Onderscheidingen tijdens het gevecht

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Onderscheidingen tijdens het gevecht

Bericht door Peter M »

Post hier foto's van gevechtssituaties waarin metalen onderscheidingstekens worden gedragen. PK-foto's zijn slechts een zwak bewijs, gezien deze in het grootste deel van de gevallen in scène werden gezet.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

We kunnen al vast zeggen dat het vanuit het leger aangemoedigd werd geen metalen onderscheidingstekens te dragen, gezien de productie van de stoffen versies van het Deutsche Kreuz en het Fallschrimschützenabzeichen.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

De vraag is natuurlijk of de reden daarvoor materiaal/grondstof schaarste is, of vanwegen het lawaai tijdens acties ?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Voornamelijk om nergens aan te blijven haken.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

hmm, ik ga niet al mijn teksten hier naar toe plaatsen...

wel foto's, deze foto's heb ik gewoon terug gehaald - meerendeel al over gesproken, gelieve geen commenteer op de onderste 3, hebben we al op gereageerd - ik post het om de voorbeelden te laten zien

Afbeelding
:cheer:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ook de eerste foto is een PK foto.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

PK?
als dat propaganda of in scene gezette foto is zeg ik: Hoe weet jij dat

Wat me nu pas opvalt aan die onderste foto: Hij mist op zijn rechterschouder zon ding :) (oostfront)
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

PK = Propaganda Kompanie

Ik meen die foto in een Signaal te hebben gezien, waar slechts per uitzondering niet-PK foto's in opduiken.

En stel nu: de soldaten vallen aan.....dan staat de fotograaf met zijn rug naar de vijand.....
Stel: de soldaten vluchten, dan knielt de fotograaf eventjes terwijl de andere soldaten niet snel genoeg weg kunnen zijn...
....welke soldaat met een Leica zou zijn leven voor een onbenullige foto riskeren?

We kunnen er dus vanuit gaan dat: of de PK-man zijn leven riskeerde, of de PK-man de twee soldaten voor het toestel liet lopen.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

antwerpx schreef:welke soldaat met een Leica zou zijn leven voor een onbenullige foto riskeren?
Robert Capa
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Jurryt schreef:
antwerpx schreef:welke soldaat met een Leica zou zijn leven voor een onbenullige foto riskeren?
Robert Capa
Lees de quote nog eens.

Edit: vergeten woord in het vet te zetten, bij deze rechtgezet
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

dus een fotograaf, die niet opgeleid in zulke situaties, zou wel zijn elven willen doen, Peter?
een Soldaat, die dit gewend is, zou zulke foto's niet durven te maken, Peter?

En dan toch; als er een fotograaf mee was van de signaal, zou er geen foto van vluchtende, beangstigende foto van Duitsers in Signaal komen.
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

ik denk niet dat de eerste een pk foto is, meestal zijn die van veel beter kwaliteit, ik zoek ook even naar pics....
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Jurryt schreef:dus een fotograaf, die niet opgeleid in zulke situaties, zou wel zijn elven willen doen, Peter?
een Soldaat, die dit gewend is, zou zulke foto's niet durven te maken, Peter?

En dan toch; als er een fotograaf mee was van de signaal, zou er geen foto van vluchtende, beangstigende foto van Duitsers in Signaal komen.
Een frontsoldaat die dit gewend is weet dat zijn leven ervan af hangt en heeft wel wat beters te doen.
Een Kriegsberichter die steeds op zoek is naar de meest sensationele foto en niet is opgeleid voor het gevecht gaat vaak die ene stap te ver.

Beangstigende foto's werden er wel meer geplaatst in Signaal....en elk bijschrift is hier mogelijk (nemen wij als voorbeeld 'de ladingen zijn geplaatst, nog 5 seconden tot de ontploffing, de geniesoldaten rennen naar een schuilplaats')
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

sander vw schreef:ik denk niet dat de eerste een pk foto is, meestal zijn die van veel beter kwaliteit, ik zoek ook even naar pics....
Kwaliteit is geen aanwijzing, hoe slechter de kwaliteit, hoe meer drama de fotograaf kan weergeven in een foto.

Overigens, een foto kan een lange weg afleggen alvorens ze gepubliceerd wordt.
Laatst gewijzigd door Peter M op 30 aug 2004, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

wie zegt dat het een vluchtende foto is! lijkt meer op een aanvallende foto! zie zijn arm!
Plaats reactie