Onderscheidingen tijdens het gevecht

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Ruben schreef:
antwerpx schreef:Niemand enige privéfoto's van gevechtssituaties?

We kunnen ons ook de vraag stellen: als men ten alle tijden zo graag met zijn medailles liep te pronken, waarom zijn er dan zo weinig (geen?) foto's van medailles op winteruniformen (parka's, mantels e.d) tijdens een -al dan niet geposeerd- gevecht ?
Mischien omdat tijdens een gevecht de medailles vuil zouden worden of verloren zouden gaan bij eventueel sluipen over de grond ?
nu sla je de spijker op de kop, mist alleen 2 dingen: camoflage., dat het niet licht weerkaatst en het geluid er van.
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

kunne we nu niet gewoon tot en conclusie komen dat ze soms wel gedragen werden tijdens het gevecht en soms niet :wink:
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

:?
War is something human...
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

sander vw schreef:kunne we nu niet gewoon tot en conclusie komen dat ze soms wel gedragen werden tijdens het gevecht en soms niet :wink:
dat probeerde mensen (waaronder o.a. ik) al de hele tijd te zeggen.. maar er waren mensen zo koppig om dat niet toe te geven.
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

ja das waar
:wink:
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

robin.h schreef:Ik zou zeggen,vraag het eens aan een Duitse veteraan,die zal dat vast wel weten :)
Lijkt me geen rare optie eigenlijk. Volgens mij lopen er wel mensen op dit forum rond die contact hebben met veteranen. Lijkt me handig om dit heikele punt eindelijk eens op te lossen.

Trouwens.. is dit niet meer iets voor "discussie". Tot nu toe zijn er erg weinig foto's gepost.
Leeghoofdigheid ter bestrijding van het maken van domme beslissingen
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Ik heb nog nooit een stoffen Nahkampfspange gezien. Waren die altijd in metaal?
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

nee, die bestaan niet in stof, de meeste medailles die wel in stof bestaan zijn luftwaffe medailles.
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

meest logische lijkt me dat wanneer je een medaille uitgereikt krijgt dat ding netjes opbergt en wanneer je zo graag wilt pronken met da ding je het alleen zou dragen tijdens een verlof ofzo.
lijkt me persoonlijk onhandig om tijdens gevechtshandelingen met die prullen rond te lopen...blijft snel haken achter takken...je kunt jezelf ernog aan bezeren.
Lag waarschijnlijk aan de persoon zelf..de 1 wou er graag mee pronken en een ander bleef liever bescheiden.

dit is mijn persoonlijke mening dus ik beweer niet dat het echt zo ging
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Just my 2 cents.

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat de US officieren hun ranginsignia onder de kraag naaiden omdat ze anders als eerste werden neergeschoten door sluipschutters.

Ook heb ik kortgeleden op de site van Niehorst nog gelezen dat zeker naarmate de oorlog vorderde de Duitse eenheden aangevoerd werden door (onder)officieren welke eigenlijk nog lang niet aan zo'n grote eenheid toe waren. Vaak waren dit veelgedecoreerde soldaten. De Sovjets wisten dit natuurlijk ook. Als russische sluipschutter lijkt me dan ook dat je als eerste die mensen er uit pikt met de meeste ervaring (onthoofden van de eenheid).
Lijkt me dat je niet ver komt als soldaat als je met al dat blik op, op het slagveld rondloopt, dan kom je er niet meer voor in aanmerking (dood).

site van Niehorst http://www.orbat.com
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Wie of wat is "Niehorst"?
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Je bedoelt Dr. Leo Niehorster
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Kijk maar eens op zijn site. Hij is de man die van ettelijke landen Orders of Battle heeft opgesteld en die wijzigingen en aanvullingen en misvattingen in het standaardwerk van Tessin aanbrengt (Te verkrijgen tegen betaling dat wel). Tessin is de man die in ca. 15 jaar tijd alle eenheden van de Duitse wehrmacht heeft uitgezocht etc. E.e.a. is in zestien delen verschenen. Maar oordeel zelf maar. Ook op zijn site een indeling van alle rangen en standen in de Wehrmacht met alle toeters en bellen. Zeer indrukwekkend.
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Noem hem dan geen Niehorst maar gewoon Niehorster.

Wel grappig trouwens, nog geen uur geleden ontvangen:
From: Leo Niehorster
To: Timo
Posted: Tue Aug 31, 2004 7:40 pm
Subject: Gliederungen SS divisions

Hi Timo,
Am looking for the Gliederung of the (1.)LSSAH and (2.)SS-DR divisions on 30.06.43. The NARA films with the Zustandsberichte for this period do not have these two Divisions. Can you assist?

Many thanks
All the best
Leo
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Je hebt gelijk, deed het uit het geheugen. :oops:

Maar weer terug on-topic.
Plaats reactie