Laat BNN zien hoe 't moet & dan alsnog moven!

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

marloes schreef:
okke schreef:En als jullie er mee eens zijn dat herschrijven een goed idee is; zullen we dan de titel van dit onderwerp wijzigen van "zeg maar dag tegen BNN" in "verbeter de geschiedschrijving van BNN"?
Nee verander maar in ; Laat BNN zien hoe het wel moet en maak je dan alsnog uit de voeten bij dat tuig.
:cheer:
Wel enigzins aangepast, anders pastte het niet op de regel.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

hahaha well done sir
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

"Laat BNN zien hoe 't moet & dan alsnog oprotten!"
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Ik loop de tekst eens door:

In de Eerste Wereldoorlog was Nederland neutraal. Okee: Duitsland mocht via Limburg België platlopen, maar verder bemoeiden we ons nergens mee. Met de Tweede Wereld Oorlog wilden we hetzelfde doen. Alleen ging dat feest niet door. Duitsland was on a roll. Hongarije, Polen, Zweden, België, half europa werd in no time door die schreeuwende Duitse Bockworst ingepikt. Ook Nederland. Logisch: Duitsland had tanks, wij hadden soldaten met klapperpistooltjes op fietsen.

Mijn mening:
Klopt, alleen Hongarije moet in Tsjechoslowakije worden veranderd en Zweden hoort Noorwegen en Denemarken te zijn.

Duitsland deed SHOCK! En wij ooohw. Dus nadat Rotterdam was platgebombardeerd hoefden ze maar naar Amsterdam te kijken en gaven we ons (nadat de hele koninklijke familie gauw naar Engeland was gevlucht) over.

Mijn mening: klopt helemaal

De Tweede Wereldoorlog was trouwens eerst helemaal geen wereldoorlog. Het boeide de rest van de wereld geen kont wat Hitler allemaal deed. Beetje marcheren met één arm in de lucht, een paar miljoen Joden, zigeuners en homo’s de dood in te jagen: dat was toch allemaal daar in dat verre Europa. Als het maar niet te gek werd.

Mijn Mening: Klopt. Het werd pas een wereldoorlog in 1941 toen de VS er bij werd betrokken. Daarvoor was het een puur Europese aangelegenheid. Met nam in de VS was de mening inderdaad zoals hier (wel war gechargeerd) wordt aangegeven.

In Nederland dachten veel mensen daar vreemd genoeg precies hetzelfde over. Joden afvoeren prima, maar doe het wel een beetje rustig en liever niet waar de kinderen bij zijn. De Duitse SS was dus ook dol op Nederland. Nergens anders werden procentueel zo veel mensen in veewagens afgevoerd en wat nog beter was: nergens anders werd zo veel niks gedaan.

Mijn mening: Klopt inderdaad, hoewel het uiteraard op de BNN manier is aangedikt zoals ze dat me alle tv programma's doen. Nederland was een land waar het laatst in de oorlog het verzet op gang kwam. De cijfers spreken toch voor zichzelf? Vergelijk de cijfers van transporten en medewerking van Nederlandse politie maar eens met andere landen. Vergelijk de percentages gewapend verzet maar eens met andere West Europese landen.

Het Nederlandse verzet was er wel, maar kon niet zoveel in z’n eentje. Eigenlijk was het wachten op de Amerikanen. Gelukkig richtte die man met die snor en die stijve arm samen met Japan en Italië de As Van Het Kwaad op, was Japan zo stom om de halve Amerikaanse vloot bij Peal Harbour te bombarderen en besloot Duitsland niet alleen die Engelsen kapot te maken maar ook nog even Rusland te veroveren. Nou: toen wilde Amerika wel. Sterker nog: er gebeurde iets wat niemand voor mogelijk hield. De Amerikanen en de Russen gingen samenwerken. Een paar jaar en één, twee atoombommen later was Nederland net als de rest van de wereld bevrijd!

Mijn mening: Klopt wel. Alleen hier wordt even Nederland meer gezien dan alleen Nederland hier. Nederland had uiteraard ook nog een Overzees Rijksdeel en wel Nederlands Indie. Dat hoorde toen ook bij Nederland.

Ik vind het aantal zaken dat niet klopt nog wel meevallen. Het probleem wat ik er vooral mee heb is de symplistische manier waarop alles wordt voorgesteld. Daardoor ga je juist zaken lezen en denken die niet kloppen. Dat is dus ook de uitwerking die het op de jeugd zal hebben. Maar dat is helaas nu juist de filisofie van BNN en daardoor is het niet mijn favoriete omroep. Gelukkig zijn er veel jongeren die ook nog naar andere goede documentaires kijken.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

BNN? :?
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Het probleem met het tekstje is dat het zo 'achteloos' overkomt en er geen greintje respect in is te lezen voor de mensen die wél hun leven gegeven hebben, of dit op zijn minst in de waagschaal hebben gelegd.

Statistieken zijn interessant, maar cijferen het individu weg.

Nederland hééft hard gevochten in mei 1940. Met de wapens die ze hadden werd het de Duitsers dusdanig lastig gemaakt dat het veel langer duurde dan die ene dag die ze voor Nederland hadden ingeruimd. Ook precies de reden waarom uiteindelijk besloten werd tot een bombardement.

Als je bedenkt dat 6 miljoen joden het slachtoffer zijn geworden van de holocaust, zegt dat niets over de persoonlijke drama's die zich hebben afgespeeld.

Overigens vind ik BNN sowieso al een bananenomroep en was ik er in de eerste plaats al geen lid van.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Stalin had daar een cynische maar wel kloppende uitspraak over: 1 dode is erg, 10 doden is een tragedie, een miljoen doden is een getal. :|

Grtn

David
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Als ik deze tekst zou lezen in een serieuze context dan zou ik er niet tevreden mee zijn maar BNN heeft denk ik andere doelstellingen. Ik kan me er dan ook niet druk om maken, al hoop ik niet dat anderen dit voorbeeld gaan volgen. De taal die ik in deze tekst tegenkom, wijkt in mijn ogen trouwens ook niet enorm af van berichten die ik soms op diverse fora lees. Maar over het algemeen is dat gelukkig hier niet het geval.

BNN vind ik trouwens best een redelijke omroep. Het programma van Rob Kamphues waarin hij diverse groepen in de samenleving bezoekt in binnen- en buitenland vind ik bijvoorbeeld erg goed en ook het programma 'je zal het maar hebben' over ziektes en handicaps. 'BNN at work' waarin diverse presentatoren wat van het buitenland, andere culturen en werkzaamheden laten zien vind ik ook erg goed. Maar ik ben geen lid en ga nu ook off-topic ;)
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Wilco Vermeer schreef:Ik loop de tekst eens door:

In de Eerste Wereldoorlog was Nederland neutraal. Okee: Duitsland mocht via Limburg België platlopen, maar verder bemoeiden we ons nergens mee. Met de Tweede Wereld Oorlog wilden we hetzelfde doen. Alleen ging dat feest niet door. Duitsland was on a roll. Hongarije, Polen, Zweden, België, half europa werd in no time door die schreeuwende Duitse Bockworst ingepikt. Ook Nederland. Logisch: Duitsland had tanks, wij hadden soldaten met klapperpistooltjes op fietsen.

Mijn mening:
Klopt, alleen Hongarije moet in Tsjechoslowakije worden veranderd en Zweden hoort Noorwegen en Denemarken te zijn.
Alleen suggereert dit dat het nederlandsche leger helemaal niets voorstelde en de Duitsers zonder moeite over hen heenwalsde.
Dat is natuurlijk niet zo.
Het laat even weg hoe dapper en hard er gevochten is, dat de stijd veel langer duurde dan de moffen hadden bedacht, dat er vele duizenden gesneuveld zijn, dat we de luftwaffe een slag toediende waar ze nooit van hersteld is, etc, etc.
Ik vind die laatste regel denigrerend en beledigend voor de jongens die in 1940 streden.
Naast klapperpistooltjes en fietsen hadden we een verdomd sterke luchtafweer en dappere soldaten.
En wat voor vuile truukjes de moffen uithaalden laten ze ook weg.
Duitsland deed SHOCK! En wij ooohw. Dus nadat Rotterdam was platgebombardeerd hoefden ze maar naar Amsterdam te kijken en gaven we ons (nadat de hele koninklijke familie gauw naar Engeland was gevlucht) over.

Mijn mening: klopt helemaal
Behalve dan dat ze niet 'maar naar amsterdam hoefden te kijken, ze keken naar alle grote steden in Nederland en dreigde die ook te bombarderen.
Ook hier vermelden ze niet dat dit gebeurde omdat de strijd te lang duurde volgens hen.
En ze laten weg hoe laf dit bombardement was, hoeveel slachtoffers, schade, etc.
Dit stukje wekt geen woede maar bijna bewondering voor de moffen die zo goed kunnen knokken....
De Tweede Wereldoorlog was trouwens eerst helemaal geen wereldoorlog. Het boeide de rest van de wereld geen kont wat Hitler allemaal deed. Beetje marcheren met één arm in de lucht, een paar miljoen Joden, zigeuners en homo’s de dood in te jagen: dat was toch allemaal daar in dat verre Europa. Als het maar niet te gek werd.

Mijn Mening: Klopt. Het werd pas een wereldoorlog in 1941 toen de VS er bij werd betrokken. Daarvoor was het een puur Europese aangelegenheid. Met nam in de VS was de mening inderdaad zoals hier (wel war gechargeerd) wordt aangegeven.
Dat het mensen niet boeide klopt niet, mensen waren zeer verontwaardigt over wat er gebeurde, ook al voor de inval van polen.
Maar dit betekend niet dat mensen daarom vonden dat hun land zich ergens mee moest gaan bemoeien.
Je kunt het best erg vinden wat hitler doet terwijl je toch wilt dat je land niet mee gaat doen aan de oorlog.
Daarnaast was het de dood in jagen van miljoenen toen nog niet echt aan de gang, de wannsee conferentie vond pas plaats in 1942 en het grootste deel van de wereld wist niet wat er gebeurde, en ja dan vind je dat minder erg.
Ook was de oorlog wel zeker een wereldoorlog voor america meedeed.
Er werd toen namelijk al lang op verschillende werelddelen gevochten en daarnaast door common wealth soldaten, daardoor was het gehele Britse rijk betrokken en dat bespande toen nog een groot deel vd wereld.
Een wereldoorlog = oorlog tussen vele naties, gevoerd over een groot deel van de wereld.
Lijkt me wel al van toepassing lang voor de Yanks eens een keer meededen.
In Nederland dachten veel mensen daar vreemd genoeg precies hetzelfde over. Joden afvoeren prima, maar doe het wel een beetje rustig en liever niet waar de kinderen bij zijn. De Duitse SS was dus ook dol op Nederland. Nergens anders werden procentueel zo veel mensen in veewagens afgevoerd en wat nog beter was: nergens anders werd zo veel niks gedaan.

Mijn mening: Klopt inderdaad, hoewel het uiteraard op de BNN manier is aangedikt zoals ze dat me alle tv programma's doen. Nederland was een land waar het laatst in de oorlog het verzet op gang kwam. De cijfers spreken toch voor zichzelf? Vergelijk de cijfers van transporten en medewerking van Nederlandse politie maar eens met andere landen. Vergelijk de percentages gewapend verzet maar eens met andere West Europese landen.
Ja en hoe komt dat allemaal?
Echt niet omdat de Nederlanders alles maar prima vonden.
In welk bezet land kwam het volk in opstand tegen de jodenvervolging?
Net als veel mensen maken zij en jij de fout om te beschuldigen zonder met een uitleg te komen.
Er zijn redenen voor al die standpunten die echter niets te maken hebben met de attitude van het volk.
Het allergrootste deel van de Nederlanders vond het wel degelijk gruwelijk wat er met de joden gebeurden.
In Nederland kwam het verzet later op gang; ja gek he?
We hadden al 100 jaar geen oorlog gekent, de belgen hadden in de 1e wereldoorlog al kunnen oefenen.
Het eerste deel van de bezetting kreeg Nederland een voorkeursbehandeling van de moffen, we werden extra lief behandeld, weinig reden tot verzet.
Meeste joden werden hier opgehaald, ja maar iedereen weet dat dat niet aan de Nederlanders lag maar aan het administratieve apparaat, de moeilijkheid om mensen te laten onderduiken in het dichtstbevolkte land ter wereld zo ongeveer, de verzuiling waardoor veel nederlanders geen eens joden kende, etc, etc.
En gewapend verzet?
Ja inderdaad we hebben in Nederland weinig bergen en bossen waar gewapende groepjes zich kunnen terugtrekken.
Al ons gewapend verzet werd uitgevoerd midden tussen de moffen, partisanen had je bijna niet.
En daarnaast was het nog het Englandspiel, hierbij offerden de Britten vele verzetslieden op om D-Day te redden.
Een grote slag voor het verzet.
Het Nederlandse verzet was er wel, maar kon niet zoveel in z’n eentje. Eigenlijk was het wachten op de Amerikanen. Gelukkig richtte die man met die snor en die stijve arm samen met Japan en Italië de As Van Het Kwaad op, was Japan zo stom om de halve Amerikaanse vloot bij Peal Harbour te bombarderen en besloot Duitsland niet alleen die Engelsen kapot te maken maar ook nog even Rusland te veroveren. Nou: toen wilde Amerika wel. Sterker nog: er gebeurde iets wat niemand voor mogelijk hield. De Amerikanen en de Russen gingen samenwerken. Een paar jaar en één, twee atoombommen later was Nederland net als de rest van de wereld bevrijd!

