Nazi SS dolk

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Maxiim
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2024, 16:48

Nazi SS dolk

Bericht door Maxiim »

Ik heb recent een ss dolk gekregen.
Nu zou ik willen weten of deze een echte is of een namaak.
En misschien wat meer info bekomen over de dolke zelf.

Bedankt alvast.
Bijlagen
WhatsApp Image 2024-03-16 at 10.54.18.jpeg
WhatsApp Image 2024-03-16 at 10.54.19.jpeg
WhatsApp Image 2024-03-16 at 10.54.19 (1).jpeg
WhatsApp Image 2024-03-16 at 10.54.19 (2).jpeg
WhatsApp Image 2024-03-16 at 10.54.19 (3).jpeg
WhatsApp Image 2024-03-16 at 10.54.19 (4).jpeg
WhatsApp Image 2024-03-16 at 10.54.19 (5).jpeg
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Nazi SS dolk

Bericht door LDO »

Hallo Maxim,

Om meteen onaardig uit de hoek te komen: de waarde is alvast flink gedaald door hem uit elkaar te halen. Iedere oprecht geïnteresseerde dolkenverzamelaar zal zien dat hij uit elkaar geweest is en dat als verdacht bestempelen. Goede SS dolken, de manschappen ponjaard zo als deze, gaan gemakkelijk over de 1250 euro, ik volg het niet preciies meer. Maar ze zijn WAARDEVOL met hoofdletters.
Door het uitelkaar halen en verkeerd (te strak) aanhalen van de pommelmoer is er al ooit een stuk van de greep afgesprongen.
Als het een overduidelijke fake was, dan zou ik daar niet wakker van liggen maar deze dolk heeft originele onderdelen. De initialen in de crossguards zijn P. A. en dat staat voor Piel und Adey, de leverancier van pareerstangen die veel gebruikt werden. Ik denk dat dit een samengestelde dolk is, vooral omdat er geen makercode in het lemet geëtst lijkt? Er zou een makerlogo of een RZM logo met nummer op de achterkant van het lemet moeten staan. Of allebei als hij uit de transitionele fase is. De condiitie van de schede is opmerkelijk goed, die zien er vaan behoorlijk afgesleten uit. Dus dat is opmerkelijk vergeleken met de conditie van het lemet, die is gewoon slecht.

Conclusie: dit is voor het eerst sinds lange tijd dat ik hier een dolk niet meteen als fake afschrijf. Samengesteld met originele en namaak onderdelen voor de net naoorlogse markt wat veelvuldig voorkwam, wellicht. Maar er is ook kans dat er meer origineel is. En daarom is het zo zonde dat hij uit elkaar geschroefd is.
Ik zou veel duidelijkere foto's maken en ze op een buitenlands forum plaatsen (of voor jou binnenlands? Je klinkt vlaams? Op Lowlands zijn ook veel dolkenverzamelaars denk ik.) Of naar een beurs gaan en een dolken expert er naar te laten kijken. Ik kan makkelijker zeggen wanneer iets vals is dan wanneer iets goed is omdat ik oppervlakkige dolkenkennis heb. Maar je moet er iemand met verstand er van naar laten kijken.
Plaats reactie