Ginkelse Heide

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Ginkelse Heide

Bericht door Jurryt »

Vandaag de dag, op zaterdag de 18de 2004, ben ik met mijn moeder naar de ginkelse heide geweest. Helaas was het zeer druk, dus duurde het uren voordat ik een bus kon berijken. Eenmaal in de bus belt een verzamelaar mij op ("Nico is de naam") of ik er al eindelijk ben. Bijna dus. De eerste parasprongen gebeurden toen ik nog in de bus zat. Gelukkig waren deze niet van mensen in een replica outfit uit de WO2, dat moest nog komen. Geduldig wachte ik in de, toch wel, overvolle bus af. Na ongeveer 10 minuten zenuwachtig in de bus te zitten, zag ik al een tank. Gelukkig, we waren er bijna. Mijn telefoon ging weer met een rare stem aan de lijn, dat Nico weer bleek te zijn. Hij stond bij wat vlaggen. Mijn moeder en ik liepen toch wel rustig door de massa heen. Afentoe 'hoi' of 'pardon' zeggen tegen verscheidene mensen, kwamen we toch op een punt waar het wel rustig was.... Achter de massa, we waren te ver gelopen. Er vlogen weer andere vliegtuigen over met een andere lading parachutisten. De telefoon ging weer, ditmaal was het weer een andere verzamelaar. Ik moest helemaal terug lopen om naar hem toe te gaan. Dus na een kwartier lopen was ik eindelijk aangekomen IN de massa.
Eindelijk zag ik de vlaggen waar Nico het over had. Ik liep er dus naar toe. Afentoe kwam ik wat mensen tegen verkleed in WO2 kleding. Re-enacters. Ik stond tussen de vlaggen in, vol bewondering naar veteranen te kijken en naar het open veld waar de para's neerkwamen. Plotseling kwam ik iemand tegen in een Britse WO2 outfit, die zat te praten met iemand anders in een WO2 outfit op een fiets. 2 verzamelaars, Nico, en voor mij een onbekende. Handje gegeven en gepraat. Na ongeveer 30 seconden, gaf ik de 'veteraan' van Nico een handje. Heb een heel fijn gesprek gehad. Vooral, omdat hij "Monty" (Montgomery) in levende lijve had gezien. Er kwamen vele veteranen langs en begroetten Nico en de andere verzamelaar, dus zo kwam ik mooi in contact met wat veteranen. De, inmiddels voor mij al bekende, verzamelaar fietste weer weg. Toen kwam er een "Korea veteraan" op ons af, en raakte we aan de praat. Hij stelde ons voor aan een paar veteranen, wat heel aardig was. Na een lang gesprek met vele veteranen begin je toch wel een beetje de "Andere kant" van WO2 te horen. Het is allemaal wel leuk en aardig, en vooral heel interessant om al die veteranen te zien, alleen op dat moment sta je niet stil wat zij hebben gezien en wie ze allemaal verloren hebben. Daar begin je achteraf toch wel over na te denken. Een Britse paratrooper was een jaar gevangen geweest door de Duitsers en heeft nu nog problemen om over die tijd te praten. Zeer begrijpelijk. Het was 4 jaar geleden toen hij begon te praten over zijn WO2 verleden. Het was zeker geen pretje om te horen wat hij had mee gemaakt. Ik kan zijn hele verhaal wel schrijven (ook van de overige veteranen met wie ik gepraat heb, waaronder wel een paar ernstige 'zaken' bijzaten) Maar daar heb ik helaas geen tijd voor.
Toen kwam het. 600 paratroopers sprongen. Zeer leuk om te kijken, maar toch heel eentonig. Je zal nooit in je leven ene beeld krijgen van hoe het toen was. Ook al hebben ze hun best gedaan, je zal nooit het gevoel krijgen dat zij, de dappere soldaten, hadden.

Het was rond 2en. Nico ging weg, dus heb afscheid genomen, het was eens leuk heb in levende lijve te ontmoeten.
Zo raakte ik aan de praat met meer veteranen en verzamelaars wat zeer leerzaam en heel interresant was.

