Marine mensen met parahelm?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Marine mensen met parahelm?

Bericht door Madman »

Hoi,

Toevallig kwam ik vanavond een Wocheschau tegen waarin men het heeft over een actie uitgevoerd door de marine, echter op het filmpje is te zien dat ze para helmen dragen! Iemand die hier meer over weet?
Link naar het filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=SWZRn54mY-Y
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Marine mensen met parahelm?

Bericht door earlymb »

Het is kennelijk een soort landing party, en waarschijnlijk zijn parahelmen dan wat praktischer dan standaard helmen... of ze lagen gewoon vooraan in het magazijn.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4875
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: Marine mensen met parahelm?

Bericht door asjemenou »

De Duitse marinemannen laten zich uit de boten vallen, dus de Fallschirmjäger helm heeft net als bij de Fallschirmjäger dezelfde functie lijkt mij. De helm dient bij de marinemannen als een valhelm. Als ik het goed zie, dan zijn de helmen ook nog voorzien van een Luftwaffe decal.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Marine mensen met parahelm?

Bericht door LDO »

Ja, dit lijkt me indertijd de meest logische keuze, de M-38 zat door de berieming veel steviger om je kop vast dan de standaard Stahlhem. Als je je achterover laat vallen is de kans aannemelijk dat de uitstekende visor rand van de gewone helm keihard op de neusbrug terecht komt. Neus breken doet pijn!
Overigens is deze erg interessante propaganda film heel laat geschoten, de materiaalschaarste was hoog en alles werd waar mogelijk overal ingezet.
Ik heb een M-38 op naam, maar het FP nummer er in is te herleiden naar een NSKK eenheid. Ik moet nog eens uitzoeken of dit aannemelijk is of dat dit er later in gekalkt is. Maar in dat laatste geval had de dader zijn huiswerk wel wat beter kunnen doen denk ik...
Plaats reactie