Wat te doen met omvangrijke verzameling uit nalatenschap

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Oversmaak

Wat te doen met omvangrijke verzameling uit nalatenschap

Bericht door Oversmaak »

Ik heb mij niet geregistreerd bij dit forum omdat ik zelf geen verzamelaar ben. Mijn vader was een zeer grote militaria verzamelaar (WOI en WOII, NL, Duits, Russisch, Amerikaans enz). Hij is met verzamelen begonnen vlak na WOII. Dit voorjaar is hij overleden en ik wil graag dat zijn objecten bij echte verzamelaars en/of historici terecht komen. Zijn hele collectie is authentiek, geen replica's. Het grootste deel van de verzameling is in de 70-er en 80-er jaren gekocht en geruild.
Ik ben op mijn hoede voor handelaren omdat ik geen idee heb aan wie zij het weer doorverkopen en of ze een eerlijke prijs geven. Vooral de Duitse WOII items vind ik daar te gevoelig en waardevol voor. Mijn vraag is dan ook hoe ik de verkoop het beste kan aanpakken. Wat vinden jullie betrouwbare platforms of zijn er handelaren die jullie zouden aanbevelen? Ik heb geen haast met verkoop want ik wil dit zorgvuldig doen. Alvast bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Wat te doen met omvangrijke verzameling uit nalatenschap

Bericht door patrickh »

Ten eerste , ook in de jaren 70 werd er al veel vervalst....Militariaplaza en oorlogsspullen nl zou ik aan kunnen raden.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4875
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: Wat te doen met omvangrijke verzameling uit nalatenschap

Bericht door asjemenou »

Hallo Oversmaak,

Wat je kunt doen is, inderdaad een militaria handelaar benaderen. Logisch is wel dat zo'n handelaar er iets aan wil verdienen. Tenslotte maak je ook gebruik van zijn expertise. Het voordeel hiervan is wel dat je de verzameling in één keer kwijt bent.
Waar de spullen uiteindelijk terecht zullen komen dat is moeilijk te zeggen maar als de spullen authentiek zijn dan zullen ze zeker alleen door gepassioneerde verzamelaars worden gekocht.
Zoals Patrick al aangeeft zou je Militariaplaza kunnen benaderen; https://militariaplaza.nl/contact . Deze handelaar heeft echt wel kennis van zaken.
Als ik het goed heb dan wordt er ook militaria geveild op deze veiling in Nieuwegein; https://www.ha-europe.com/nl/over_ons
Zelf heb ik er geen ervaring mee maar ik heb wel over dit veilinghuis gehoord.

Je schrijft dat je geen haast hebt met de verkoop. In dat geval kun je de verzameling ook zelf gaan verkopen. Echter, houd er wel rekening mee dat hier héél véél tijd in gaat zitten. Ik spreek uit ervaring.
Ten eerste moet je je gaan verdiepen in de materie. Immers moet je weten wat je verkoopt. Informatie kun je gaan zoeken op Internet, bekijk eens de websites van militaria handelaren, bezoek eens een militariabeurs en... volg de posts van dit forum. :)
Ga je vervolgens de spullen online verkopen dan betekent dit dat je alles moet gaan fotograferen, inpakken en verzenden.

Het is afwegen welke optie je het beste lijkt.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Oversmaak

Re: Wat te doen met omvangrijke verzameling uit nalatenschap

Bericht door Oversmaak »

Bedankt voor de reacties en tips. Ik ga hier zeker naar kijken. Mijn vader heeft ook een omvangrijke bibliotheek achtergelaten over militaria. Daar kan ik mee beginnen om mijn kennis te vergroten maar zoals je zegt, er gaat dan wel heel veel tijd in zitten!
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Wat te doen met omvangrijke verzameling uit nalatenschap

Bericht door earlymb »

Als je wil kun je eens wat foto's plaatsen, dan hebben wij ook een beetje een beeld. Overigens hoef je geen verzamelaar te zijn om je te registreren hier, gewoon interesse hebben in het onderwerp is genoeg.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Wat te doen met omvangrijke verzameling uit nalatenschap

