jodenhaat

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
LenAa
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2003, 15:52
Contacteer:

jodenhaat

Bericht door LenAa »

Hallo,
ik heb een vraag over de jodenhaat, bestond die al voor Hitler en heeft hij het alleen erger gemaakt of heeft Hitler die 'bedacht'? En wat gebeurde er nou precies in de concentratiekampen? Als jullie me kunnen helpen heel erg bedankt! Lena
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

De joden werden eigenlijk al 5000 jaar onderdrukt.
Een concentratiekamp was 'de hel op aarde',daar gebeurde van alles.
Van systematische uitroeing door keuringen tot folteringen,dwangarbeid,vernedering,uithongering etc etc etc.
Ze lieten die mensen gewoon creperen op alle denkbare manieren.

Zoek maar eens via google en je bent 10 jaar zoet aan informatie dat je daarover vindt...

Adrian.
Gebruikersavatar
Teije
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2003, 20:19
Contacteer:

Re: jodenhaat

Bericht door Teije »

LenAa schreef:Hallo,
ik heb een vraag over de jodenhaat, bestond die al voor Hitler en heeft hij het alleen erger gemaakt of heeft Hitler die 'bedacht'? En wat gebeurde er nou precies in de concentratiekampen? Als jullie me kunnen helpen heel erg bedankt! Lena
Joden stonden bekend als 'rijk' en vanwege de armoede die er in Duitsland bestond was er al haat. En Hitler heeft die alleen maar erger gemaakt...
Gebruikersavatar
sarco
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 okt 2003, 16:47
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door sarco »

Jodenhaat is er al behoorlijk lang...

vb. Toen in de middeleeuwen de pest uitbrak in ?? (denk een italiaanse stad)) werden de joden hiervoor schuldig geacht...

een zondebok moet er altijd zijn en meestal is dit een minderheid (bv. joden die overal woonden na diaspora...)


greetzz
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik meen me van de geschiedenislessen op de middelbareschool te herinneren, dat er in Zuid-Frankrijk zelfs ooit een "feestdag" was waarbij het gewoon was om Joden te slaan/schoppen.

Misschien is er iemand die daar meer vanaf weet?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

De concentratie kampen hadden grofweg drie doelen:

het voorzien in onbetaalde arbeid, slaven voor het duitse rijk.
Uitschakelen van politieke tegenstanders
vernietiging van de minderwaardige rassen

verder werden er nog veel experimenten uitgevoerd op de joden door wetenschappers,

Als je echt meer inzicht wilt krijgen in het leven in de kampen dan kan ik je de boeken van primo levi aanbevelen, in het bijzonder: de verdronkenen en de geredenen.

Hij schrijft dat de concentratie kampen de manier was om het vernietigen van de joden sneller te laten verlopen en het voor de gene die moesten doden, de ss makkelijker te maken.

Alles wat in de kampen gebeurde had het doel de joden te vernederen, zoals het tatoeren , iets dat volgens het joodse geloof verboden was, door al dat vernederen werd het voor de ss gemakkelijker, als je een mens niet meer als mens ziet is het namelijk makkelijker om hem te doden.

iets wat typerend is voor het idee achter het onmenselijk maken van de joden is de uitspraak van franz stangl, commandant van concentratie kamp treblinka. hij werd in de gevangenis van dusseldorf geintervieuwd.

de intervieuwster vraagt:

aangezien ze toch allemaal dood moesten, wat voor zin had het dan nog om hun te vernederen, te kwellen?

stangle antwoorde:

om degene die belast waren met de uitvoering van de maatregelen daartoe in staat te stellen. om wat ze moesten doen mogelijk te maken.
LenAa
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2003, 15:52
Contacteer:

bedankt

Bericht door LenAa »

Iedereen bedankt voor de info!! Lena :W
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Proos schreef:Ik meen me van de geschiedenislessen op de middelbareschool te herinneren, dat er in Zuid-Frankrijk zelfs ooit een "feestdag" was waarbij het gewoon was om Joden te slaan/schoppen.

Misschien is er iemand die daar meer vanaf weet?
Nee; ik weet wel dat het dragen van een davidsster of herkenbare puntmuts in de Middeleeuwen al gebruikelijk was voor Joden. Ook moesten ze in sommige gebieden hun komst kenbaar maken met een ratel.
Algemeen was het Joden verboden om grond te bezitten. Veel Joden verdienden hun brood met handelen en geldwisselen (wat de Christenen niet mochten). Veel banken en warenhuizen van tegenwoordig hebben een Joodse geschiedenis.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Re: jodenhaat

Bericht door Peter M »

LenAa schreef:Hallo,
ik heb een vraag over de jodenhaat, bestond die al voor Hitler en heeft hij het alleen erger gemaakt of heeft Hitler die 'bedacht'?
Hitler heeft er handig gebruik van gemaakt. Zo als hij in Mein Kampf schreef: "Men kan de massa niet beter in beweging brengen dan ze een gemeenschappelijke vijand te geven". Hij gebruikte het antisemetisme als drijfveer voor zijn systeem, bovendien was de jodenhaat heel courant in het Wenen waar Hitler zijn jeugd had doorgebracht, dus hij wist dat hij enorme successen zou boeken als hij zijn programma tegen de Joden zou richten.
rick legius

wat was de rol van de engelsen in de oorlog

Bericht door rick legius »

ik moet een werkstuk maken over de rol van de engelsen in de tweede wereldoorlog wie heeft ideeen , suggesties waar ik iets daarover kan vinden. groetjes Rick.
Plaats reactie