Nazi-commandant ontkent 164 moorden

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Nazi-commandant ontkent 164 moorden

Bericht door Peter M »

Munchen - De 86-jarige ex-nazicommandant Ladislav Nizansky, die afgelopen 33 jaar in Neuperlach in München leefde, staat tot eind oktober terecht voor de moord op 164 burgers, onder wie 135 vrouwen en kinderen. Het is misschien het laatste proces in Duitsland tegen leiders uit het nazi-tijdperk

Kroongetuige in het proces is Frantisek Debar (72j). Hij was dertien jaar toen op de koude wintermorgen van 21 jan. 1945 een Duits commando het Slovaakses dorpje Ostry Grun binnenviel om partizanen op te sporen. De weerbare mannen waren al gevlucht. Het commando dreef de vrouwen, kinderen en bejaarden samen voor het huis van de familie Debnar. Dan ratelden de machinegeweren. 62 mensen verloren het leven. Frantisek Debnar verloor al zijn familieleden, maar kon zelf ontsnappenomdat hij zich onder een bureau had weten te verbergen. Het Duitse commando trok diezelfde dag naar het buurdorp Klak, waar 84 mensen werden vermoord. Enkele dagen later Bracht het commando in Ksina 18 onbewapende joden om.
Het parket beschuldigt Nizansky, die sinds 16 jan. 2004 in voorlopige hechtenis zit, ervan persoonlijk 20 moorden te hebben gepleegd en zijn medewerking te hebben verleend aan 144 andere moorden. Niznansky was kapitein van het moordcommando 'Edelweiss', belast met de strijd tegen partizanen. Hij liet zich volgens getuigen opmerken door uitzonderlijke wreedheid en gevoelloosheid.
Na die oorlog kwam hij naar het westen en werkte hij tot aan zij pensioen als journalist voor de Amerikaanse zender 'Radio Free Europe'. In het vroegeren Tsjechoslovakije werd hij in 1962 wegens zijn oorlogsmisdaden bij verstek etr dood veroordeeld. Maar in de sfeer van de Koude Oorlog liet men hem in Duitsland ongemoeid. Pas in 2001 nam een nieuwe ploeg van parketmagistraten de zaak opnieuw ter harte. Donderdag is het proces begonnen. Niznansky beweert dat zijn commandogroep niet aan de slachtingen deelnam, maar dat ze waren uitgevoerd door een andere SS-groep.

Uit: Gazet Van Antwerpen, Zaterdag 11 en zondag 12 september 2004
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

duurt ook lang. goed dat het uiteindelijk ook deze schoft teveel werd.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Wat is radio free europe voor een zender?
Leeghoofdigheid ter bestrijding van het maken van domme beslissingen
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Leeft die vent nu nog :/ .

Radio liberty/ Radio free europe bestaat trouwens nog altijd http://www.rferl.org/

A Long, Distinguished, and Complicated History


Radio Free Europe/Radio Liberty has a long and distinguished history, but it has been anything but a simple one.

Free Europe, Inc., was established in 1949 as nonprofit, private corporation to broadcast news and current affairs programs to Eastern European countries behind the Iron Curtain. The Radio Liberty Committee, Inc., was created two years later along the same lines to broadcast to the nations inside the Soviet Union.

Both were funded principally by the U.S. Congress, through the Central Intelligence Agency, but received supplemental private donations as well. The two corporations were merged into a single RFE/RL, Inc. in 1975.

In 1971 CIA involvement ended and all funding and oversight responsibilities were transferred to a presidentially appointed Board for International Broadcasting (BIB).

The BIB's sole responsibility was oversight and funding of RFE/RL, Inc., and after 1982, BIB members also served as members of the board of directors of RFE/RL, Inc. In 1994, its duties were transferred to the Broadcasting Board of Governors (BBG), which today oversees all nonmilitary U.S. international broadcasting, including Voice of America, Radio Marti, Radio Free Asia, and World Net TV.

Since the early 1970s, the U.S. Congress has appropriated funds for RFE/RL as part of its regular yearly deliberations on the budgets of the federal government. RFE/RL today receives its funds in the form of a grant from the BBG.
War is something human...
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Wat mij betreft is dit nog lang niet de laatste oorlogsmisdadiger die in Duitsland terecht staat.
Dodo schreef:duurt ook lang. goed dat het uiteindelijk ook deze schoft teveel werd.
Hoe bedoel je? De man heeft zich niet zelf aangegeven ofzo..
Ruben schreef:Leeft die vent nu nog :/ .
Lijkt me wel, hoe wil je hem anders terecht stellen? :roll:
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

zeker een goede zaak dat ze hem alsnog willen veroordelen!
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Miesjel, ik betwijfel of ze hem "terechtstellen". In Duitsland bestaat de doodstraf al een tijd nietmeer.

