Onbekende epauletten

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
TimBoomBam
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 okt 2023, 11:00

Onbekende epauletten

Bericht door TimBoomBam »

Hallo iedereen,

Ik heb gezocht op het forum, maar deze helaas niet gevonden en ik hoop dat ik hier goed zit met mijn vraag.
Het gaat om een set epauletten die we gevonden hebben met een kleine insigne erbij.

Ze zaten samen in één zakje, maar ik heb geen idee of ze bij elkaar horen. De persoon bij wie we het gevonden heeft gediend als commandant bij een Flakvierling batterij en is daarna in Denemarken in oplieindg geweest bij de Kriegsmarine. Tegen het einde van de oorlog is hij hertraind, maar we weten niet voor welke divisie of welk rol binnen de Duitse strijdkrachten.

Zijn dit uberhaupt wel Duitse epauletten uit de Tweede Wereldoorlog en zo ja, wie kan me er meer over vertellen? Alle informatie is meer dan welkom.

Heel erg bedankt alvast!

Groeten,
Tim
Bijlagen
IMG-20231010-WA0008.jpeg
IMG20231010203855.jpg
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Onbekende epauletten

Bericht door utmi »

Bovenste is een Marine Hitler Jugend Reichsseesportabzeichen B.

Schouderstuk lijkt op een m36 Heer model met transport "Nachschub" waffenfarbe (is het randje lichtblauw?).

Beide lijken origineel maar foto's uit het zakje bij goed licht is beter. Leuke insignes! Helemaal als je ze kan koppelen aan een persoon en zijn diensttijd.
Their name liveth for evermore
TimBoomBam
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 okt 2023, 11:00

Re: Onbekende epauletten

Bericht door TimBoomBam »

Hey Utmi,

Heel erg bedankt voor je reactie op mijn vraag. Super informatie! Ik zal zorgen voor betere foto's en deze snel uploaden.

Weet jij heel toevallig ook het rang aan de hand van de epauletten?

Groeten,
Tim
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Onbekende epauletten

Bericht door utmi »

Bovenste is geen epaulet, maar moet je zien als een vaardigheidsinsigne (en dus niet direct aan een rang verbonden).

Schouderstuk kan gebruikt worden voor meerdere rangen "soldaat", waar het zilveren geruite lintje duidt op kandidaat onderofficier (Unteroffizieranwärter), wat meestal een obergefreiter (korporaal) was.
Their name liveth for evermore
Plaats reactie