Oorlogstoerist doet kassa rinkelen

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Oorlogstoerist doet kassa rinkelen

Bericht door Roel R. »

Gepubliceerd op: 24 augustus 2004

Door Jeroen Schutijser

Duizenden oud-strijders uit de VS, Engeland en Canada komen binnenkort naar Nederland om operatie Market Garden - de Slag bij Arnhem - te herdenken. Voor tal van oorlogsmusea en andere monumenten van de Tweede Wereldoorlog in ons land betekent dat: kassa.

"Dat herdenken gaat eigenlijk door tot in mei 2005, als we 60 jaar bevrijding vieren'', aldus een woordvoerder van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC).

Volgens hem bestaat er in Engeland en de VS grote belangstelling voor reizen naar Nederland. "Veel van die oud-strijders zijn 80 of 90 jaar. Voor een grote groep kan het de laatste keer zijn dat ze zo'n herdenking fysiek kunnen meemaken.''

Oorlog 'leeft' onder toeristen. En niet alleen onder de buitenlandse. Uit onderzoek van de NBTC blijkt dat 85 procent van de Nederlanders wel eens een oorlogsmonument bezoekt, vooral tijdens de vakantie. Bijna driekwart vindt het geen probleem om te betalen voor een plek die herinnert aan de Tweede Wereldoorlog. De rest heeft daar moeite mee.

Bron: Algemeen Dagblad
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

dit was volgens mij tijdens de 50-jarige herdenking precies hetzelfde. "veel oud-strijders maken waarschijnlijk hun laatste herdenking mee"
Leeghoofdigheid ter bestrijding van het maken van domme beslissingen
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Ja, die veteranen zijn hardnekkig. ;)

Maar tja... zelf heb ik ook geen moeite met betalen voor het zien van een oorlogsmonument, omdat het geld vaak wordt gebruikt voor restauratie's en onderhoud e.d.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

dan is het een goede zaak als het geld daarvoor gebruikt wordt.
Ben benieuwd naar de herdenking...
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Ik ben zelf afgelopen juni in Normandie geweest bij de herdenkingen daar, en ik heb met een aantal Canadese, Engelse en Amerikaanse veteranen gesproken. Ik was zeer onder de indruk van hun verhalen en hun houding. Ik hoop dat die mensen hier op een even waardige manier worden ontvangen en behandeld! :)

Grtn

David
Bbfreak
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 dec 2003, 23:05
Locatie: Veenendaal

Bericht door Bbfreak »

Ik vind het enigzins een commercieel tintje hebben dit artikel.
Misschien niet de bedoeling maar goed.
Zolang het voor renovatie en onderhoud is heb ik er ook totaal
geen moeite mee. Het zijn tenslotte ook vaak vrijwillegers.
Plaats reactie