Feldbluse, ‘originele’ emblemen en insignes?

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Mzungu
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 nov 2011, 13:52

Feldbluse, ‘originele’ emblemen en insignes?

Bericht door Mzungu »

Ik zie tegenwoordig bijna altijd Duitse Feldblusen verkocht worden met zogenaamd alle originele emblemen erop en eraan. Maar ik kan me uit de jaren ’70 en ’80 herinneren dat er nauwelijks jasjes verkocht werden met emblemen eretekens er nog op. Zeker niet in Duitsland. Mijns inziens was dat deels omdat Duitse soldaten zodra ze krijgsgevangen werden gemaakt vaak hun emblemen en insignes van hun jas moesten verwijderen (of daarvan werden beroofd bij wijze van souvenir), en deels omdat het in Duitsland na de oorlog officieel verboden was uniformen te verkopen met emblemen uit de nazi-tijd. Maar dat laatste weet ik niet 100% zeker. Weet iemand hier wat meer over?
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Feldbluse, ‘originele’ emblemen en insignes?

Bericht door utmi »

Je hebt gelijk en het antwoord is simpel: ze zijn herplaatst

Let op de verwoording:
-met originele insignes= met originele insignes die er later op gezet zijn. Vaak gebruiken dealers verkapte bewoordingen als "met de hand gemonteerde insignes" (hoewel dit ook in wo2 voorkwam, moet je deze zin lezen als later erop gezet)
-met de insignes origineel gemonteerd= nooit van het jasje af geweest. Deze zijn zeer moeilijk te vinden.
Their name liveth for evermore
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: Feldbluse, ‘originele’ emblemen en insignes?

Bericht door martinus »

Er wordt volgens mij door veel dealers "insigina originally applied" vermeld, maar ook hier trek ik wel eens m'n twijfels bij. Ben geen expert, maar volgens mij kan voornamelijk enkel bij de borstadelaar wel eens gezien worden of het origineel is gedaan ja of nee. Kraagspiegels kunnen volgens mij altijd later zijn aangebracht, als je de juiste patina en garen hebt kom je een heel eind.

Vroeger kwam je flak fliegerbluses veel tegen, tegenwoordig is het vaak Flieger, ook daar is een logische verklaring voor.
Worden ook zat overjassen vernaaid naar petten, tegenwoordig zijn er zoveel minte exemplaren te vinden, was eerst ook anders..
Plaats reactie