Bevrijdings foto's

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Zou mooi zijn als 2nd battalion Monmountshire Regiment in Den bosch heeft gezeten want het gaat wel om dit regiment, vanwege die 69 op de brencarierers. Of het moet hier toch om een andere divisie gaan.
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Het vehicle number was 69 he?
69 met Bruine achtergrond staat voor South Saskatchewan Regiment.
(Dus 2ND CAN.INF.DIV.)
'T is in ieder geval niet in Haren, Gron. aangezien deze niet zo bevrijd is...
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Het getal staat voor het derde regiment van de derde brigade. Dus dit kunnen zowel Engelse als Canadese regimenten zijn. Kan dus ook het South Saskatchewan Regiment zijn. Maar er zijn ook andere infanterie die het getal 69 hebben.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Vandaag was ik in gesprek met iemand die ook een grote interesse heeft in de tweede wereldoorlog. En bij het kijken van de bevrijdings foto's. Kwam hij er achter dat op een uithangbord bij een winkel "van Haren" staat en dit is een schoenenwinkel. Misschien dat dit kan helpen bij het bepalen van de lokatie van de foto's?
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

Beste Timo van Rooij

Gisteren zijn uw foto's besproken binnen het stichtingsbestuur. Onze expert
en archivaris de heer Luc van Gent betwijfeld of de foto's zijn genomen in
Den Bosch. aangezien Luc niet over een computer en al helemaal niet over een
email adres beschikt kunt u zich het beste telefonisch tot hem wenden op
073 ******* voor meer informatie.

Dit was de email
Ik kan opzich wel proberen na te bellen maar als misschien wil Nico het zelf proberen mail mij dan voor het telefoon nummer
Starting up again
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Zeer zeker interessante foto's, helaas blijft het gissen omtrent de plaats waar ze genomen zijn daar de van Haren schoenenwinkels door geheel het land zitten.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Op een dag zal ik er wel achter komen waar ze gemaakt zijn. Ik hoop wel dat die dag snel gaat komen :P . Zal die instantie wel bellen en ga ook nog wat andere instanties mailen.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Timo schreef:
Beste Timo van Rooij

Gisteren zijn uw foto's besproken binnen het stichtingsbestuur. Onze expert
en archivaris de heer Luc van Gent betwijfeld of de foto's zijn genomen in
Den Bosch. aangezien Luc niet over een computer en al helemaal niet over een
email adres beschikt kunt u zich het beste telefonisch tot hem wenden op
073 ******* voor meer informatie.

Dit was de email
Ik kan opzich wel proberen na te bellen maar als misschien wil Nico het zelf proberen mail mij dan voor het telefoon nummer
Ik heb contact met de heer van Gent gehad. Hij heeft mij laten weten dat de foto's niet in Den Bosch zijn gemaakt. Hij zei dat we het misschien ook wel in de Achterhoek konden zoeken.
Clasien
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 aug 2004, 21:12
Locatie: Arnhem

Bericht door Clasien »

Kan je misschien iets met die kappotte spoorbrug? en is dat misschien het station wat 2 foto's verder staat?

Succes!
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ja ik heb me zelf nog niet eens op die brug gericht. Misschien wel verstandig om ook maar eens te gaan doen. Ik denk zelf niet dat het een station is. Het lijkt mij eerder een vila. Ik denk dat het stion te zien is achter de kapotte brug.

Wat ik wel gedaan heb is een mailtje gestuurd naar de schoenen winkel van Haren. Dit omdat een uithangbord van hun winkel te zien is op 1 van de foto's. Hopelijk kunnen zij mij verder helpen.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Als het foto's uit de achterhoek zijn, en die optie zou ik als ik jou was wel open houden, zouden het bijna zeker Canadezen moeten zijn. De achterhoek is eigenlijk bevrijd door het Engelse 30ste legerkorps, maar de Canadezen kwamen daar meteen achteraan en deze zijn een beetje blijven hangen overal om de mensen te begroeten en feest met ze te vieren. Ik zit zelf te denken aan Doetinchem, maar ik heb hier geen duidelijke motieven voor. Het is een vermoeden. En waar zat die schoenenzaak van Haren eigenlijk? In welke plaats?
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Die schoenenzaak van Haren zat op heel veel plaatsen. Ik heb een keer gemail naar die winkel maar heb niks terug gekregen. Zal van de week weer eens mailen.
Waar haal jij vandaag dat de achterhoek is bevrijd door het 30ste Corps? Welke divisies zijn dat geweest dan? Ik weet niet beter dat in de achterhoek alleen Canadezen zaten. Zeker in Hummelo die is geheel bevrijd door de Canadezen.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Nou de meesten zeggen inderdaad dat de canadezen de achterhoek hebben bevrijd, omdat de meesten die zich nog kunnen herinneren, omdat die dus overal nog een beetje bleven hangen. Het 30ste legerkorps is er eigenlijk strak doorheen getrokken en zijn meteen doorgegaan naar het Ruhrgebied. In Groenlo, waar ik woon zijn dan ook nog steeds 2 Engelse oorlogsgraven op het kerkhof, en in totaal hebben er 51 gelegen en ook nog eens ongeveer 112 Duitsers. Zes van die Engelsen zijn gesneuveld terwijl ze door Groenlo trokken op weg naar het Ruhrgebied, dat ligt namelijk niet zo gek ver van Groenlo(Met de auto ongeveer 15 tot 20 min. rijden). Ik heb ook met mensen gepraat die de oorlog nog mee hebben gemaakt, waaronder een verzetstrijdster en een man die toendertijd meewerkte op zijn vaders boerderij die tijdens de bevrijding door de Engelsen met een vlammenwerper in de brand is gezet omdat er 2 Duitse officieren(gefr. en obgefr.) zich achter de boerderij hadden verschanst die zich niet wilden overgeven. Zij hadden het allebei over de Tommy's en ze zeiden ook allebei af en toe de Engelsen.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Ben trouwens vergeten welke divisie's er ook al weer geweest zijn heb het wel geweten, zal het nog eens nazoeken
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Mogelijk heb ik een doorbraak, waar de foto's gemaakt zijn. Ik heb vandaag contact opgenomen met het hoofdkantoor van de schoenen winkels van "Van Haren". Kreeg een zeer vriendelijk man aan de lijn die mij probeert verder te helpen. Hij gaat de foto vergelijken, waar het uithangbord van hun op te zien is vergelijken met foto's die hun hebben. Hopelijk komt daar dan een plaats uit waar de foto's gemaakt zijn. Dan kunnen we ook zeggen om welke troepen het gaat die op de foto's staan. Ik hou jullie op de hoogte.
Plaats reactie