Foto's komen ooit nog wel een keer. Mijn camara was helaas (ja alweer) stuk, nou ja stuk, ik had de verkeerde battarijen mee genomen. Gelukkig had Nico nog wel een fototoestel. Hij schoot dus wat foto's. Ooit zal hij ze nog wel op het forum zetten, maar wees geduldig ;)

-Jurryt Visser
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Haha, ja was ook leuk om jou ook ff gezien te hebben. Maar die rare stem vind ik wel weer jammer van je! :P Het is natuurlijk ook weer dom van je om de verkeerde batterijen mee te nemen. Maar ik zal voor jou hier snel een keer een aantal foto's erbij zetten.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Bedankt Nico :P ik dnek dat vele andere mensen dat ook heel leuk vinden ;)
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Zo te horen een leuke dag gehad!
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Yep, dat had ik zeker :P
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Jah het was een mooie dag op de Ginkelse. Ik liep er zelf rond in een Brits uniform van het Golster Regiment van de West Riding Divisie. Er waren heel veel mensen die je willen foto graferen of filmen.

1 van de veteranen die de para sprong heeft gemaakt was een goede maat in de oorlog (en nu nog steeds) van de veteraan die bij mij thuis verblijft. Mijn veteraan wou eerst zelf ook gaan springen maar omdat het verzekeren allemaal zo duur is heeft hij ervan afgezien. Hij heeft 3 jaar geleden nog wel een para sprong gemaakt (niet op de Ginkelse), toen was hij 82 jaar oud.

Heb vandaag veel mooie verhalen gehoord van veteranen en mensen. Was dus een zeer interessante dag voor mij.
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

heb jullie helaas niet gezien... maar was erg leuke dag :)
"Arnhem bridge. And hold it!"
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

We stonden tussen de 2 nederlandse vlaggen bij het monument met een lading veteranen en een US truck met een A bridge to far vlag erop :)
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

ik stond stuk verder (behalve tijdens herdenking) langs het zandpad...
"Arnhem bridge. And hold it!"
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

oh, daar ben ikook nog door heen gelopen. Zonde, liet ff je nummer achter, kon ik contact met je opnemen...
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

jah stom... gladweg vergeten!
"Arnhem bridge. And hold it!"
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

leuk verhaal en gaaf dat jullie met zoveel veteranen gepraat hebben!
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ja het is echt super om met veteranen te praten. Ze vertellen je veel dingen die ze mee gemaakt hebben. Er zullen natuurlijk ook wel veteranen zijn die weinig loslaten, maar die heb ik persoonlijk niet mee gemaakt.

Op 1 avond kreeg ik visite thuis van een kennis van mij met zijn veteraan. Zelf had ik ook een veteraan thuis. Je krijgt dan mooie verhalen te horen van die mannen. Ze vragen elkaar steeds veel dingen hoe de andere het beleefd had. De volgende dag zijn we ook met zijn 4en met de auto rond wezen rijden naar bekende plekken in en rond Oosterbeek. We konden bepaalde dingen niet eens doen omdat we steeds te lang bij dingen bleven hangen vanwege de verhalen.
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

Ik was er ook zaterdag en heb ook erg genoten van de droppings, maar vooral van het aantal mensen dat er was. De enorme belangstelling deed me goed om te zien, het was een mooi eerbetoon aan de helden.

Ik heb nog een tijd met een veteraan staan praten 'Ronnie'. Hij was met een Glider bij Oosterbeek geland en zat bij een Artillerie battaljon, weet iemand welke battaljon dat was? Ze hadden 75mm Houwitsers destijds. Ronnie had al veel gevechtservaring opgedaan in Noord Afrika, Sicillie en Italie, voordat hij naar Arnhem kwam.

Door de slechte communicatie destijds, wist hij met zijn makkers niet dat de andere engelsen terugtrokken over de rijn. Hij werd na 7 dagen vechten gevangengenomen en heeft tot maart in een kamp in Duitsland gezeten. Na zijn bevrijding heeft die een para training gevolgd om in Japan ingezet te worden, dat bleek niet meer nodig.

Ronnie was al 4 keer eerder terug geweest en zei dat hij eens bij Museum Hartenstein een origineel stuk van hun Houwisters heeft gezien, dat destijds is achtergebleven.

Al met al zeer genoten zaterdag
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Zo Jurryt, zoals ik beloofd had zou ik nog een paar foto's erop zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie