Carl Zeiss Jena D.F.7X50 Smooth Ocular Model (View 1)?

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Plaats reactie
Zöstere
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 dec 2023, 22:38

Carl Zeiss Jena D.F.7X50 Smooth Ocular Model (View 1)?

Bericht door Zöstere »

Hallo,

Volgens mij hoort deze post hier, als nieuweling op dit forum. Corrigeer me als ik er naast zit.

Heb onlangs van opa deze verrekijker gekregen. Na wat speurwerk vermoed ik dat het dit type betreft:
Carl Zeiss Jena D.F.7X50 Smooth Ocular Model (View 1)

Klopt mijn vermoeden volgens jullie?

Ik ben heel erg benieuwd of er meer informatie te achterhalen is omtrent de verrekijker, mogelijk zelfs wie deze heeft gebruikt (obv de indentificatie nummers?) en / of waar deze is gebruikt of voor kwam? Opa is altijd woonachtig geweest in zuid Limburg, vraag me af hoe hij aan deze verrekijker komt (helaas kan hij me dat zelf niet meer vertellen).

Alle info is welkom!

Alvast bedankt.

Groet,
Zöstere
Bijlagen
IMG_5707.jpeg
IMG_5706.jpeg
IMG_5702.jpeg
IMG_5700.jpeg
IMG_5699.jpeg
IMG_5698.jpeg
Gebruikersavatar
Tib1980
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 feb 2015, 16:04
Ontvangen: 1 keer

Re: Carl Zeiss Jena D.F.7X50 Smooth Ocular Model (View 1)?

Bericht door Tib1980 »

Duitse Kriegsmarine kijker met gasmasker oculair, gebruikt op aan/op de Noordzee-vloot gezien het N nummer.

Mocht u hem ooit willen verkopen dan heb ik wel interesse.

Mvg
Altijd op zoek naar mooie KM hulzen!
Pak88
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: Carl Zeiss Jena D.F.7X50 Smooth Ocular Model (View 1)?

Bericht door Pak88 »

mooi als je zoiets krijgt, ik weet dat kijkers voor het duitse leger een vaste focus hebben. dus geen zelf scherpstellen met een wieltje, je ziet meteen scherp.
is er iemand die weet of die vaste focus ook door andere landen gemaakt is voor hun leger, of is dat typisch duits?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4875
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: Carl Zeiss Jena D.F.7X50 Smooth Ocular Model (View 1)?

Bericht door asjemenou »

Kun je bij de Duitse verrekijkers dan niet scherpstellen met de oculairs? Zo te zien kan dat wel bij de Kriegsmarine kijker.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Pak88
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: Carl Zeiss Jena D.F.7X50 Smooth Ocular Model (View 1)?

Bericht door Pak88 »

ja dat wel, maar das de enigste eenmalige scherpstelling. ik bedoel specifiek dat tijdens het kijken het scherpstellen op afstand nooit hoeft, en kan.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4875
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: Carl Zeiss Jena D.F.7X50 Smooth Ocular Model (View 1)?

Bericht door asjemenou »

Als ik het scherpstelsysteem van de Kriegmarine verrekijker als voorbeeld neem, dan kun je alleen de oculairs instellen op oogsterkte. Dit systeem werd overigens door veel landen gekopieerd. Een voorbeeld daarvan was de Sovjet 6x30 verrekijker. Dit was een kopie van de Duitse Carl Zeiss 6x30 Dienstglas.
Het scherpstellen doormiddel van een scherpstel wiel zie je naar mijn idee veelal op modernere (naoorlogse) verrekijkers. Vaak is zo'n verrekijker ook uitgerust met een dioptrie om het verschil tussen het linker- en rechteroog op te vangen.
Het scherpstelsysteem zoals bij de Kriegsmarine verrekijker werd ook nog gehanteerd bij de DDR DF 7x40 Dienstfernglas. Maar ja, dit waren ook Carl Zeiss aus Jena producten.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie