Gedenkteken opgericht voor SS-ers in Estland

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Die andere Timo schreef:
antwerpx schreef:
sturmwehr schreef:...deden de Vlamingen dit dan ook niet? :roll: maar dan voor Vlaanderen natuurlijk, doch zij worden wel als misdadigers bezien... :|
Dit nieuwsbericht gaat nog steeds over de Estse vrijwilligers, er is met geen woord gerept over de Vlaamse.....
...bovendien is het geen vergelijk: de Esten die na persoonlijk lijden onder een communistische bezetting besloten zich aan de zijde van de vijand van de Sovjet-Unie te scharen zijn heel wat anders dan Vlaamse (en Hollandse) jongens die het communisme kenden van "van horen zeggen" uit kerk en Duitse propaganda.
Werd het communisme/bolsjewisme niet als gevaarlijk voorgelegd aan de vlamingen door de duitse propaganda ea? Het schijnt dat daardoor veel vlamingen zich geroepen voelden om het gevaar uit het oosten te gaan bestrijden in naam van God en de Kerk. Ik dacht dat de Kerk in dit standpunt de mening van de Duitsers/hitler dat het gevaar uit het oosten moest vernietigd worden, steunde. Ik vind dat veel Vlamingen met de leugen dat ze voor hun land kerk vochten, er toch wat ingeluisd zijn dan.
War is something human...
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Klopt, ik schreef dan ook: Vlaamse (en Hollandse) jongens die het communisme kenden van "van horen zeggen" uit kerk en Duitse propaganda.

Maar nogmaals, geen vergelijk: de Esten die het zelf hadden ondergaan en de Vlaamse en Hollandse jongens die teveel naar kerk en Duitse propaganda luisterden.
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Ruben schreef:Ik vind dat veel Vlamingen met de leugen dat ze voor hun land kerk vochten, er toch wat ingeluisd zijn dan.
Ofschoon volledig 'off-topic' wil ik toch als reactie op de schrijfsels van "Ruben" hier het volgende kwijt;

Dat is een compleet achterhaalde en oudbollige visie op de feiten. Waarschijnlijk ontstaan in de achterkamers van een stoffig, belgicistisch professortje dat zich in de jaren '50 afvroeg waarom er toch o zoveel ,,zwarten'' waren. Ostuf.a.D. Jef François, in de vraaggesprekken met M. De Wilde uit de vroege jaren '80, komt ook tot de conclusie dat die Kerk-verbinding eigenlijk een mythe is die niet beantwoord aan de correcte geest van de toenmalige tijd. Het past tevens in de anti-klerikale hetze, die op meerdere momenten in de Vlaamse geschiedenis gevoerd werd. Zoals gewoonlijk ligt er weer een dikke laag politiek stof tussen de gebeurtenissen van 65 jaar terug en nu.

Ik hoop dat daarmee alles gezegd is over Vlamingen en we weer naar het originele onderwerp kunnen terugkeren.
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Heb je nog andere bronnen, naast de persoonlijke mening van een Luitenant?
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Gelieve een nieuw topic hierover te openen!
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Nou, zo belangrijk vind ik het nu ook weer niet 8)
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ik daarentegen wel :)
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Ik kan alleen de menig van Peter bijtreden bij deze, en raad dhr. Worst ten stelligste aan op te zoeken (zoekresultaten op het net legio) wie François was, daar hij niet schijnt te beseffen dat we het hier niet hebben over een persoon die alleen in naam van zichzelf kan spreken.
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Aangezien ik nergens een spoor aantref van een gedegen uitvoerig onderzoek verricht door Jef François met een conclusie die de steun heeft van meerdere experts op dit gebied, blijft dit zijn persoonlijke mening. Krijgt zijn conclusie bv. steun van mensen die - onafhankelijk van François en de zijnen - soortgelijk onderzoek deden en tot een vergelijkbare conclusie komen? Om die rede vroeg ik ook om aanvullende bronnen.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Veteraan
Lid
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 jul 2004, 16:33

Bericht door Veteraan »

ff on-topic, ik denk dat mochten wij in de situatie van de Esten geweest zijn ook eerder voor de Duitsers hebben gekozen. Door buur Rusland werden ze bedreigt, het was dus een laatste poging om te ontsnappen.
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Als je in een oorlog tussen 2 vijanden staat is het toch normaal dat je voor degene kiest die je het minst kwaad zal berokkenen/ (het meest voordeel zal opleveren). En in de ogen van de Esten zullen dat toen wel de nazi's geweest zijn. Natuurlijk kan je er ook voor kiezen ze alle 2 te bestrijden maar ik denk niet dat dat zo n goed iedee zou zijn :|
War is something human...
Plaats reactie