Vossenjacht, stierenvechten etc

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Vossenjacht, stierenvechten etc

Bericht door Roel R. »

Steeds meer sporten en evenementen die diep geworteld zijn in de cultuur van bepaalde landen worden verboden. In mijn ogen is dit een slechte zaak. Niet alleen de cultuur gaat verloren maar de toestand van de dieren zal er op achteruit gaan. Dit omdat ik bang ben dat veel van deze dingen illegaal en ondergronds zullen plaatsvinden. Niet te controleren dus....

Jullie mening?
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Ik ben het met je eens dat dat aan de ene kant jammer is. Maar ik denk dat je een verschil kunt maken.

Als er teveel vossen komen zul je moeten ingrijpen inderdaad om een plaag te voorkomen. Maar ik vind wel dat er een verschil is tussen dat soort jacht en stierenvechten. Het laatste is in mijn ogen iets minder zinvol.
lapijntje
Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 okt 2002, 17:56
Locatie: België (Bredene)

Bericht door lapijntje »

Ben ik volledig mee eens. Ik denk dat sommige culturele evenementen meer kwaad dan goed doen. Die stierengevechten, dat heeft niets van nut. Het is wreed en doet mij sterk denken aan "brood en spelen" van in de tijd van de glorie van het Colosseum. En dan kan het mij geen barst schelen of dat nu geworteld is in de cultuur van Spanje of niet. Het kan gewoonweg niet, naar mijn mening toch :) .

Zo denk ik eerlijk gezegd ook over 'de jacht' in het algemeen. Als het niet nodig is, vind ik het een wrede en nutteloze bezigheid. Een sport voor de elite die zich wil bezighouden. Ik kan me daar absoluut niet in vinden. Ik zie zelfs de culturele waarde daarvan niet in...

Maar misschien ben ik gewoon naïef :|
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Mijn punt is eigenlijk, of je er nu voor of tegen bent, verbieden zorgt voor het oncontroleerbaar illegaal plaatsvinden van deze praktijken waarbij de toestand van de dieren dus nog meer achteruit gaat....
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Roel R. schreef:Mijn punt is eigenlijk, of je er nu voor of tegen bent, verbieden zorgt voor het oncontroleerbaar illegaal plaatsvinden van deze praktijken waarbij de toestand van de dieren dus nog meer achteruit gaat....
Eens, als je iets gaat verbieden zul je dat verbod moeten handhaven. Daar heeft men meestal niet over nagedacht. Ik denk dat de vossenjacht dan moeilijk tegen te gaan is. Zeker als er in bepaalde lagen van de bevolking nog voorstanders zijn die lokaal wat macht hebben.
Veteraan
Lid
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 jul 2004, 16:33

Bericht door Veteraan »

Stierengevecht en Vossenjacht zijn barbaars. Het is niet meer dan leedvermaak en het doden van die stieren heeft geen enkel nut. Vossen zouden mogen afgemaakt worden waar een probleem is maar dan met 'moderne' methodes (neerschieten, zodat het dier niet onnodig lijdt).
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Een vossenjacht kan wat mij betreft in het belang van het ecologisch evenwicht prima uitgevoerd worden. Dan kun je het practische met vermaak combineren en door het legaal te houden kun je ook controleren op welke wijze de dieren aan hun eind komen. Dat wil zeggen: zo snel mogelijk en niet dat 't beest nog ligt te creperen.

Maar met stierenvechten heb ik niets. Die beesten worden dus eerst flink getreitert om ze agressief te maken en daarna worden ze langzaam dood gemaakt. Barbaars. Je kunt dit gemakkelijk verbieden en het is ook onwaarschijnlijk dat we dit ondergronds zullen aantreffen. Een stier verberg je niet zomaar en de kosten van een stier en alles eromheen zijn ook dusdanig hoog dat je niet zomaar zonder een bepaald aantal toeschouwers kunt. Veel toeschouwers is moeilijkere geheim te houden. Paar keer flink hoge boete en men leert het vanzelf af.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Een verbod vind ik te ver gaan. Oké, het is wreed en al wat je wilt, maar iets dat in een cultuur vastgeworteld zit kan je niet zomaar verbieden. Inperken (bijvoorbeeld uit ecologische overwegingen) en lichte aanpassingen doorvoeren (zodat het toch iets minder wreedaardig wordt) lijken mij betere oplossingen.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

Veteraan schreef:Stierengevecht en Vossenjacht zijn barbaars. Het is niet meer dan leedvermaak en het doden van die stieren heeft geen enkel nut. Vossen zouden mogen afgemaakt worden waar een probleem is maar dan met 'moderne' methodes (neerschieten, zodat het dier niet onnodig lijdt).
Ben het met je eens veteraan!
Ik heb echt een hekel aan stierenvechten! Die matadoren zijn laffaards, echt een oneerlijk gevecht! Ballen afbinden en de stier zo laten lijden, nee daar kan ik echt kwaat om worden..
Over de vossenjacht weet ik verder niet echt veel maar schiet die beesten dan gewoon af in plaats van er ook leedvermaak aan te beleven (schrijf ik dat zo goed :? )
Ik vind dat eigelijk wel dat het verboden moet worden, maar jullie hebben wel gelijk dat ze het dan illegaal zullen probere voort te zetten.
Gesloten