wegwijzerborden

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
reom35A2c

wegwijzerborden

Bericht door reom35A2c »

Goedemiddag
ik heb een vraag over 2 borden die ik laatst gevonden heb in een huis tujdens een verbouwing.
ik vraag mij af wat beide borden betekenen, volgens een kennis is het lichte bord WEHRMACHT VERKEHRSLOKAL een aanduiding voor een soort p.m.t/k.m.t waar de militairen wat konden eten/ drinken .In het donkere bord is teveel verzaagd om te kunnen zien wat er staat.Ik heb geprobeerd om verschillende combinaties te googelen maar daar kwam niets uit. als iemand wat meer weet hoor ik het graag,
mvg marcel
p.s ik wil graag fotos uploaden maar kom er niet uit hoe.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4875
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: wegwijzerborden

Bericht door asjemenou »

Hallo reom35A2c,

Welkom op het forum. Als je een account aanmaakt op het forum dan kun je foto's plaatsen van de wegwijzerborden.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
reom35A2c
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 nov 2023, 07:03

Re: wegwijzerborden

Bericht door reom35A2c »

hier de foto s
Bijlagen
20231107_075529.jpg
20231107_075342.jpg
Gebruikersavatar
Combat Collector
Lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 19 feb 2021, 16:53
Locatie: Nederland
Gegeven: 10 keer
Ontvangen: 28 keer

Re: wegwijzerborden

Bericht door Combat Collector »

Mooie borden! Het eerste bord is duidelijk van een Wehrmacht Verkehrslokal. Dit was een plek waar Duitse soldaten samenkwamen. Het oorlogsmuseum Middelstum bezit een foto waarop zo'n bord te zien is. Zie hiervoor de eerste afbeelding. Het tweede bord is van een frontleitstelle. Dit was een controlecentrum dat onderhevig was aan locatiewijzigingen en het doel had om de bevoorrading van personeel en voorraden, wapens, munitie en uitrusting, evenals veldpost, naar de voorziene troepenonderdelen en eenheden aan het front te sturen. Op de andere bijgevoegde afbeelding is een dergelijk bord waar te nemen.
Bijlagen
Screenshot_20231108_172446_Chrome.jpg
Screenshot_20231108_173427_Chrome.jpg
"The tragedy of war is that is uses man's best to do man's worst."
reom35A2c
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 nov 2023, 07:03

Re: wegwijzerborden

Bericht door reom35A2c »

bedankt voor de snelle reactie, begrijp ik ze beter , ik vond ze onder een paar lagen zeil in de wc van een woning waar ze na de oorlog het toilet op geplaatst hadden, gewoon uit nijd denk ik.....;) gr marcel
Gebruikersavatar
Combat Collector
Lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 19 feb 2021, 16:53
Locatie: Nederland
Gegeven: 10 keer
Ontvangen: 28 keer

Re: wegwijzerborden

Bericht door Combat Collector »

Dat zou inderdaad zomaar kunnen en uiteraard ook mooi hout om weer her te gebruiken na de oorlog. Wie weet is er wel te achterhalen waar in de buurt van de gevonden locatie het verkehrslokal en frontleitstelle zaten.
"The tragedy of war is that is uses man's best to do man's worst."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: wegwijzerborden

Bericht door patrickh »

Prachtige en zeldzame items!
Plaats reactie