heleboel verven op en je hebt geen kans op krassen. Het ontvet wel goed trouwens dus na gebruik wel de boel in de olie zetten.
Verwijder je met aceton ook niet de (eventuele) onderliggende geblauwde laag van de bajonet/schede?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Verf verwijderen

Bericht door LDO »

asjemenou schreef: 10 aug 2023, 17:20 Probeer het eens met een (koperen) stuiver. Omdat koper zachter is dan ijzer kun je de verflaag er misschien wel afkrabben zonder krassen te veroorzaken op het ijzeren oppervlak.
Deze methode leerde ik inderdaad ook van een verzamelveteraan. Nooit geweten! Tijdrovend misschien, maar hij liet een houten kist zien van optische apparatuur die op die manier weer terug was naar het originele Afrika (DAK) okergeel.
Ik stond redelijk perplex van de eenvoud van deze methode!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: Verf verwijderen

Bericht door asjemenou »

De "stuiver" wijsheid heb ik ook van een restaurateur. Soms kan het een geduldig werkje zijn maar uiteindelijk loont het zich. In het geval van de bajonet kun je deze methode combineren met wapenolie en een zachte doek. Voor de hoekjes kun je (houten) cocktailprikkers gebruiken.
Zelf heb ik eens op deze wijze een WOII Duitse gasmaskerbus ontdaan van een zwarte verflaag. Onderop de bus kwam zelfs de afkorting van een pantserdivisie tevoorschijn.

Met aceton ben ik zelf iets voorzichtiger. Vandaar mijn eerder gestelde vraag of het de mogelijke onderliggende blauwlaag niet aantast.
Ik ken namelijk de gruwelijke voorbeelden van Luftschutz "Beute" helmen waarvan men de zwarte of donkergrijze verflaag op deze wijze heeft getracht te verwijderen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Verf verwijderen

Bericht door racefiets »

Blauwen is een roest proces en wordt niet door acceton aan getast.
Wel moet je voorzichtig zijn met plastic en bijvoorbeeld hout. Een waslaag bij hout wordt ook verwijderd. Acceton kan ook plastic op lossen en zacht maken.
w200
Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 15 mei 2011, 15:36
Locatie: N.B
Gegeven: 7 keer

Re: Verf verwijderen

Bericht door w200 »

De stuiver heeft vast goed werk vericht. Het meeste is er al af. Voor het laatste beetje wilde ik dan met acceton aan de gang gaan om hem helemaal schoon te krijgen. Alleen hoe zit het met de leren frog? Hier zitten ook wat plakaten op, tast acceton leer niet aan?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Verf verwijderen

Bericht door racefiets »

Acceton niet op leer gebruiken. Leer heeft ook vet in zich en acceton verwijderd dat ook.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: Verf verwijderen

Bericht door asjemenou »

w200 schreef: 13 aug 2023, 08:24 De stuiver heeft vast goed werk vericht. Het meeste is er al af. Voor het laatste beetje wilde ik dan met acceton aan de gang gaan om hem helemaal schoon te krijgen. Alleen hoe zit het met de leren frog? Hier zitten ook wat plakaten op, tast acceton leer niet aan?
De oplossing voor opgedroogde verf op leer; https://nl1.wikicell.org/Clean-Paint-Off-Leather-1110
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie