Onderzoek naar mijn vader, SS-frontarbeider omgeving Narva/Slantsy
CABR-dossier:
• Mrt 1945: SS-frontarbeider omgeving Narva/Slantsy
• Nov 1943: overloop met 21 anderen naar Russische Partizanen 9e Leningradse Partizanenbrigade
• Mrt 1945: geïnterneerd door Sovjets
• 5 mei 1945: Odessa, 10 mei gerepatrieerd (5 dagen)
Sovjet-bronnen:
• Luknitsky "Ленинград действует": groep 22 Nederlanders Slantsy Werk III, Feldpost 57620
• Verpleegster-memoire 9e brigade: "jonge kerel [20] wijst naar bos"
Vragen:
1. Feldpost 57620 exacte eenheid/commandant?
2. WO 392 Britse repatriatielijsten Odessa mei 1945?
3. 9e Leningradse Partizanenbrigade archiefbronnen?
4. Zijn er forum leden die bekend zijn met deze groep van 22?
Vrijdag NA-bezoek gepland. Tips voor gerichte inventarisnummers welkom.
I
Onderzoek naar Overloop 21 Frontarbeiters van OT naar Russiche Partizanen
-
Andre_H
- Lid
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009

- Gegeven: 81 keer
- Ontvangen: 143 keer
Re: Onderzoek naar Overloop 21 Frontarbeiters van OT naar Russiche Partizanen
Hallo Andre,
Hopelijk kan het Nationaal Archief je hiermee verder helpen want zoeken in Russische (Sovjet) online archieven zal lastig worden denk ik.
Zo zou je kunnen beginnen bij het Russische staatsarchief; https://statearchive.ru of probeer het via de website van de Leningrad partizanen; https://leningradpartizan.orgs.biz/#home . Je zou ze een e-mail kunnen sturen waarin je uitlegt waarnaar je op zoek bent en waarom.
Via de Russische zoekmachine Yandeks (Яндекс) is ook nog wel iets te vinden over de 9e Leningradse Partizanenbrigade; https://ya.ru/search?srm=1&srm=1&text=9 ... 46-BAL&p=0
Hopelijk kan het Nationaal Archief je hiermee verder helpen want zoeken in Russische (Sovjet) online archieven zal lastig worden denk ik.
Zo zou je kunnen beginnen bij het Russische staatsarchief; https://statearchive.ru of probeer het via de website van de Leningrad partizanen; https://leningradpartizan.orgs.biz/#home . Je zou ze een e-mail kunnen sturen waarin je uitlegt waarnaar je op zoek bent en waarom.
Via de Russische zoekmachine Yandeks (Яндекс) is ook nog wel iets te vinden over de 9e Leningradse Partizanenbrigade; https://ya.ru/search?srm=1&srm=1&text=9 ... 46-BAL&p=0
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
-
Andre_H
- Lid
Dank voor je reactie, Nationaal archief heeft nog een richting aangegeven, dat ga ik aanstaande vrijdag onderzoeken. Zoeel het NA als het NIOD geven ook aan dat ze zelf geen contacten hebben met de Russische archieven. Daarnaast is 80 procent van het OT archief verloren gegaan. Ik heb een stukje geschreven op de russische site Memoclub.ru in de hoop op een geinteresseerde Rus. Ik ga jouw tips naspeuren.
-
AlexDekker
- Lid
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 1 keer
Misschien dat je vader voorkomt in de BVD-dossiers. Deze zijn in principe vrij opvraagbaar. Persoonlijk heb ik er nog geen ervaring mee.
Feldpostnummer 57 620 verwijst naar "OT-Einheit Vaivara" (p. 40, in: Klaus Böhm, Die Organisation Todt im Einsatz, enz. 1. Teil, Band 3), inzet in Russland Nord (p. 68, idem). OT-Einheit Vaivara lag bij Narwa (p. 415, idem) en voerde tot 26 april 1944 het FP-Nummer. De eenheid viel onder het Technisches Hauptamt Estland, Dienstsitz Reval. "Die OBL Ereda/Vaivara wird am 29.3.44 aktenmässig genannt. In Vaivara bestand auch ein Konzentrationslager: Fp-Nr. 58 969"(idem).