Mijn mening: Klopt wel. Alleen hier wordt even Nederland meer gezien dan alleen Nederland hier. Nederland had uiteraard ook nog een Overzees Rijksdeel en wel Nederlands Indie. Dat hoorde toen ook bij Nederland.
Alleen word er weer even suggereerd dat het verzet allemaal niets voorstelde en nauwelijks bestond.
Een grote belediging voor iedereen in het verzet, en dus niet alleen het gewapend verzet maar ook de koeriersters, de mensen die joden verborgen, de agenten die een oogje toeknepen, etc, etc, etc.
Ik vind het aantal zaken dat niet klopt nog wel meevallen.
Ik niet.
Het probleem wat ik er vooral mee heb is de symplistische manier waarop alles wordt voorgesteld. Daardoor ga je juist zaken lezen en denken die niet kloppen. Dat is dus ook de uitwerking die het op de jeugd zal hebben. Maar dat is helaas nu juist de filisofie van BNN en daardoor is het niet mijn favoriete omroep. Gelukkig zijn er veel jongeren die ook nog naar andere goede documentaires kijken.
Het is simplistisch maar dat er dingen in staan die niet kloppen, te veel word weggelaten en dat er een bijzonder negatief beeld word gevestigt van de Nederlander tijdens de oorlog vind ik fout.
Dat zwartkijken naar het volk tijdens de bezetting deden we in de jaren 70 en 80 en dat is nu achterhaald.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Proos schreef:Het probleem met het tekstje is dat het zo 'achteloos' overkomt en er geen greintje respect in is te lezen voor de mensen die wél hun leven gegeven hebben, of dit op zijn minst in de waagschaal hebben gelegd.
Helemaal mee eens.
Statistieken zijn interessant, maar cijferen het individu weg.
En ze geven geen verklaring.
Als ik zeg dat ik niets deed toen een kind in elkaar geslagen werd door een volwassen vent vinden julle me laf, maar als ik dan verteld dat ik verlamd ben en in een rolstoel zit begrijpen jullie het.
Dit stukje vermeld dat het volk niets deed en het prima vond en vergeet te melden dat het massaal verlamd in een rolstoel zat; men kon weing.
Nederland hééft hard gevochten in mei 1940. Met de wapens die ze hadden werd het de Duitsers dusdanig lastig gemaakt dat het veel langer duurde dan die ene dag die ze voor Nederland hadden ingeruimd. Ook precies de reden waarom uiteindelijk besloten werd tot een bombardement.
Precies, het stukje gaat weer net als de vele boeken van na de oorlog ons proberen wijs te maken dat het allemaal niets voorstelde.
We mogen blijkbaar niet trots zijn of zo.
Uit dit stukje spreekt een hele hoop minderwaardigheidscomplex voor Nederlanders.
Sinds de jaren 60 mogen we blijkbaar niet meer trots zijn op onze vaderlandse geschiedenis en moeten we alles maar met kilos zout nemen ook als dat niet terecht is.
Vaderlandsliefde en trots zijn niet iets waar ik gek op ben maar in Nederland is tegenwoordig het omgekeerde waar, je moet maar lachen om onze geschiedenis, ons eigen niet serieus nemen en alles waar ons volk vroeger trots op was vinden we tegenwoordig maar niets.
Als je bedenkt dat 6 miljoen joden het slachtoffer zijn geworden van de holocaust, zegt dat niets over de persoonlijke drama's die zich hebben afgespeeld.
Precies.
En probeer je eens in te leven.
Stel jij leefde toen, zal jij joden hebben kunnen helpen?
KIjk naar deze standpunten;
1.woon je op jezelf?
(zo nee dan heb je niets te zeggen of er joden bij je mogen komen verstoppen)
2.Heb je een gezien?
(Als je kleine kinderen heb zal je hen leven niet zo gauw riskeren)
3.Ken jij joodse mensen?
(toen was er ook nog de verzuiling dus je zult weinig mensen kennen buiten je eigen religie)
4.Stel je kent joodse mensen die je wilt helpen, willen ze door jou geholpen worden?
(Met andere woorden; ben je hun beste niet joodse vriend, ben jij de gene die ze het meest vertrouwen? Als ze iemand kennen met wie ze beter bevriend zijn zullen zie die waarschijnlijk eerder om hulp vragen)
5.Hebben jij of je toekomstige onderduikers geld?
(onderduiken is duur)
6.Heb je connecties met het verzet voor bonnen ed?
(dat hadden weinig mensen)
7.weet je uberhaupt in wat voor gevaar de joden zijn?
(Behalve communisten en duitse joden wist bijna niemand wat voor soor lot de joden te wachten stond. als je denkt dat hun lot mee zou vallen ga je ook geen onderduikers helpen)
8.Willen de joden wel onderduiken?
Een schrikbarend aantal joden wilde helemaal niet onderduiken, namen liever het risico tezamen naar het oosten te gaan, ook zij onderschatten vaak wat er met ze zou gebeuren, zagen enorm op tegen onderduiken of deden gewoon wat hen gezecht werd.
Het netjes doen wat er van ze verwacht werd is ook nog iets wat nog vaak verzwegen werd.
Als je een briefje krijgt waarop staat dat je je ergens moet melden doe je dat, dat was vaak de mentaliteit van de vooroorlogse nederlander, dus ook die van veel joden.
Als je al die punten (en nog enkelen) bekijkt zie je dat het allemaal niet zo simpel was.
En uit onderzoek is gebleken dat de Meeste nederlanders het wel erg vonden hoe de joden werden behandeld.
Overigens vind ik BNN sowieso al een bananenomroep en was ik er in de eerste plaats al geen lid van.
Goed zoo!
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

