Echt eert al jaren de verkeerde bevrijders

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Echt eert al jaren de verkeerde bevrijders

Bericht door Roel R. »

Echt eert al jaren de verkeerde bevrijders

ECHT - In Echt worden al twintig jaar de verkeerde bevrijders geëerd. De festiviteiten in Limburg richten zich steevast op de '5th Royal Inniskilling Dragoon Guards', terwijl het de mannen van het 'Royal Tank Regiment' en van het 'Devonshire Regiment' waren die op 18 januari 1945 Echt hebben bevrijd. Op het herdenkingsmonument uit 1980 in Echt is de 'vergissing' in steen gebeiteld.

Bron : BN-de Stem van vrijdag 10 september 2004.
Het is nog erger. Het logo van de Inniskilling heeft de verkeerde kroon erboven. .. . .. .
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

dat is wel een erg stomme fout !
Starting up again
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Wat een schande, dat zoveel mensen de geschiedenis van hun eigen dorp niet kennen..
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Uit de Volkskrant van 11.09.2004:

Afbeelding
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Lucille
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 sep 2004, 17:41
Locatie: Limburg (NL)
Contacteer:

Bericht door Lucille »

Ik woon zelf in de gemeente Echt (wat sinds ongeveer een jaar ofzo Echt-Susteren is). :| Ik weet er zelf niks van, dat wij überhaupt bevrijders eerden is helemaal aan mij voorbijgegaan. :oops:

Het is waar dat er in onze regio zeer weinig aan regionale geschiedenis gedaan wordt. We weten een beetje van Edith Stein af, maar that's it. Ik heb dat altijd erg jammerlijk gevonden - op de scholen wordt er teveel geconcentreerd op de internationale geschiedenis en Hollandse geschiedenis (dat laatste noem ik 'Hollandocentrisme', wat trouwens veel verder reikt dan de schooldeuren). Regionale geschiedenis schiet er altijd bij in, en dat is jammer. Plus daar komt nog bij dat de meeste mensen niet echt geïnteresseerd zijn in geschiedenis, laat staan de regionale geschiedenis, dus dat helpt ook niet echt.

Ik zou niet weten wat je eraan kunt doen - lokale basisscholen zouden nog iets aan regionale geschiedvorming kunnen doen, maar ik denk dat dat onmogelijk is op de middelbare school (waar het curriculum al helemaal geen ruimte overlaat voor regionale geschiedenis).

Ik denk dat het met name de taak is van de provincie en de gemeente is om regionale geschiedenis te stimuleren, maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren. :|
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

Jah, het zijn hollanders hé :P :P
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ik denk dat het met name de taak is van de provincie en de gemeente is om regionale geschiedenis te stimuleren, maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.
Inderdaad, daarom komen particuliere verzamelaars in opmars!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Plaats reactie