Overigens is bij de geschiedenis van Radio Free Europe deze zin van belang
Both were funded principally by the U.S. Congress, through the Central Intelligence Agency
Met andere woorden: een door de CIA opgezette anti-communistische propagandazender uit de Koude Oorlog.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Miesjel schreef:Wat mij betreft is dit nog lang niet de laatste oorlogsmisdadiger die in Duitsland terecht staat.
Dodo schreef:duurt ook lang. goed dat het uiteindelijk ook deze schoft teveel werd.
Hoe bedoel je? De man heeft zich niet zelf aangegeven ofzo..
Ruben schreef:Leeft die vent nu nog :/ .
Lijkt me wel, hoe wil je hem anders terecht stellen? :roll:
ik dacht dat er stond 'bekende'

maar die schoft ontkent...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Die andere Timo schreef:Miesjel, ik betwijfel of ze hem "terechtstellen". In Duitsland bestaat de doodstraf al een tijd nietmeer.
Is terechtstellen dan alleen de doodstraf geven, ik dacht dat een gevangenisstaf, gelboeten geven etc ook terechtstellen genoemd werd.

Maar ik ben daar ook niet zo in thuis eerlijk gezegd.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Dodo schreef:
Miesjel schreef:Wat mij betreft is dit nog lang niet de laatste oorlogsmisdadiger die in Duitsland terecht staat.
Dodo schreef:duurt ook lang. goed dat het uiteindelijk ook deze schoft teveel werd.
Hoe bedoel je? De man heeft zich niet zelf aangegeven ofzo..
Ruben schreef:Leeft die vent nu nog :/ .
Lijkt me wel, hoe wil je hem anders terecht stellen? :roll:
ik dacht dat er stond 'bekende'

maar die schoft ontkent...
wreed he..maar n paar keer zn vingers in het stopcontact pluggen en hij zal het hem al vlug herinneren :wink:
War is something human...
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Terechtstellen is nieteens de doodstraf geven, het is de doodstraf uitvoeren. Volgens mij verwar je terechtstellen met terechtstaan.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Die kerel is 86 jaar, in die tijd moesten ze dat wel doen als je begrijpt wat ik bedoel, ik vind dat ze hem met rust moeten laten, mensen doden gaat die toch niet meer doen.
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

jr. schreef:in die tijd moesten ze dat wel doen als je begrijpt wat ik bedoel.
...nee, ik begrijp totaal niet wat je wil zeggen. Bedoel je het aloude "Befehl ist Befehl" excuus waardoor alleen de nazi-top schuldig was? Kapitein (Hauptsturmführer?) in een SS-Kommando dat vrouwen en kinderen afslacht in de zgn. Partisanenkampf dat is een smeerlap en heeft niets temaken met "hij moest wel".
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

De partizanen waren wel degelijk hun vijanden, en die kerel was misschien gzetraumatiseerd, maarja, berechten hadedn ze vlak na de oorolg moeten doen vind ik.
Die andere Timo schreef:
jr. schreef:in die tijd moesten ze dat wel doen als je begrijpt wat ik bedoel.
...nee, ik begrijp totaal niet wat je wil zeggen. Bedoel je het aloude "Befehl ist Befehl" excuus waardoor alleen de nazi-top schuldig was? Kapitein (Hauptsturmführer?) in een SS-Kommando dat vrouwen en kinderen afslacht in de zgn. Partisanenkampf dat is een smeerlap en heeft niets temaken met "hij moest wel".
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

jr. schreef:De partizanen waren wel degelijk hun vijanden, en die kerel was misschien gzetraumatiseerd
Ja, het is goed met je. Zulke trauma's zeker dat hij zonder problemen het volgende op zijn geweten mag hebben?
(...) een Duits commando het Slovaakses dorpje Ostry Grun binnenviel om partizanen op te sporen. De weerbare mannen waren al gevlucht. Het commando dreef de vrouwen, kinderen en bejaarden samen voor het huis van de familie Debnar. Dan ratelden de machinegeweren. 62 mensen verloren het leven. (...) Het Duitse commando trok diezelfde dag naar het buurdorp Klak, waar 84 mensen werden vermoord. Enkele dagen later Bracht het commando in Ksina 18 onbewapende joden om.
...ongelofelijke wreedheden. 164 mensen die met de beste wil ter wereld niet voor "partisanen" door kunnen gaan in deze Partisanenkrieg.

Dit soort wandaden mogen niet verjaren.
Plaats reactie