KevinP schreef:Als ik deze tekst zou lezen in een serieuze context dan zou ik er niet tevreden mee zijn maar BNN heeft denk ik andere doelstellingen. Ik kan me er dan ook niet druk om maken, al hoop ik niet dat anderen dit voorbeeld gaan volgen. De taal die ik in deze tekst tegenkom, wijkt in mijn ogen trouwens ook niet enorm af van berichten die ik soms op diverse fora lees. Maar over het algemeen is dat gelukkig hier niet het geval.
De doelstellingen daar maak ik me dus zorgen.
De vaderlandse geschiedenis in het kort en hip en trendy vertellen is een goed idee, maar om daarbij gelijk het hele volk een minderwaardigheidscomplexje aan te praten...
Als je alle hoofdstukken leest lijkt de conclusie; Nederlanders zijn gemakzuchtig, lui, laf, simpel. etc. etc. etc.
Nou klopt dat in heel veel gevallen maar geschiedenis gaat vaak juist over die paar die dat niet waren.
Maar ja, het is tegenwoordig vies om trots te zijn op je cultuur en geschiedenis.
Kijk en nu klink ik al weer bijna rechts of erger terwijl ik juist hettegenovergestelde ben.
Zo raar is het nu gesteld met ons Nederlanders, onze geschiedenis, onze trots en ons minderwaardigheidscomplexje.[/quote]
BNN vind ik trouwens best een redelijke omroep. Het programma van Rob Kamphues waarin hij diverse groepen in de samenleving bezoekt in binnen- en buitenland vind ik bijvoorbeeld erg goed en ook het programma 'je zal het maar hebben' over ziektes en handicaps. 'BNN at work' waarin diverse presentatoren wat van het buitenland, andere culturen en werkzaamheden laten zien vind ik ook erg goed. Maar ik ben geen lid en ga nu ook off-topic ;)
Eigenlijk ben ik het wel met je eens, op dit geschiedenisstukje na en het behoorlijk vulgaire niveau van veel programmas zitten er ook zeker wat diamantjes tussen.
In ieder geval weer eens wat anders op tv.
Maar eigenlijk kijk ik toch alleen maar BBC....tja die Engelsen hebben nog wat met hun verleden...
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

marloes schreef:dat we de luftwaffe een slag toediende waar ze nooit van hersteld is
:?

Hoe bedoel je, "waar ze nooit van hersteld is."