Een en ander viel onder Einsatzgruppe Russland-Nord, waarbij "Einsatz I unter Sommerer [rang niet aangegeven], Technisches Hauptamt Estland unter Maul [geen rang aangegeven], mit Grossbrückenbau Estland unter Adam, OBL Ereda/Weiwara unter Berger, OBL Baltöl unter Freyhold" (p. 374, Böhm, Die Organisation Todt, enz.).
Afgaande op Böhm waren de meeste OT-mannen eind 1944 richting Duitsland gestuurd. Ik vermoed in deze dat achterblijvers, zoals je vader, vervolgens uitgeleverd zijn aan de SS en 'verder' gingen als Frontarbeiter. Nu ben ik overigens geen kenner van Frontarbeiter-materie!
Feldpostnummer 57 620 verwijst naar "OT-Einheit Vaivara" (p. 40, in: Klaus Böhm, Die Organisation Todt im Einsatz, enz. 1. Teil, Band 3), inzet in Russland Nord (p. 68, idem). OT-Einheit Vaivara lag bij Narwa (p. 415, idem) en voerde tot 26 april 1944 het FP-Nummer. De eenheid viel onder het Technisches Hauptamt Estland, Dienstsitz Reval. "Die OBL Ereda/Vaivara wird am 29.3.44 aktenmässig genannt. In Vaivara bestand auch ein Konzentrationslager: Fp-Nr. 58 969"(idem).
Een en ander viel onder Einsatzgruppe Russland-Nord, waarbij "Einsatz I unter Sommerer [rang niet aangegeven], Technisches Hauptamt Estland unter Maul [geen rang aangegeven], mit Grossbrückenbau Estland unter Adam, OBL Ereda/Weiwara unter Berger, OBL Baltöl unter Freyhold" (p. 374, Böhm, Die Organisation Todt, enz.).
Afgaande op Böhm waren de meeste OT-mannen eind 1944 richting Duitsland gestuurd. Ik vermoed in deze dat achterblijvers, zoals je vader, vervolgens uitgeleverd zijn aan de SS en 'verder' gingen als Frontarbeiter. Nu ben ik overigens geen kenner van Frontarbeiter-materie!
-
Andre_H
- Lid
Dank voor je reactie, ik heb op 6 maart wederom de dossiers in gekeken. brieven gevonden die verstuurd zijn vanaf o.a Wolchow, feldpostnummers 57620 en 06639 O T ook via FAU 175 Sandstrabe C8 W1 OT Riga. de brieven zijn allemaal aangekomen via een adres in Alkmaar Kennemerstraatweg 103, Alkmaar via Mevr Schut-Tismeer mijn vader is ongeveer 10 a 11 mei 1945 gerepatrieerd vanaf Odessa via Marseille. Ik heb ee rode kruis formulier gezien ondertekend 12 juni 1945 in Belgie. Ik probeer informatie op te vragen bij het archief van St petersburg maar tot nu toe komen de mails niet aan. verstuurd vanaf een KPNmail account en vanaf een gmail account , Wellicht heeft iemand een tip hoe dat te kunnen aanpakken. Ouderwets een schriftelijk verzoek is wellicht de beste optie
-
AlexDekker
- Lid
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 1 keer
Mevrouw Schut woonde op een interessante plek in ALkmaar, wellciht loont het om haar ook even na te trekken.
De andere Feldpostnummers kan ik ook wel even nakijken in Böhm.
Voor Rusland zou ik niet heel veel verwachten; het merendeel is gewoon vernietigd destijds.
De andere Feldpostnummers kan ik ook wel even nakijken in Böhm.
Voor Rusland zou ik niet heel veel verwachten; het merendeel is gewoon vernietigd destijds.