Bericht door LDO »

Allereerst gecondoleerd met het verlies van je vader en wat fijn dat je de moeite doet om zijn geliefde verzameling serieus te nemen.
Ik weet zeker dat we goede tips kunnen geven.
Ook ik heb een levensgrote verzameling verkocht voor de weduwe van een overleden dierbare vriend. En dat heeft jaren geduurd en er zijn zelfs nu nog wat restanten. Maar ik vond het leerzaam en het hielp me zeker ook met de rouwverwerking. Ik besefte dat later pas.

https://www.ha-europe.com/nl/over_ons is denk ik de beste ingang als je het geveild wil hebben. Een handelaar doet doorgaans aan cherry-picking: pakt er uit wat hij denkt goed te verkopen. En zeker als je vader breed verzamelde (meerdere tijdspannnen / legers), blijf je met veel restanten zitten. Dat is doorgaans met een veiling veel eenvoudiger en makkelijker. Contact opnemen met IJsselstein, ik denk dat ze het kunnen ophalen als het veel is en/of ter plekke taxeren. ( IJzeren Kruisen en NSB heb je er dan al tussenuit gevist omdat dit mij zo interesseert. :lol: )
Ze zijn echt niet foutloos, maar omdat de veiling breed wordt bezocht en bekeken vanuit de halve wereld, kan je eerlijke prijzen verwachten. Natuurlijk zijn ze er om aan je te verdienen, ze kapen 20 procent van je weg. Maar dat is op andere veilingen hetzelfde en vaak nog hoger.
En wees op je hoede, helaas zijn er veel mensen die je de beste prijs beloven maar niet eerlijk zijn. Dat heb ik heel wat keren meegemaakt op MP.
Kom gerust met foto's, we weten zeker niet alles maar we weten vaak wel waar de kennis te vinden is!

Groet,
Martin
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Re: Wat te doen met omvangrijke verzameling uit nalatenschap

Bericht door arie »

Beste Oversmaak

Je mag mij altijd vrijblijvend contacten voor informatie of verkoop, Betreffen alles wat te maken heeft op gebied van Nederlandse civiele en militaire collaboratie in Nederland.
Zoals onder andere NSB WA jeugdstorm ect. Of vrijwilligers in Duitse dienst, ss landwacht oost korps ect. ect.
Nederlandse Civiele en Militaire Collaboratie WO 2
https://www.bezetting40-45.nl/
Oversmaak
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 sep 2023, 13:55

Re: Wat te doen met omvangrijke verzameling uit nalatenschap

Bericht door Oversmaak »

Inmiddels is de militaria verzameling overgedragen aan Heritage Auctions Europe https://ha-europe.com/nl
Van 21 t/m 23 maart gaat alles geveild worden. Tot nu toe zijn wij erg tevreden over de afhandeling. Erg respectvol en kundig. Bedankt voor de tips waardoor we met een goed gevoel deze keuze hebben kunnen maken.
rik1988
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 28 jul 2018, 18:49
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 17 keer

Re: Wat te doen met omvangrijke verzameling uit nalatenschap

Bericht door rik1988 »

Prima keuze! Heb daar wel eens mee gedaan aan de veiling.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Wat te doen met omvangrijke verzameling uit nalatenschap

Bericht door LDO »

Oversmaak schreef: 07 dec 2023, 11:10 Inmiddels is de militaria verzameling overgedragen aan Heritage Auctions Europe https://ha-europe.com/nl
Van 21 t/m 23 maart gaat alles geveild worden. Tot nu toe zijn wij erg tevreden over de afhandeling. Erg respectvol en kundig. Bedankt voor de tips waardoor we met een goed gevoel deze keuze hebben kunnen maken.
Ik denk dat dit een verstandige keuze geweest is. Ik ben benieuwd wat er allemaal langs komt, ik bied met de militaria veilingen daar ook altijd bescheiden mee. 21 tot 23 maart, we gaan het zien!

Groet en veel succes,
Martin
Plaats reactie