Vlak na de verovering van Nederland (mei 1940), startte de Luftwaffe de Slag om Engeland (augustus 1940). Deze slag had men waarschijnlijk kunnen winnen als de bevelhebber van de Lufwaffe, Hermann Göring, niet besloten had om burgerdoelen te gaan bombarderen in plaats van zich te concentreren op militaire doelen. Vergeet niet, dat de Royal Air Force op de dag dat die beslissing viel, op sterven na dood was en bijna al zijn middelen had verloren.
Ook moet je niet vergeten dat diezelfde Luftwaffe de eerste jaren boven de Sovjet-Unie COMPLETE hegemonie had. Pas toen men vliegtuigen naar het Westen moest verplaatsen door de dreiging van een invasie, verloor men het overwicht.

Dus is het onjuist om te stellen dat de Luftwaffe nooit hersteld is van de 'klap' de we hen hebben toegebracht.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Zitadelle schreef:
marloes schreef:dat we de luftwaffe een slag toediende waar ze nooit van hersteld is
:?

Hoe bedoel je, "waar ze nooit van hersteld is."

Vlak na de verovering van Nederland (mei 1940), startte de Luftwaffe de Slag om Engeland (augustus 1940). Deze slag had men waarschijnlijk kunnen winnen als de bevelhebber van de Lufwaffe, Hermann Göring, niet besloten had om burgerdoelen te gaan bombarderen in plaats van zich te concentreren op militaire doelen. Vergeet niet, dat de Royal Air Force op de dag dat die beslissing viel, op sterven na dood was en bijna al zijn middelen had verloren.
Ook moet je niet vergeten dat diezelfde Luftwaffe de eerste jaren boven de Sovjet-Unie COMPLETE hegemonie had. Pas toen men vliegtuigen naar het Westen moest verplaatsen door de dreiging van een invasie, verloor men het overwicht.

Dus is het onjuist om te stellen dat de Luftwaffe nooit hersteld is van de 'klap' de we hen hebben toegebracht.
Het is een Duitse uitspraak gemaakt door iemand van het hoge commando na de oorlog.
Hij zei zoiets als dat de luftwaffe toen zo'n enorme klap heeft gekregen dat ze ernooit meer te boven gekomen is.
Ik zal kijken of ik het stukje kan vinden.
Hoe dan ook, de Nederlanders hebben de Luftwaffe toen eensch flink in het gezicht geschopt en bv de vliegtuigen die gebruikt werden om troepen aan te voeren werden zo in de pan gehakt dat er een accuurt tekort aan ontstond.
En dat heeft goering misschien weer beinvloed bij zijn volgende keuzes.
Maar zoals ik zij, ik zal het eerst even opzoeken.
Feit blijft dat BNN niet rapt over onze successen, alleen ons "falen".
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Die opmerking slaat op het grote verlies aan transporttoestellen. Is volkomen waar, maar het weerhield de Duitsers niet om de grootste luchtlandingsoperatie van toen uit te voeren bij de invasie op Kreta.

Marloes je heb helemaal gelijk, maar je kijkt naar het BNN stuk als een puur historisch uitgangspunt. BNN zal dit zeker niet zo bedoeld hebben. Zo is BNN nu eenmaal. En je moet ze wel meegeven, hun tekst werkt wel.
Er wordt hevig over gediscussieerd. Hier ook.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Wilco Vermeer schreef:Die opmerking slaat op het grote verlies aan transporttoestellen. Is volkomen waar, maar het weerhield de Duitsers niet om de grootste luchtlandingsoperatie van toen uit te voeren bij de invasie op Kreta.
Das waar.
Marloes je heb helemaal gelijk, maar je kijkt naar het BNN stuk als een puur historisch uitgangspunt. BNN zal dit zeker niet zo bedoeld hebben. Zo is BNN nu eenmaal. En je moet ze wel meegeven, hun tekst werkt wel.
Er wordt hevig over gediscussieerd. Hier ook.
Ook waar, dat bereiken ze er wel mee.
En ik vind het ook niet erg dat ze de geschiedenis op een simpele en populaire manier beschrijven.
Van NUL to NU is ook super!
Maar dan moet het wel kloppen, en als het klopt of niet klopt; duizenden Nederlanders efkes flink beledigen is not done, zelfs niet om even een discussie op te wekken.
Het blijft gewoon allemaal niet kloppen.
En het wakkert het minderwaardigheidscomplexje weer aan, weer een berg pubers die denken dat ons land altijd al zo'n kwakkel landje is geweest...
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Plaats reactie