Grootvaders wapen

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Oldduse
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2023, 12:16

Grootvaders wapen

Bericht door Oldduse »

Beste

Ik heb een week geleden bij men overleden grootvader dit geweer gevonden.

Is het iets dat ik mag bezitten , heeft het waarde ?

Dacht dat het bedrijf gestopt was toen wo 2 uitbrak ,maar ik kan verkeerd zijn.

Hopelijk kan hier iemand mij verder helpen.

Bedankt alvast
Bijlagen
20231209_121850.jpg
20231209_121755.jpg
20231209_121744.jpg
20231209_121739.jpg
Kubelwagen 2000
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 feb 2020, 12:04
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Grootvaders wapen

Bericht door Kubelwagen 2000 »

Het is een dubbelloops jachtgeweer en voor zover ik kan zien aan het model is het wapen na 1870 geproduceerd en dus verlofplichtig. Over de waarde durf ik niks te zeggen.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Grootvaders wapen

Bericht door LDO »

Helaas zul je dus actie moeten ondernemen: eerst bellen met de lokale politie en vragen of je iemand van Bijzondere Wetten kunt spreken.
Uitleggen dat je via erving een verlofplichtig wapen in je bezit gekregen hebt, en wat nu te doen.
Wat je absoluut niet moet doen: met het wapen in je hand het bureau binnen stappen. Dat kan in een rommelige situatie uitmonden. Het klinkt misschien stom maar in onwetendheid gebeuren de raarste dingen met wapens, munitie en gevonden explosieven.
Waarschijnlijk krijg je na je telefoontje bezoek van 2 vriendelijke dienders, vul je wat formulieren in en doe je afstand. Dat is jammer, dat vind ik ook, maar wettelijk gezien heb je helemaal geen wapen in je bezit omdat je geen verlof hebt voor het wapen. En dus geldt er geen eigendomsrecht en mag je het niet verkopen. Want in NL mag alleen een geregistreerd wapen overgedragen worden tussen 2 verlofhouders.

Misschien dat ze zo aardig zijn dat ze het wapen naar een handelaar brengen en je er op die manier nog iets voor krijgt, maar zo makkelijk en behulpzaam als vroeger is en kan Bijzendere Wetten niet meer zijn, ben ik bang.

Misshien dat je grootvader oorspronkelijk een gerigstreerd jager was, maar het klinkt meer alsof het wapen zonder geldig verlof in de kast is blijven staan. Dat gebeurt nog al eens met oude jachtgeweren en aanverwanten.

Maar maak er werk van: je hebt het wapen nu online laten zien en ook de politie leest hier mee. Dus je kunt ze echt veel beter informeren dan dat ze onaangekondigd aan de deur staan, is de ervaring op verschillende forums!

Succes!
Pak88
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: Grootvaders wapen

Bericht door Pak88 »

het is gelukkig niet militair, maar er gaat weer een schietijzer naar de schroothoop door naief handelen.
er zijn vergelijkbare gevallen op dit forum te zien.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Grootvaders wapen

Bericht door LDO »

Ja en nee, naïef handelen zou ik niet willen veroordelen, in je onwetend denk je wat moois te laten zien en het verhaal gaat heel snel de andere kant op. Dat is ook schrikken voor plaatsers. Maar inderdaad: het logische vervolg is dat het ingeleverd en verschroot wordt, hoe zonde is dat.
Af en toe zijn er inleverdagen bij de politie, niet zo vaak meer als vroeger. Op de foto in de krant zag ik daar een Stg-44 liggen tussen de ingeleverde illegaliteiten. Ben als een gek gaan bellen naar Bijzondere Wetten of ze kans zagen dat apparaat te redden voor een museum of desnoods de politie kluis, maar dit mocht niet verschroot worden. Later bij de verlenging van mijn verlof kreeg ik de horen dat het wapen gered was. Dat deed me goed.
Misschien dat het niet nodig was hoor, er zijn bij Bijzondere Wetten vast ook enthousiastelingen, maar er zijn er vast meer voor wie werk gewoon werk is. Zoals die agente op onze baan bij een 'flitscontrole'. Een aardige, oudere medeschutter vroeg aan de jonge dame of ze ook geïnteresseerd was in wapens aangezien ze bij Bijzondere Wetten zat. Haar antwoord was: 'Ik heb inderdaad een bijzondere hekel aan wapens en alles dat er mee van doen heeft!' Dat ben ik ook nooit meer vergeten. De man was er beduusd van, zo afgesnauwd te worden.
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Grootvaders wapen

Bericht door utmi »

Niet te snel oordelen en eerst goed onderzoek doen. Ik op websites van handelaren antieke dubbelloops jachtgeweren als vrijgesteld staan:
https://www.wapenhandelwagemakers.nl/pr ... ns/page/5/

Ik meen onder het motto dat deze ook voor zwart kruit geschikt zijn en pre 1945 geproduceerd? TS geeft aan dat fabriek maar tot wo2 bestaan heeft, dan blijft alleen de stempeling over die aan moet tonen dat het geschikt is voor zwart kruit.
Die zelfde redenatie zou ook voor pre 1945 seinpistolen gelden, die ook vrij zijn. (en daar kan je wel- afvragen of er altijd zwart kruit stempels in staan)

Lees ook dit: https://www.wapenhandelwagemakers.nl/proefbankstempels/
Their name liveth for evermore
Plaats reactie