Glasnegatieven

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
De Kak
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2024, 18:02
Gegeven: 1 keer

Glasnegatieven

Bericht door De Kak »

Zijn deze foto glasnegatieven niet geweldig. Wat een mooie collectie had mijn overleden broer. Naast medailles, kleding, wapens vind ik dit het meest bijzondere. Alleen kan ik niets vinden over de waarde? Alle afbeeldingen zijn terug te vinden op internet. Mag ik hiervan afdrukken van laten maken met een bepaalde oplage en dat verkopen, zodat meer personen een afbeelding in hun collectie hebben? Sommige afbeeldingen zijn afgedrukt op aanzichtkaarten.

Met vriendelijke groet,
Anita van Helvoirt
Bijlagen
20240324_180420.jpg
20240324_183400.jpg
20240324_184054.jpg
20240325_184820.jpg
20240404_222949.jpg
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4841
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Glasnegatieven

Bericht door patrickh »

Zijn naoorlogse glasdias, waarde rond de 10 euro.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4875
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: Glasnegatieven

Bericht door asjemenou »

De Kak schreef: 06 apr 2024, 13:38 Zijn deze foto glasnegatieven niet geweldig. Wat een mooie collectie had mijn overleden broer. Naast medailles, kleding, wapens vind ik dit het meest bijzondere. Alleen kan ik niets vinden over de waarde? Alle afbeeldingen zijn terug te vinden op internet. Mag ik hiervan afdrukken van laten maken met een bepaalde oplage en dat verkopen, zodat meer personen een afbeelding in hun collectie hebben? Sommige afbeeldingen zijn afgedrukt op aanzichtkaarten.

Met vriendelijke groet,
Anita van Helvoirt
Lastig om de exacte leeftijd van de glasnegatieven (want dat zijn het!) vast te stellen. Glas- en celluloidfilmnegatieven waren meer vooroorlogs dan naoorlogs in gebruik. Als je een vergrootglas op de negatieven zet, zie je dan dat het beeld is opgebouwd uit puntjes (raster)?
Gedurende de oorlog werden foto's van de Duitse inval veelvuldig door het verzet gereproduceerd en verspreid. De foto van de dalende Duitse parachutisten boven Den Haag is hiervan wel het bekendst. Mogelijk zijn jouw negatieven ook oorlogse illegale reproducties.
Je zou er eens een kenner naar kunnen laten kijken.

Met het verkopen of verspreiden van fotoafdrukken (kopieën) van de glasnegatieven zou ik oppassen. Ook al zijn de foto's op Internet te vinden, je hebt er niet het copyright van. Het zou vervelend zijn als er op zekere dag iemand een schadeclaim bij je indient, namens de rechtmatige copyrighthouder.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
De Kak
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2024, 18:02
Gegeven: 1 keer

Re: Glasnegatieven

Bericht door De Kak »

Dankjewel voor het antwoord. Het is mij nu duidelijk.
Vriendelijke groet 🙂
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4875
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: Glasnegatieven

Bericht door asjemenou »

Uit een eerdere reactie van je begrijp ik dat je bij Heritage Auctions bent geweest. Heb je de glasnegatieven daar aan de experts laten zien?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
De Kak
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2024, 18:02
Gegeven: 1 keer

Re: Glasnegatieven

Bericht door De Kak »

Nee dat heb ik nog niet. Vrienden hebben mee helpen dozen inruimen en ik heb nog enkele dozen die ik nog moet openen. Maar ik ga zeker o er enkele weken weer naar Heritage Auctions.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4841
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Glasnegatieven

Bericht door patrickh »

Zoals ik al zei, aan lettertype en taalgebruik te zien naoorlogs.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4875
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: Glasnegatieven

Bericht door asjemenou »

De tekst staat toch niet op de negatieven zelf of zie ik het verkeert?

Op de foto van de dalende Duitse parachutisten bij Den Haag staat wel een tekst; Herinnering Nederland 10 mei 1940". ik heb deze foto met (en zonder) inbelichte tekst meer gezien. Zie ook de website over het Bosbad aan de Amalia van Solmsstraat; https://bezuidenhout.nl/geheugen/bosbad ... straat-38/ Deze foto werd gedurende de oorlog veelvuldig gekopieerd en verspreid; https://www.collectiegelderland.nl/vrij ... 99c97ab74b
Vandaar mijn vermoeden dat de negatieven reproducties zijn van fotoafdrukken.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
De Kak
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2024, 18:02
Gegeven: 1 keer

Re: Glasnegatieven

Bericht door De Kak »

Sorry voor de verwarring, maar de teksten heb ik er opgezet.
De Kak
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2024, 18:02
Gegeven: 1 keer

Re: Glasnegatieven

Bericht door De Kak »

Oh nu snap ik wat jij bedoelt, de tekst in hele kleine letters rechtsonder op het negatief Bosbad. Deze teks staat op het negatief. De teksten bovenaan en onderaan in het midden heb ik op de afbeelding gezet, niet op het negatief
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4841
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Glasnegatieven

Bericht door patrickh »

Ooo, nu snap ik het. Schrijfwijze was naoorlogs, en lettertype ook,
vandaar mijn antwoord . Ik heb het verkeerd gezien, mijn excuses 😉
Plaats reactie